گوترش: جهان ما به اندازه کافی در گروگان سلاح‌های هسته‌ای بوده است

کدخبر: ۵۱۸۲۱۰
دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با آزمایش های هسته ای با اشاره به آسیب های فراوانی که آزمایش های هسته ای به زمین و انسان ها وارد کرده است، خواستار پایان دادن به این آزمایش های و اجرایی کردن معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای شد.
گوترش: جهان ما به اندازه کافی در گروگان سلاح‌های هسته‌ای بوده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه جهان ما به اندازه کافی در گروگان سلاح های هسته ای بوده است، خواستار پایان یافتن آزمایش سلاح های هسته ای و سپردن این سلاح ها به تاریخ شد .

دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با آزمایش های هسته ای با اشاره به آسیب های فراوانی که آزمایش های هسته ای به زمین و انسان ها وارد کرده است، خواستار پایان دادن به این آزمایش های و اجرایی کردن معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای شد.

گوترش افزود: روز جهانی مبارزه با آزمایش های هسته ای نشانه ای است از اقرار جهان به آسیب های فاجعه باری که تحت عنوان مسابقه تسلیحات اتمی سالهاست به درازا کشیده شده است. این روز مناسبتی است تا قربانیان سیاست رفتن به لبه پرتگاه هسته ای را به یاد بیاوریم و زنگ خطری است به جهان تا قانونی الزام آوری را برای پایان دادن به همه آزمایش های هسته ای وضع کند.

وی تصریح کرد: اکنون که خطرهای هسته ای به آستانه های جدیدی رسیده است زمان آن است که معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، با پشتوانه یک سیستم راستی‌آزمایی مؤثر، اجرایی شود.

گوترش گفت: سلاح هسته ای جایی در جهان ما ندارد. و هیچ پیروزی یا امنیتی را تضمین نمی کند. نتیجه تولید سلاح هسته ای فقط و فقط تخریب است.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: دنیای ما به اندازه کافی گروگان این ارابه مرگ بوده است. در چنین روز مهمی، برای سلامتی و بقای مردم و کره زمین، جهان باید به طور یکسان اقدام کند. بیایید اکنون و برای همیشه پایان آزمایش های هسته ای را رقم بزنیم و سلاح هسته ای را به تاریخ بسپاریم.

دبیر کل سازمان ملل در پی خاتمه یافتن دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) بدون تصویب سند نهایی به دلیل مخالفت روسیه با اجماع، با ابراز تاسف از شکست کنفرانس بازبینی ان پی تی در دستیابی به اجماع و استفاده از فرصت کنفرانس برای پیشبرد اهداف ان پی تی، از تعامل صادقانه و معنادار کشورهای شرکت کننده در کنفرانس و به رسمیت شناخته شدن «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» به عنوان سنگ زیر بنای رژیم جهانی خلع سلاح و عدم اشاعه استقبال کرد.

گوترش با تکرار تاسف و ناامیدی خود از شکست کنفرانس در مقابله با چالش های تهدید کننده امنیت جمعی بشر، خاطر نشان کرد: فضای پرتنش بین‌المللی و افزایش خطر استفاده از سلاح‌ هسته‌ای، چه به صورت تصادفی یا از طریق محاسبات نادرست، نیازمند اقدام فوری و قاطع است.

دبیر کل سازمان ملل با قدردانی از تلاش های گوستاو زلاویین رئیس این کنفرانس با دعوت از همه کشورهای جهان به گفتگو، دیپلماسی و مذاکره برای کاهش تنش‌ها و  خطرات هسته‌ای و از بین بردن یکباره تهدیدات هسته‌ای، تاکید کرد: جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای همچنان بالاترین اولویت سازمان ملل در زمینه پرونده خلع سلاح، و هدفی است که همچنان قاطعانه متعهد به آن هستیم.

دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) پس از دو سال و نیم تعویق از روز اول آگوست / ۱۰ مرداد ماه  با حضور نمایندگان ۱۸۸ کشور عضو در محل دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرده بود  که روز جمعه به وقت محلی (۲۶ آگوست/چهارم شهریور ماه ) آخرین روز برگزاری آن بود.

این کنفرانس بدلیل مخالفت روسیه بدون تصویب سند نهایی به کار خود خاتمه داد و ایران نیز از محتوای نامتوازن پیش نویس سند نهایی ابراز نارضایتی کرد.

از نظر هیات روسیه، مشکل اصلی پیش نویس تهیه شده، درج بندهای سیاسی اختلافی بود که برغم پیشنهادات مکرر روسیه، این پیشنهادات مورد توجه قرار نگرفت.

 بندهای مورد نظر روسیه موارد مربوط به اوکراین و تاسیسات هسته ای این کشور بود که در پیش نویس نهایی ارائه شده درخواستهایی غیرقابل قبول برای روسیه در آنها درج شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید