درخواست کشورهای عربی درباره الحاق اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

کدخبر: ۵۱۲۴۶۹
وزیر خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باید تمام تلاش خود را برای اجرای جهانی آن و ممنوعیت انتقال فناوری هسته‌ای به کشورهای غیرعضو در این معاهده انجام دهند.
درخواست کشورهای عربی درباره الحاق اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تی‌آرتی عربی اعلام کرد، گروه کشورهای عربی در سازمان ملل خواستار الحاق رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پاکسازی منطقه خاورمیانه از تمامی سلاح‌های کشتار جمعی شدند.

ایمان الصفدی، وزیر خارجه اردن که ریاست ماهانه گروه کشورهای عربی در سازمان ملل را بر عهده دارد، در دهمین دوره بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که دوشنبه کار خود را در مقر این سازمان در نیویورک آغاز کرد و تا ۲۶ اوت جاری نیز ادامه دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باید تمام تلاش خود را برای اجرای جهانی آن و ممنوعیت انتقال فناوری هسته‌ای به کشورهای غیرعضو در این معاهده انجام دهند.

الصفدی اظهار کرد: هرگونه همکاری فنی با "کشورهای" غیر عضو در این معاهده به ویژه اسرائیل باید تا زمان پیوستن آنها به این معاهده به عنوان "کشوری" غیرهسته‌ای و مشمولیت تمامی زیرساخت‌های هسته‌ای آن به تضمین‌های فراگیر متوقف شود.

رژیم صهیونیستی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه حضور در زیرساخت‌های هسته‌ای خود را نمی‌دهد.

وزیر خارجه اردن در ادامه تاکید کرد: ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه نیازمند اجرای یک ساختار راستی‌آزمای منطقه‌ای جدی‌تر از ساختار راستی‌آزمای بین‌المللی فعلی است.

همچنین او بر مخالفت گروه کشورهای عربی با تحمیل هرگونه تعهد بیشتری به کشورها که مانع استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای است، تاکید کرد.

الصفدی در ادامه به بحران‌های منطقه‌ای و در رأس آنها مساله فلسطین و دو بحران سوریه و لیبی که "منطقه ما را از حق برقراری امنیت، ثبات، توسعه و شکوفایی محروم کردند و راه‌های برطرف کردن آنها" پرداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید