شکست تحریم های غرب علیه روسیه

کدخبر: ۵۱۱۶۵۵
اقتصادنیوز: روزنامه گاردین گزارش داد که تحریم‌های غرب علیه روسیه، غیرسازنده‌ترین سیاست در تاریخ بین‌الملل محسوب می‌شود.
شکست تحریم های غرب علیه روسیه

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به قلم «سایمون جنکینز» به ناکارآمدی تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل جنگ اوکراین اشاره کرد و نوشت که ارزش «روبل» واحد پول روسیه رو به افزایش است و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه قوی‌تر از هر زمانی شده است و تحریم‌های ما نتیجه عکس داده است.

در مقدمه این گزارش آمده است که تحریم‌های غرب علیه روسیه، غیرسازنده‌ترین سیاست در تاریخ بین‌الملل محسوب می‌شود. کمک نظامی به اوکراین قابل توجیه است اما جنگ اقتصادی علیه روسیه به دلیل اهداف ناخواسته، ناکارآمد و مخرب بوده است.

طبق گزارش گاردین، قیمت انرژی در جهان به طرز چشمگری رو به افزایش است، تورم در حال افزایش است و زنجیره عرضه مواد غذایی دچار هرج و مرج شده است و میلیون‌ها نفر دچار کمبود شدید گاز، غلات و کود شده اند و در این شرایط پوتین در حال قدرتمندتر شدن است.

این گزارش ادامه می‌دهد که انتقاد از تحریم‌های غرب همچون بی‌حرمتی است. تحلیلگران دفاعی در خصوص این موضوع گنگ هستند. اندیشکده‌های راهبردی در این خصوص سکوت پیشه کرده‌اند.

گاردین ادامه داد که «لیز تراس» و «ریشی سوناک» که برای پست نخست‌وزیری در انگلیس رقابت می‌کنند در یک لفاظی جنگ طلببانه بدون این که حرفی از هدف خود بیاورند، متعهد به تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شدند.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد، حقیقت تحریم‌ها علیه روسیه این است که آن‌ها دعوت به انتقام گرفتن از مسکو می‌کنند. پوتین زمستان امسال آزادانه می‌تواند با قطع گاز روسیه، منجر به یخ زدن اروپا شود. او 80 درصد از عرضه انرژی را از خط‌ لوله‌های مهم مثل نورداستریم 1 قطع کرده است. قیمت‌های نفت در جهان افزایش یافته است و جریان گندم به شرق اروپا و دیگر مواد غذایی آفریقا و آسیا تقریباً متوقف شده است.

طبق این گزارش، قیمت صورتحساب‌های گاز داخلی بریتانیا در یک سال سه برابر شده است و ذینفع اصلی کسی نیست جز روسیه که صادرات انرژی آن به آسیا افزایش یافته است. تراز پرداخت‌های خود را به مازاد بی‌سابقه ای سوق می دهد.

طبق این گزارش، روبل یکی از قوی ترین ارزهای جهان در سال جاری است که از ژانویه تا کنون نزدیک به 50 درصد رشد داشته است. دارایی‌های مسکو در خارج از کشور مسدود شده و تجار این کشور قایق‌های تفریحی خود را جابه‌جا کرده‌اند اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد پوتین اهمیتی به تحریم‌ها می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید، وابستگی متقابل اقتصادهای جهان که از دیرباز به عنوان ابزار صلح تلقی می شد به سلاح جنگ تبدیل شده است. سیاستمداران اطراف میز ناتو درباره کمک‌های تنش‌زای نظامی به اوکراین به طور عاقلانه‌ای محتاط بوده‌اند. آن‌ها بازدارندگی نظامی را درک کرده‌اند.

نویسنده این مقاله نوشت، برایم جالب است که بدانم آیا مقاله‌ای برای پیش‌بینی نتیجه احتمالی تحریم‌های روسیه برای بریتانیا به کابینه بوریس جانسون ارسال شده است یا خیر. به نظر می رسد این فرضیه این است که تحریم‌های تجاری به آن‌ها صدمه می زند.

گاردین سپس در ادامه در خصوص سیاست‌های غرب در قبال روسیه نوشت، آ‌ن‌ها بر اساس فرضیه نئوامپریال هستند مبنی بر این که کشورهای غربی حق دارند جهان را آنطور که می‌‌خواهند نظم دهند. آن‌ها طرح‌های خود را اگر از طریق قایق‌های توپدار نتوانند اجرا کنند از طریق بازوی سرمایه‌داری در اقتصاد جهانی شده اجرا می کنند.

طبق این گزارش، یکی از دانش‌آموزان نادر این موضوع، مورخ اقتصادی آمریکایی، نیکلاس مولدر است که اشاره می‌کند که بیش از 30 «جنگ» تحریمی در 50 سال گذشته تأثیر حداقلی داشته است. آن‌ها قصد دارند «مردم را بترسانند تا شاهزادگان خود را مهار کنند».

گاردین سپس نوشت که تحریم‌ها نتایج معکوس داشته است و تاریخ نشان می‌دهد که دولت‌های کوبا، کره شمالی،‌میانمار، ایران، ونزوئلا و روسیه با تشدید تحریم‌های غرب قدرتمندتر شده اند و حتی از تحریم‌های غرب سود برده‌اند.

گاردین سپس توضیح داد، مسکو نه کوچک و نه ضعیف شده است. . ناظر دیگر، «ریچارد کانولی» کارشناس روس در موسسه خدمات متحد رویال، واکنش پوتین به تحریم‌های اعمال شده علیه او از زمان تصرف کریمه و دونباس در سال 2014 را ترسیم کرده است. هدف آنها تغییر مسیر روسیه در آن مناطق و جلوگیری از پیشروی بیشتر بود. شکست‌ این تحریم‌ها بسیار خیرکننده است.

طبق گزارش گاردین، آن دسته از افرادی که می‌خواهند ناکارآمدی تحریم ها علیه روسیه را توجیه کنند، می‌گویند تحریم‌ها ضعیف بوده است. آن‌ها می‌گویند، . تحریم‌های کنونی و سخت‌ترین تحریم‌هایی که علیه یک قدرت بزرگ جهانی تحمیل شده است، شاید درحال حاضر کارساز نباشد اما به مروز زمان اثر خواهد کرد. این افراد مدعی شده‌اند که آن‌ها روسیه را ریزتراشه ها و قطعات یدکی پهپادها محروم کرده‌اند و پوتین به زودی برای صلح به آن‌ها التماس خواهد کرد.

گاردین ادامه داد، پوتین اگر التماس کند در میدان جنگ خواهد بود. در داخل، کانولی نشان می‌دهد که چگونه روسیه «به آرامی با شرایط جدید خود سازگار می شود». تحریم ها باعث ارتقای تجارت با چین، ایران و هند شده است. مکان‌های مک دونالد در سراسر کشور روسیه با یک زنجیره متعلق به روسیه به نام «وکوسنو و توچکا» (Vkusno & tochka) (خوشمزه و بس) جایگزین شده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت، البته اقتصاد روسیه در نتیجه تحریم‌ها ضعیف‌تر شده است اما پوتین قوی‌تر شده است و این در حالی است که تحریم‌ها در حال منسجم کردن یک قلمرو اقتصادی جدید در سراسر آسیا هستند و نقشی همیشه تقویت‌شده برای چین  در برمی‌گیرند. آیا چنین چیزی پیش‌بینی شده بود؟

گاردین با اشاره به تمامی این موارد در پایان نوشت، در این میان، غرب و مردم آن در رکود فرو رفته‌اند. حاکمیت آن‌ها، متزلزل شده و ناامنی در بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده گسترش یافته است. آلمان و مجارستان که به شدت به گاز وابسته هستند، در یک قدمی همسو شدن با پوتین هستند. هزینه‌های زندگی در همه جا افزایش یافته است. با این حال هنوز کسی جرأت نمی‌کند تحریم ها علیه روسیه را زیر سؤال ببرد. اعتراف به شکست تحریم‌ها یا تصور به عقب‌نشینی از تحریم‌ها توهین آمیز است.

بر اساس این گزارش،‌ غرب فریفته طنز بی‌زمان تهاجم شده است. در نهایت بارزترین قربانی آن فرد مهاجم است. شاید پس از این همه، ما باید به جنگ پایبند باشیم.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد و از آن زمان تأکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

با این حال اخیراً مقام‌های ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که کمبود انرژی موجب شود که کشورهای اتحادیه اروپا در مقابل روسیه تسلیم شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید