گزارش بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپروژیا+جزئیات

کدخبر: ۵۲۰۱۰۷
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش بازرسی خود از نیروگاه هسته ای زاپروژیای اوکراین موارد آسیبهای مشاهده شده در این نیروگاه را ثبت کرده و خواهان ضرورت اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از وقوع یک فاجعه هسته ای در این تاسیسات شدند.
گزارش بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپروژیا+جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقرل از فارس، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش بازرسی خود از وضعیت امنیتی و پادمانهای هسته ای در نیروگاه زاپروژیا و دیگر تاسیسات هسته ای اوکراین را منتشر کرد.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش بازرسی خود از نیروگاه هسته ای زاپروژیای اوکراین موارد آسیبهای مشاهده شده در این نیروگاه را ثبت کرده و خواهان ضرورت اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از وقوع یک فاجعه هسته ای در این تاسیسات شدند.

به نوشته خبرگزاری تاس، آژانس بین المللی انرژی اتمی نتایج بازرسی از تاسیسات تولید برق هسته ای در اوکراین، از جمله در نیروگاه هسته ای زاپروژیا را در گزارشی جمع بندی و منتشر کردند.

این آژانس پیشنهاد ایجاد یک منطقه امنیت و ایمنی  پیرامون نیروگاه زاپروژیا را به منظور پیشگیری از وضعیت های اضطراری که ممکن است در اثر فعالیتهای نظامی به وجود بیایند مطرح ساخت.

این آژانس برآورد کرد سه نیروگاه هسته ای دیگر اوکراین شامل نیروگاه های روونسکایا، خملنیتسکایا و جنوب اوکراین به فعالیت خود در وضعیتی استاندارد ادامه می دهند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش درخواست کرد فورا یک منطقه امنیتی پیرامون نیروگاه هسته ای زاپروژیا ایجاد شود. این آژانس آمادگی خود را برای آغاز فوری رایزنی ها بر سر این مساله اعلام کرد، زیرا یک چنین گامی به پیشگیری از وقوع یک حادثه هسته ای که احتمالا به تحریک اقدامات نظامی رخ می دهد کمک می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «این نیاز فوری وجود دارد که تا زمان پایان جنگ و برقراری مجدد شرایط باثبات، تدابیری موقت برای پیشگیری از یک حادثه هسته ای در اثر آسیبهای فیزیکی ابزارهای نظامی اعمال شوند. این کار را می توان با برقراری فوری یک منطقه حفاظت امنیت و ایمنی هسته ای حاصل کرد. آژانس بین امللی انرژی اتمی آماده است فورا رایزنی های منتهی به برقراری فوری یک چنین منطقه امنیت و ایمنی هسته ای در محل نیروگاه زاپروژیا را شروع کند.»

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آسیبهای وارده در محل نیروگاه هسته ای زاپروژیا را ثبت کرده و خواستار توسل به تدابیری برای پیشگیری از وقوع یک فاجعه هسته ای در این تاسیسات شدند. این آژانس بین المللی گزارش وقوع «چند رخداد» که در محل نیروگاه هسته ای زاپروژیا رخ داده و اصول ایمنی هسته ای را نقض کردند ارائه کرد.

در این گزارش آمده است: «از ماه آوریل تعداد قابل توجهی رخداد در محل نیروگاه هسته ای زاپروژیا موجب به خطر افتادن چشمگیر هفت رکن شد.» طبق این بیانیه، یک تیم از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی «از نزدیک شاهد گلوله باران در اطراف نیروگاه زاپروژیا بود...این تیم وقوع آسیب در اثر رخدادهای گزارش شده را در چند مکان متفاوت رصد کرد در حالی که برخی از آسیب ها در نزدیکی ساختمانهای راکتور هسته ای اتفاق افتادند.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه کرد: «گلوله باران در این تاسیسات و در اطراف آن باید فورا متوقف شده تا جلوی هر گونه آسیب بیشتر به نیروگها و تاسیسات وابسته به آن گرفته شود؛ امنیت کارمندان اپراتور نیروگاه برقرار شود و تمامیت فیزکی  آنجا برای حفظ فعالیت امن و ایمن حفظ شود. این نیازمند توافق همه طرفهای مربوطه در زمینه برقرار ساختن یک منطقه امنیت و ایمنی هسته ای پیرامون نیروگاه زاپروژیا است.»

این آژانس همچنین تاکید کرد، ضروری است امکان تامین برق ذخیره برای نیروگاه زاپروژیا که برای فعالیت سیستمهای خنک کننده و دیگر ایستگاه های آن لازم است مجددا برقرار شود.

همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه طرفهای درگیری توصیه کرد شرایط کار مناسب برای پرسنل این تاسیسات هسته ای را تامین کنند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا در ماه مارس به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این نیروگاه در نزدیکی خط مقدم باقی مانده و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است. اوکراین و روسیه هر دو یکدیگر را به گلوله‌باران این تاسیسات متهم می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید