اشک انسان معجزه کرد / تشخیص سرطان با مواد موجود در اشک

کدخبر: ۵۱۴۶۱۳
اقتصادنیوز: یک موسسه پژوهشی آمریکایی با کمک دانشمند ایرانی لنزهای تماسی هوشمندی ساخته‌اند که می‌تواند سرطان را با بررسی مواد موجود در اشک چشم فرد تشخیص دهد.
اشک انسان معجزه کرد / تشخیص سرطان با مواد موجود در اشک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، پژوهشگران از توسعه لنزهای تماسی هوشمندی که می‌توانند مواد شیمیایی موجود در اشک را برای تشخیص سرطان بررسی کنند، خبر داده‌اند. این لنزها با شناسایی مواد خاصی که در مراحل اولیه بیماری در اشک یافت می‌شوند، تومورها را تشخیص می‌دهند. این پیشرفت می‌تواند راه را برای توسعه یک برنامه غربالگری ارزان قیمت و مناسب برای همه هموار کند.

اس اف گزارش داد، در این مطالعه، گروهی از پژوهشگران موسسه تراساکی برای نوآوری‌های زیست‌پزشکی (Terasaki Institute for Biomedical Innovation) اظهار کردند که این لنزها مواد حاملی به نام اگزوزوم‌ها (exosomes/ پیام‌رسان‌های مخفی در بدن ما) را جذب می‌کنند. آنها نیز که در داخل سلول‌ها یافت می‌شوند، وزیکول‌های حباب مانندی هستند که در خون، بزاق، ادرار و اشک ترشح می‌شوند. بر روی سطح آن نیز، انبوهی از پروتئین‌ها وجود دارد که برخی از آنها توسط سرطان، عفونت‌های ویروسی یا آسیب استفاده می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند به شدت بر تنظیم، پیشرفت و گسترش تومور تأثیر بگذارند که این امر باعث می‌شود دانشمندان امیدوار شوند که پروتئین‌ها می‌توانند راه را برای توسعه داروهای ضد سرطان بهتر هموار کنند.

به حداقل رساندن تاخیر در شروع فرایند درمان، میزان بقا را بهبود می‌بخشد. پژوهشگران موسسه تراساکی می‌گویند که این لنزهای تماسی دارای ریزحفره‌هایی هستند که آنها نیز به آنتی‌بادی‌هایی که اگزوزوم‌ها به آن‌ها می‌چسبند، متصل هستند.

 

در آزمایش‌ها، پژوهشگران با موفقیت روی اگزوزوم‌های ترشح‌شده در مایعات آزمایشگاهی از ۱۰ رده سلولی مختلف بافتی و سرطانی و اشک‌های ۱۰ داوطلب انسانی آزمایش شدند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، این لنز تماسی ریز محفظه سیگنالینگ مزدوج با آنتی‌بادی (ABSM-CL) می‌تواند برای تشخیص با آنتی‌بادی‌های خاص برچسب‌گذاری شده با نانوذرات برای تجسم انتخابی علامت‌گذاری شود. این یک پلت فرم بالقوه مهم برای پیش غربالگری سرطان و یک ابزار تشخیصی حمایتی است که آسان، سریع، حساس، مقرون به صرفه و غیر تهاجمی است.

زمانی تصور می‌شد که اگزوزوم ها محل تخلیه مواد ناخواسته در بدن هستند. دانشمندان اکنون می‌دانند که آنها مولکول‌های زیستی مختلفی را بین سلول‌ها حمل می‌کنند.

دکتر علی خادم حسینی، مدیرعامل این موسسه گفت: اگزوزوم‌ها منبع غنی از نشانگرها و بیومولکول‌ها هستند که می‌توانند برای چندین کاربرد زیست پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. روش شناسی که گروه ما ایجاد کرده است، توانایی ما را برای استفاده از این منبع بسیار تسهیل می‌کند.

تلاش‌های قبلی برای مهار اهمیت آنها به دلیل مشکلاتی در جداسازی با مشکل مواجه شده بود. روش‌های کنونی شامل تجهیزات پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه است و حداقل ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا انجام شود. روش ساده محققان این مطالعه این مسائل را از بین می‌برد. علاوه بر این، اشک منبع بهتر و پاک‌تری از اگزوزوم‌ها نسبت به سایر مایعات بدن است.

هم محفظه‌ها و هم عدسی‌ها با استفاده از برش و حکاکی مستقیم لیزری به جای قالب‌گیری معمولی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، آنها سطوح را به صورت شیمیایی اصلاح کردند تا آنها را برای اتصال آنتی بادی فعال کنند.اگزوزوم ها با استفاده از یک جفت آنتی بادی موجود بر روی نانوذرات طلا اسکن می شوند تا بتوانند نشانه‌های بالقوه سرطان را مشاهده کنند.

با این نتایج دلگرم‌کننده، می‌توان امیدوار بود که نسل بعدی لنز تماسی هوشمند می‌توانند به‌عنوان یک پلت فرم نظارتی آسان، سریع و غیرتهاجمی برای پیش‌غربال‌گری سرطان و تشخیص خوب مورد استفاده قرار گیرند.

 

علی خادم حسینی کیست؟

پروفسور "علی خادم حسینی"، دانشمند بزرگ ایرانی است که دستاوردهای قابل توجهی را در زمینه مهندسی پزشکی، درمان بیماری‌های خودایمنی و سرطان داشته و جوایز متعددی را به دست آورده است. دکتر خادم حسینی (Ali Khademhosseini) در ۳۰ اکتبر ۱۹۷۵ در تهران به دنیا آمد و در کانادا بزرگ شد. خادم حسینی، مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه "ام‌آی‌تی"(MIT) دریافت کرد. او استاد مهندسی پزشکی و مهندسی شیمی "دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس"(UCLA) بوده است و از موسسان "مرکز درمان‌های کم تهاجمی"(Center for Minimally Invasive Therapeutics) به شمار می‌رود. علاوه بر این، خادم حسینی، مدیرعامل "موسسه تراساکی"(Terasaki Institute) است.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Advanced Functional Materials" منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید