ثبت رکورد تازه کوتاه‌ترین شبانه‌روز در زمین

کدخبر: ۵۱۱۶۴۹
اقتصادنیوز: رکورد کوتاه‌ترین شبانه‌روز زمین برای دومین بار در این ماه شکسته شد.
 ثبت رکورد تازه کوتاه‌ترین شبانه‌روز در زمین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، دانشمندان می‌گویند اخیرا سرعت چرخش زمین افزایش یافته و این سیاره در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ رکورد سریع‌ترین چرخش به دور خود را شکسته است.

زمین در موضوع کوتاه‌ترین روز خود، رکورد جدیدی را ثبت کرده است. به گفته کارشناسان، سیاره ما روز ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ یک چرخش کامل را در مدت ۱.۵۹ میلی‌ثانیه -کمی بیش از یک‌هزارم ثانیه- کمتر انجام داد که کوتاه‌تر از چرخش استاندارد ۲۴ ساعته آن است.

این دومین بار در این ماه است که زمین رکورد خود را می‌شکند؛ چرا که در تاریخ ۲۶ ژوئیه، این زمان معادل ۱.۵۰ میلی‌ثانیه کمتر از ۲۴ ساعت بود.

کارشناسان می‌گویند مدتی است که سرعت چرخش زمین افزایش یافته است.

به عنوان مثال، زمین در سال ۲۰۲۰ کوتاه‌ترین ماه خود را از دهه ۱۹۶۰ تاکنون که اندازه‌گیری شده، پشت سر گذاشته است. کوتاه‌ترین روز تا آن موقع در آن سال اندازه‌گیری شد. زمین در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ به میزان ۱.۴۷ میلی‌ثانیه کمتر از ۲۴ ساعت به دور خود چرخید.

گفتنی است که اگر در دوره‌های طولانی‌تر بررسی کنیم، چرخش زمین رو به کندی می‌رود. زمین در هر قرن، چند میلی‌ثانیه بیشتر طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور خود بچرخد. دلایل این اتفاق، نامشخص است؛ اما دانشمندان گمان می‌کنند که این رویداد ناشی از فرآیندهایی در لایه‌های داخلی یا خارجی هسته زمین، اقیانوس‌ها، جزر و مد یا حتی تغییرات اقلیمی باشد.

"لئونید زوتوف"، "کریستین بیزوارد" و "نیکولای سیدورنکوف"، دانشمندانی که هفته آینده این بررسی را در انجمن علوم زمین آسیا-اقیانوسیه ارائه خواهند داد، می‌گویند "تکان چندلر" شبیه به لرزشی است که موقع افزایش یا کاهش سرعت فرفره می‌بینیم.

اگر زمین با این سرعت فزاینده به چرخش خود ادامه دهد، ممکن است به افزایش یک ثانیه کبیسه منفی بینجامد تا سرعت چرخش زمین به دور خورشید با اندازه‌گیری ساعت اتمی تنظیم شود. با این حال، ثانیه جهش منفی احتمالا مشکلاتی برای سامانه‌های فناوری اطلاعات به وجود می‌آورد.

شرکت "متا" به تازگی عنوان کرده است که دومین جهش زمان، برای دانشمندان و ستاره‌شناسان مفید است؛ اما عملی پرخطر است که ضرر آن بیشتر از فایده آن است. چرا که چنین پرش زمانی روی ذخیره‌سازی داده‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب مختل شدن برنامه‌ها یا تخریب اطلاعات می‌شود.

گفتنی است که ساعت هماهنگ جهانی (UTC)، معیار اصلی زمان است که جهان بر اساس آن ساعت و زمان را تنظیم می‌کند و تاکنون با یک ثانیه کبیسه ۲۷ بار به‌روز شده است. مهندسان "متا" می‌گویند: ما از توقف افزایش ثانیه‌های کبیسه در آینده و باقی ماندن در سطح ۲۷ فعلی حمایت می‌کنیم، چرا که معتقدیم برای هزاره آینده کافی خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید