توافق بر سر گزینه ریاست‌ جمهوری عراق+جزییات

کدخبر: ۵۱۸۹۳۷
دو حزب دموکرات و اتحاد میهنی کردستان درباره یکی از شخصیت‌های سیاسی برای پست ریاست‌جمهوری به توافق رسیده‌اند، هرچند هنوز نام این فرد در رسانه‌ها منتشر نشده است.
توافق بر سر گزینه ریاست‌ جمهوری عراق+جزییات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، فضای حاکم بر رایزنی‌ها جهت انتخاب رئیس‌جمهور در عراق به عنوان محرک روند سیاسی در این کشور، همچنان در شرایط مه‌آلود قرار دارد، با این وجود برخی منابع می‌گویند که دو حزب دموکرات و اتحاد میهنی کردستان سرانجام پس از ماه‌ها اختلاف به نقطه نظر مشترک رسیده‌اند.

انتخاب رئیس‌جمهور در عراق از سال ۲۰۰۳ به این طرف، بر عهده احزاب کُرد قرار دارد.

به نوشته وبگاه المعلومه، در صورت انتخاب رئیس‌جمهور، ائتلاف سیاسی «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی شیعیان) نیز با سرعت بیشتری به سمت نهایی کردن گزینه خود برای پست نخست‌وزیری پیش خواهد رفت.

بنابر این گزارش، طبق برخی خبرهای درز یافته، دو حزب دموکرات و اتحاد میهنی کردستان بر سر انتخاب یکی از شخصیت‌های سیاسی برای پست ریاست‌جمهوری به توافق رسیده‌اند، هرچند هنوز نام این فرد در رسانه‌ها منتشر نشده است.

در این راستا «غیاث السورجی» عضو حزب اتحاد میهنی کردستان به المعلومه گفت که حزب دموکرات کردستان به این جمع‌بندی رسیده است که اتحاد میهنی از گزینه خود برای ریاست‌جمهوری کوتاه نخواهد آمد، از این رو باید با آن بر سر معرفی یک نماینده واحد به پارلمان به توافق برسد.

«جاسم البیاتی» نماینده سابق پارلمان عراق نیز گفت که در نشست اخیر چارچوب هماهنگی در منزل «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، گروههای سیاسی اهل سنت و کرد به طول واضح گفته‌اند که موافق بازگشایی پارلمان و برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهور هستند.

«محمد الصیهود» نماینده ائتلاف دولت قانون (وابسته به نوری المالکی) نیز به المعلومه گفت که پارلمان می‌تواند در صورت توافق احزاب کرد برای انتخاب رئیس‌جمهور و معرفی آن در پارلمان، می‌توان به سمت انتخاب ننخست‌وزیر و تشکیل دولت جدید پیش رفت.

غیاث السورجی هفته گذشته به المعلومه گفته بود که طبق طرح «چارچوب هماهنگی شیعیان» به احزاب کرد، دو گزینه اصلی برای حل مشکل انتخاب نامزد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری مطرح است.

وی توضیح داد: «گزینه نخست این است که اتحادیه میهنی کردستان پست ریاست‌جمهوری را کسب کند و در مقابل حزب دموکرات کردستان، پست‌های وزارتی دولت فدرال را که در دولت آتی به کُردها اختصاص می‌یابد، در دست بگیرد. گزینه دوم این است که حزب دموکرات کردستان عراق، نام نامزد خود برای تصدی پست ریاست‌جمهوری را خط بزند و دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر روی یک نامزد مشترک برای تصدی این پست توافق کنند».

با سقوط صدام، پست ریاست‌جمهوری که بیشتر نماد حاکمیت و وحدت عراق محسوب می‌شود نیز به کردها رسید. در بین کردها نیز طبق توافق نانوشته‌ای حزب اتحاد میهنی کردستان نماینده خود را برای به دست گرفتن این پست معرفی کرد و حزب بارزانی‌ها نیز مدیریت منطقه کردستان را به دست گرفت. این شرایط البته در داخل منطقه کردستان به نفع حزب دموکرات تمام شد و این حزب توانست خود را حامی منافع کردها و اتحاد میهنی را نماینده حاکمیت عراق جا بزند و جایگاه بارزانی‌ها در میان قوم‌گرایان منطقه کردستان بیش از پیش تثبیت شد. با این حال به نظر می‌رسد بارزانی‌ها در این دوره به فکر پست ریاست‌جمهوری هستند و پس از «جلال طالبانی»، «فؤاد معصوم» و «برهم صالح» که هر سه از عضو حزب اتحاد میهنی کردستان بوده و هستند، این بار قصد دارند ریاست‌جمهوری را برای اولین بار به میان حزب خود بیاورند.

در سال ۲۰۱۸ نیز حزب دموکرات برای به دست گرفتن پست ریاست‌جمهوری خیز برداشت و «فؤاد حسین» که اکنون وزیر خارجه عراق است، به پارلمان معرفی شد، اما با اختلاف زیادی از رقیب خود یعنی «برهم صالح» شکست خورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید