توصیه مهم به زائران اربعین؛ با خودروی شخصی به مرز بروید

کدخبر: ۵۱۸۹۸۴
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور گفت: برای مدیریت انتقال زائران توصیه می‌کنیم افراد با خودروی شخصی به مرز بروند، برای تشویق مردم نیز هزینه پارکینگ‌ها ۵۰ درصد کاسته شده است.
توصیه مهم به زائران اربعین؛ با خودروی شخصی به مرز بروید

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حمید احمدی در همایش مسئولین موکب‌ها و مسئولین فرهنگی مواکب استان که پنجشنبه شب ۱۰ شهریور در سالن حج و زیارت استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال اربعین «أَنَا مِنْ حُسَیْن» و برگرفته از حدیث پیامبر (ص) است که فرمودند «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ»؛ این شعار به این دلیل انتخاب شده است که شعاری جهانی است و مسلمان و غیرمسلمان به امام حسین (ع) متصل می‌شوند.

وی اعلام کرد: قزوین در بازسازی و موکب‌داری پیشتاز بوده است و ۶۳ موکب از قزوین به کربلا اعزام خواهند شد که تمامی این‌ها به برکت مذهبی و متدین بودن مردم این دیار است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور خاطرنشان کرد: در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ با چند چالش مواجه هستیم چالش نخست جمعیت است؛ در کشور مشکل حمل و نقل وجود دارد که با مدیریت جمعیت و اعزام زائران در بازه زمانی طولانی می‌توان این مشکل را حل کرد.

این مسئول عنوان کرد: در کشور ۸۰۰۰ اتوبوس، راهداری حمل و نقل زائران را بر عهده دارند البته چند هزار دستگاه نیز از نیروهای مسلح گرفته شده است اما مجموع این وسایل مشکل انتقال زائران را حل نمی‌کند بنابراین زائران باید به تدریج اعزام شوند. برای مدیریت انتقال زائران توصیه می‌کنیم افراد با خودروی شخصی به مرز بروند، برای تشویق مردم نیز هزینه پارکینگ‌ها ۵۰ درصد کاسته شده است.

گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین جدی است

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل گرما قرار داریم در عراق با گرما و کمبود برق مواجه هستیم لذا بروز گرمازدگی زائران جدی خواهد بود، ساکنان استان‌های شمالی کشور با گرمازدگی آشنا نیستند چراکه با آن مواجه نبودند بنابراین زائران نباید گرمازدگی را شوخی بگیرند. موکب‌ها کانتینرهای خنک اعزام کرده‌اند و به وان آب سرد نیز مجهز هستند تا در مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده کنند.

احمدی بیان کرد: از زائران نیز می‌خواهیم شب‌ها پیاده‌روی کنند موکب‌ها نیز به‌دلیل کمبود برق سیستم سرمایشی ندارند؛ در مجموع باید بگوییم امسال سفر اربعین سفر سختی خواهد بود. باید برای مردم تبیین شود که این سفر رایگان نیست بلکه سفری ارزان است و هزینه آن نصف هزینه سفر زمینی به عتبات عالیات است و زائران باید همراه خود پول و ارز داشته باشند و بهتر است اصحاب رسانه نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: مسئله دیگر اربعین امسال، مسئله کمبود آب است، موکب‌ها به همراه خود آب برده‌اند اما بهتر است زائران همراه خود یک لیوان درب‌دار داشته باشند و در مصرف آب قناعت کنند چون مشکل کمبود آب در عراق جدی است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور تأکید کرد: در خصوص تحولات عراق باید بگوییم که از چند وقت قبل این تحولات را پیش‌بینی می‌کردیم اما مسئولین عراقی آن را حل کردند از مبلغان نیز می‌خواهیم در خصوص مسائل عراق اظهار نظر و تحلیل نداشته باشند تا مشاجره‌ای شکل نگیرد زیرا عده‌ای می‌خواهند به این مباحث در عراق دامن بزنند.

وی گفت: بسیاری از علما و نویسندگان از کرامات امام حسین (ع) برای دیگر ادیان گفته‌اند بنابراین زائران باید به حضور مردم از دیگر ادیان در پیاده‌روی اربعین توجه داشته باشند و بدانند ما میزبان و صاحبخانه نیستیم بلکه آنان میهمان امام حسین (ع) هستند.

اربعین تبلور   وحدت جامعه اسلامی است

احمدی یادآور شد: رهبر انقلاب تأکید دارند که اربعین زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است و ۲ مولفه وحدت و سبک زندگی را لازمه این تمدن می‌دانند، فراموش نکنیم که در اربعین شاهد وحدت جامعه اسلامی هستیم. مقام معظم رهبری به مسئولین مربوطه ابلاغ کردند تا از انتشار عکس ایشان در این حرکت عظیم فرهنگی خودداری کنند در پی این اقدام آیت‌الله سیستانی نیز اعلام کردند که از انتشار عکس ایشان نیز خودداری شود این اقدام رهبران این پیام را برای ما دارد که همه ما زیر پرچم امام حسین (ع) جمع شدیم. امام حسین (ع) نماد همه خوبی‌ها و خیرات هستند و نباید کاری کنیم که این وحدت شکسته شود.

وی تصریح کرد: سبک زندگی همان فضائل اخلاقی است که در خیرات، خوبی‌ها، ایثار و تعاون معنا می‌شود و در اربعین اوج این فضائل اخلاقی را شاهد هستیم بنابراین اربعین بستر و زمینه‌ساز این فضائل است. در اربعین تمامی مسئولان عراقی در خدمت به زائران پای کار هستند برای مثال رئیس دانشگاه کربلا رئیس عشیره خود است اما در این ایام تمام افتخارش خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) است و امثال آن در عراق بسیار هستند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید زیبایی‌های اربعین را به تصویر بکشند، اظهار کرد: امسال جوانان عراقی در نجف ۲۰ هزار خانه و ظرفیت آن‌ها را استخراج کردند. در عراق فرهنگی وجود دارد و آن این است که اگر زائر به خانه آنان برود نمی‌گویند شب می‌مانید بنابراین ما باید فرهنگ‌سازی کنیم که زائران ۱۰ شب در خانه‌های میزبانان عراقی اقامت نکنند بلکه به یکی دو شب و بسنده کنند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور مطرح کرد: عده‌ای عنوان می‌کنند که پیاده‌روی اربعین ایرانیزه شده است که ما این را قبول نداریم سهم ایرانی‌ها ۱۵۰۰ موکب است و ۸ تا ۱۰ درصد غذاها توسط ایرانی‌ها تأمین می‌شود و عراقی‌ها میزبان اصلی پیاده‌روی اربعین هستند. عده‌ای از موکب‌داران ایرانی از نیامدن عراقی‌ها به موکب‌های ایرانی گله دارند که باید به آنان بگوییم چون عراقی‌ها خود را میزبان اصلی اربعین می‌دانند در موکب ایرانی‌ها حضور پیدا نمی‌کنند بنابراین نباید از این فرهنگ عراقی‌ها ناراحت شویم.

اربعین بدون مهدویت معنا ندارد

وی اشاره کرد: در خصوص مهدویت باید بگوییم اربعین نمی‌تواند بدون مهدویت باشد در سال‌های اخیر فرقه‌هایی از پیاده‌روی اربعین سوء‌استفاده کردند؛ ما نیز به دلیل اینکه ادبیات مناسب برای مهدویت نداشتیم این موضوع را در پیاده‌روی اربعین مطرح نکردیم چراکه می‌ترسیدیم طرح این موضوع ابتر بماند.

احمدی یادآور شد: دعا برای انتظار فرج کافی نیست برای همین از اصحاب رسانه و علما می‌خواهیم در این زمینه تبیین داشته باشند چرا که حضرت مهدی (عج) رهبر ما، قطب عالم امکان، حی، حاضر و پدر امت اسلامی هستند. ما برای ظهور مانع را ایجاد کردیم بنابراین باید موضوع مهدویت را تبیین کنیم و اربعین بهترین فرصت برای تبیین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید