کما مرد فروشنده را نابغه ریاضی کرد!+شرح ماجرا

کدخبر: ۵۱۵۳۰۸
اقتصادنیوز: پزشکان در ابتدا تصور کردند که پجت دچار ضربه مغزی شده اما ناگهان وی شروع به رسم نمودارهای پیچیده کرد، وی پیشتر نمی‌توانست این نموارها را رسم کند و در ابتدا هیچ تصوری از چیستی نمودارها نداشت.
کما مرد فروشنده را نابغه ریاضی کرد!+شرح ماجرا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، جیسون پجت نه مدرک دکترا و نه مدرک لیسانس دارد، در حقیقت وی ترک تحصیل کرده بود و در یک فروشگاه کار می‌کرد.

او در آن زمان بیشتر سرگرم تفریح و کارهای مسخره بود.

این 11 خودرو را بدون قرعه کشی بخرید+ اسامی

جیسن پجت فروشنده مغازه نابغه ریاضی شده بود.

اما از یک دهه گذشته از زمانی که به شدت مورد حمله قرار گرفت و توسط اوباش خیابانی به مغز وی ضربه وارد شد وی به یک نابغه ریاضیات تبدیل شده است.

شروع ماجرا

این مرد ۴۱ساله از شهر تاکوما، واشنگتن پیشتر تنها به تفریح و کار فکر می‌کرد، اما زمانی که اوباش خیابانی وی را برای کت چرم ۹۹ دلاری خود به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند اوضاع برایش متفاوت شد وی اکنون فرمولهای پیچیده را همه جا مشاهده می‌کند و آن‌ها را به نمودار تبدیل می‌کند.

وی در این باره گفت: تنها چیزی که دیدم یک برق روشن بود و تنها چیزی که می‌دانم این بود که روی زانوهایم روی زمین افتاده بودم و فکر کردم که در حال مرگ هستم.

پزشکان در ابتدا تصور کردند که وی دچار ضربه مغزی شده اما ناگهان پجت شروع به رسم نمودارهای پیچیده کرد، وی پیشتر نمی‌توانست این نموارها را رسم کند و در ابتدا هیچ تصوری از چیستی نمودارها نداشت.

با بررسیهای انجام شده مشخص شد که این نموداردها فراکتال، (ساختاری است که هر جزء از آن با کل متشابه است) هستند، از آن زمان به بعد وی هرکجا نگاه می‌کند فرمولهایی چون قضیه فیثاغورث را مشاهده می‌کند.

جیسن پجت فروشنده مغازه نابغه ریاضی شده است.

تغییر در زندگی

به دنبال این صدمه، مغز وی در قسمتهایی کار می‌کند که اکثر مردم به آن قسمت‌ها دسترسی ندارند. بریت بروگارد استاد عصب‌شناسی و فلسفه مرکز نرودینامیک دانشگاه میسوری سنت لوئیس اظهار داشت:

برای وی حالت سندروم ساوانت رخ داده است. این سندروم می‌تواند ریاضیاتی، فضایی، یا هنری باشد. در این حالت نادر افراد به توانایی‌های خیره‌کننده‌ای در یک زمینه یا چندین زمنیه دست می‌یابند.

براساس اظهارات کارشناسان، حالت کنونی پجت و نحوه مشاهده اجسام و ریاضیات توسط وی را می‌توان با جان نش مقایسه کرد.

شخصیتی که توسط هالیوود به تصویر کشیده شده و راسل کرو در فیلم «ذهن زیبا» به جای وی ایفای نقش کرده است.

درمیان سایر افرادی که به سندروم ساوانت مبتلا شده‌اند می‌توان به کیم پیک اشاره کرد که شخصیت وی توسط داستین هافمن در فیلم «مرد بارانی» به تصویر کشیده شد، این درحالی است که وی با این آسیب مغزی متولد شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید