بررسی بودجه نظامی همسایگان ایران

مقایسه بودجه نظامی ایران با اعراب و اسرائیل/ بودجه دفاعی ایران در سال 1401 چقدر است؟+ نمودار

کدخبر: ۵۲۱۶۹۵
در بخشی از سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده :‌ «تقویت بنیه دفاعی ... با تأکید بر خودکفایی کشور ... با تخصیص حداقل ۵ درصد بودجه عمومی کشور.» در این گزارش به مقایسه بودجه نظامی ایران و اعراب پرداخته شده است.
مقایسه بودجه نظامی ایران با اعراب و اسرائیل/ بودجه دفاعی ایران در سال 1401 چقدر است؟+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم را به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند. سیاست‌های کلی برنامه هفتم در ۷ سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تصویب شده است.

در توضیح بخش امنیت و دفاعی آمده است:‌ «تقویت بنیه دفاعی به منظور ارتقاء بازدارندگی و اکتساب فناوری‌های اقتدار آفرین مورد نیاز صنایع دفاعی و امنیتی با تأکید بر خودکفایی کشور در سامانه‌ها، تجهیزات و خدمات اولویت‌دار با تخصیص حداقل ۵ درصد بودجه عمومی کشور.»

پنج درصد بودجه عمومی کشور چقدر است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ و نرخ دلار ۳۰ هزار تومان را معیار قرار می‌دهیم. سقف کل بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. از این رقم ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است.

پنج درصد بودجه عمومی دولت برابر ۷۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این عدد معادل ۲.۵ میلیارد دلار است. ذکر این نکته‌ خالی از لطف نیست که کل امورات کشور نظیر بودجه دفاعی، فرهنگی، زیرساختی، آموزش و پرورش و ... مربوط به بودجه عمومی کشور است. بودجه عمومی کشور در صحن مجلس بررسی می‌شود ولی بودجه شرکت‌های دولتی از این قاعده مستثنی است!

بودجه دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

اعتباری بالغ بر ۱۹۸ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان در فصل امور دفاعی و امنیتی بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد. این عدد معادل ۶.۶ میلیارد دلار است. بودجه ایران در سال جاری معادل ۱۲۰ میلیارد دلار معین شد؛ یعنی بودجه دفاعی ۵.۵% بودجه کل کشور است.کلیه هزینه دفاعی ایران نظیر توسعه برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای در کشورهای بحران‌زده غرب آسیا از این ۵.۵% هزینه می‌شود.

دشمنان و همسایگان ایران چقدر هزینه نظامی می‌‌کند؟

هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۱ به بالاترین رقم خود در تاریخ رسید: ۲.۱ تریلیون دلار!

با استناد به آمار موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، آمریکا ۸۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ هزینه کرده است که بالاترین هزینه نظامی جهان بود. این عدد ۱۲۰ برابر بودجه دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ است. قریب به ۴۰ درصد کل هزینه نظامی جهان متعلق به آمریکاست.

چین (۲۹۳ میلیارد دلار)، هند (۷۶.۶ میلیارد دلار)، انگلیس (۶۸.۴ میلیارد دلار) و روسیه (۶۵.۹ میلیارد دلار) در رده‌های دوم تا پنجم جهان قرار دارند. سه کشور چین، هند و روسیه در شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری مرزهای ایران قرار دارند و انگلیس در قالب ناتو در خلیج فارس حضور نظامی دارد.

رژیم صهیونیستی  ۲۵ میلیارد دلار در ۲۰۲۱ هزینه نظامی کرده که حدوداً ۴ برابر بودجه دفاعی ایران است. عربستان نیز ۵۵ میلیارد دلار هزینه کرده که ۸ برابر بودجه دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ است.

بانک جهانی فهرستی از نسبت هزینه نظامی کشورهای جهان با تولید ناخالص داخلی (GDP) تهیه کرده است. تولید ناخالص داخلی (GDP) به معنای ارزش پولی کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده کشور است.

بانک جهانی برآورد کرده که رقم تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۹۲ میلیارد دلار بوده است. بانک جهانی هزینه نظامی ایران را ۲.۲% تولید ناخالص داخلی کشور تخمین زد.

ایران با ۱۵ کشور همسایه است. درصد نسبت هزینه نظامی این کشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) از این قرار است:  روسیه (۴.۳%)،  آذربایجان (۵.۴%)،  ارمنستان (۴.۹%)،  ترکیه (۲.۸%)،  عراق (۴.۱%)،  کویت (۶.۵%)، عربستان سعودی (۸.۴%)، بحرین (۴.۱%)، قطر (۴.۸%)، امارات (۵.۶%)، عمان (۱۰.۹%)، 

پاکستان (۴%)، افغانستان (۱.۴%)، ترکمنستان (۲.۹% الی ۳.۶%) و قزاقستان (۱.۱%).

فقط نسبت هزینه نظامی به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور جنگ‌زده افغانستان و کشور محصور در خشکی قزاقستان از ایران کمتر است. نکته جالب آمار فوق هزینه نظامی بیش از حد اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس است. درصدهای فوق درمورد کشورهایی نظیر قطر، عربستان و امارات جدای از هزینه منطقه‌ای این کشورهاست. به عنوان نمونه:

ذخایر ارزی سعودی در روز اول حمله به یمن (شش فروردین ۱۳۹۴) عددی بالغ بر ۷۴۵ میلیارد دلار بود. همانطور که در آمار ذیل قابل مشاهده است، ذخایر ارزی عربستان در آستانه سال هشتم جنگ یمن (پایان ۲۰۲۱) به ۴۴۶ میلیارد دلار رسید؛ یعنی کاهش ۳۰۰ میلیارد دلاری!


نقطه اوج ذخایر ارزی عربستان 

ایران هفدهمین کشور پرجمعیت و هجدهمین کشور پهناور جهان است که که پایین‌ترین هزینه‌کرد نظامی در منطقه مسلّح غرب آسیا را دارد. ایران توانست با این میزان هزینه به قدرتمندترین نیروی موشکی غرب آسیا و یکی از سه قدرت اصلی پهپادی جهان تبدیل شود.

تهران همچنین بخشی از هزینه نظامی خود را در نبردهای غرب آسیا هزینه کرد تا بحران را قبل از رسیدن به سرحدات کشور سرکوب کند. این راهبرد سه پیروزی به همراه داشت:‌ اول: گیرکردن ماشین جنگی آمریکا در باتلاق منطقه. دومّ: شکست ارتش جریان تکفیر در منطقه. سوم: ارتباط مستقیم تهران - مدیترانه.

این مهم در بستر بحران و آشوب همسایگی ایران حاصل شده است. ارتش آمریکا پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دست به بزرگترین لشکرکشی قرن زد. قریب به ۱۵ سال مرزهای جنوبی، غربی و شرقی ایران در محاصره نیروهای ارتش آمریکا، ناتو و سپس تروریسم بود. جنگی که برای تضعیف ایران به راه انداخته شد، به تعبیر گالبرایت (دیپلمات ارشد آمریکا در جنگ اول و دوم خلیج فارس)، تهران را به برترین موقعیت استراتژیک خود در ۴ قرن اخیر رساند.

هزینه جنگ‌های آمریکا در غرب آسیا ۷ تریلیون دلار برآورده شده است. عدد مذکور را شخص  ترامپ فاش کرد.از طرف دیگر، وزیر خارجه دولت ترامپ هزینه ایران در منطقه غرب آسیا (جنگ‌های سوریه، عراق، یمن و فلسطین) را ۱۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. با مبنا قرار دادن عدد اعلامی پمپئو، یعنی آمریکا به تنهایی ۴۳۸ برابر ایران در منطقه هزینه کرده است. این آمار غیر از هزینه‌ای است که رژیم صهیونیستی، ترکیه، سعودی، اردن، امارات و قطر در منطقه علیه محور مقاومت انجام داده است.

«مکنزی» فرمانده پیشین سنتکام (۲۰۱۹-۲۰۲۲ میلادی) و فرمانده عملیات ترور سردار سلیمانی نیز قدرت نظامی ایران را در سطح «OverMatch» قلمداد کرده است. این واژه بدان معناست که اگر جنگی شروع شود، آمریکا و متحدانش قادر به تسلط بر میدان نبرد به دلیل بارش موشک‌ها و پهپادهای ایران نیست. 

مک‌کنزی در مصاحبه با نیویورکر تصریح کرد کشوری که به این مرحله برسد دارای تسلیحاتی است که مهار یا شکست دادنش بسیار دشوار است. مک‌کنزی گفت: «ایران اکنون توانمندی‌های راهبردی عظیمی دارد. آنها در میدان [نبرد] به سرآمدی رسیده‌اند-یعنی مرحله‌ای که می‌توانند [توان دیگران] را از کار بیندازند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید