زمان رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان اعلام شد

کدخبر: ۵۱۶۶۹۰
اقتصادنیوز: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه می‌توانیم اینترنت ایمن، مفید و سالم در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم، از رونمایی اینترنت کودک و نوجوان در آینده نزدیک خبر داد.
زمان رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختتامیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، اظهار کرد: اگر بخواهیم چند وزارتخانه مهم دولت را نام ببریم، در صدر آنها، آموزش و پرورش است چون سرمایه کشور را تربیت می‌کند و  نسل شاداب، با انگیزه ، با اعتماد به نفس، خلاق و مجاهد پرورش می‌‌دهد. 

وی ادامه داد: در شرایطی  که دشمنان امید را نشانه رفتند و تلاش کردند نسل را از دستاوردها ناامید کنند، پرورش چنین انسان‌هایی که ذکر کردم سخت است. آمارها نشان می دهد تمایل به مهاجرت به سنین پایین‌تر آمده است و به تحصیلات لیسانس رسیده و بعضاً در دبیرستان ها این زمزمه‌ها شنیده می‌شود یعنی دشمن در حال فعالیت است اما مطمئن هستم که شما سربازانی برای گام دوم انقلاب تربیت می‌کنید. بنده اگر موفقیتی در کار و تحصیل دارم ریشه در دوران تحصیل در کودکی است‌ 

زارع پور اضافه کرد: فناوری اطلاعات زندگی بشر را زیر و رو کرده است؛ پدیده های فعلی با ۱۰ سال پیش قابل مقایسه نیست به عنوان مثال  در دهه ۹۰ ابزار ارتباطی پیامک بود و اکنون پیام رسان‌ها، ارتباطات را راحت کرده است. همچنین سرویس‌های مختلف در زندگی روزمره ایجاد شده است که زندگی بدون آنها سخت است.

وی خطاب به مدیران آموزش و پرورش اظهار کرد: همین نسلی که شما تربیت کردید توانستند ما را در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا کند. سکوهای(پلتفرم‌های) جابجایی مسافر و خرید و فروش را به لطف نیروهای متخصص خودمان طراحی کردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این فناوری همه حوزه‌ها را زیر و رو کرده است و حوزه آموزش هم همینطور است. در ایام کرونا نظام آموزشی ما دچار مشکل جدی می‌شد خانواده وزارت ارتباطات در کنار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و دین خود را ادا کرد. البته انتقاد جدی به شاد دارم اما دوستان برای ارتقای آن برنامه دارند و تلاش می‌کنند. 

وی با بیان اینکه ۸۷ درصد روستاهای دارای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل است، گفت:  در بحث پلتفرم‌ها و سکوهای آموزشی آمادگی داریم ان‌شاءالله بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت فناوری ارتباطات با نگاه عدالت آموزشی داشته باشیم. تجربه کرونا را هم داریم.

وی تصریح کرد: در نظر داریم با پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب و کارها که نسخه شفابخش است، مشکل اینترنت را حل کنیم. با کمک وزارت آموزش و پرورش ، اتصال مدارس از طریق فیبر نوری را در برنامه داریم. البته در قالب برنامه ششم توسعه، دسترسی مدارس به شبکه ملی اطلاعات را اجرا کردیم و ۸۰ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

زارع پور به بحث سواد فضای مجازی و مقابله با این آسیب‌ها در مدارس اشاره کرد و گفت: این فناوری که این همه فرصت برای بشر فراهم کرده است و افق‌های جدیدی را برای بشر فراهم کرده است، چالش‌هایی را هم برای بشریت ایجاد می‌کند مخصوصا برای کودکان و نوجوان. اما در لایه سیاست‌گذاری و اجرا غفلت شده است‌ در آمریکا قواعدی برای استفاده نوجوانان از شبکه های اجتماعی دارند که به آن پایبند هستند اما در کشور ما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم شرایط را سخت کردند.

وی ادامه داد: مهمترین جایی که می توان به بچه‌ها آموزش داد، مدرسه است. نوجوان در معرض محتوای نامناسب قرار می گیرد و باید مهارت خود کنترلی آموزش داده شود. هیچ جای دنیا مثل کشور ما بچه ها و والدین را بی پناه در فضای مجازی رها نکردند. 

وی تصریح کرد: یکی از کارهای خوب در این زمینه،  اینترنت کودک و نوجوان است. ابزاری فراهم کردیم که می توانیم اینترنت ایمن، مفید و سالم در اختیار خانواده‌ها قراردهید تا لیست سفید برای فرزند تهیه کند و این امکان را به شکل سیستماتیک فراهم می‌کنیم. این کار حاصل کار مشترک آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، تهیه شده است و به زودی رونمایی می‌شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید