کشف قدیمی‌ترین دندان موجود در جهان! +تصاویر

کدخبر: ۵۲۲۹۶۵
اقتصادنیوز: دندان انسانی کشف شده با قدمت ۱.۸ میلیون سال یکی از قدیمی ترین شواهد هومینین ها، گونه های اولیه انسان، در خارج از آفریقا شناخته می شود.
کشف قدیمی‌ترین دندان موجود در جهان! +تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، قدیمی ترین دندان جهان در خارج از آفریقا توسط یک دانشجو کشف شد. کشف این دندان آسیاب ۱.۸ میلیون ساله در کشور گرجستان یکی از اولین نشانه های خروج انسان از قاره خودش است. این دندان انسانی با قدمت ۱.۸ میلیون سال یکی از قدیمی ترین شواهد هومینین ها، گونه های اولیه انسان، در خارج از آفریقا شناخته می شود.

قدیمی‌ترین دندان جهان

این دندان چهارمین دندان پرمولر فک پایین (دندان آسیاب کوچک) است که به گمان باستان شناسان، زمانی متعلق به یک فرد بالغ از گونه هومو ارکتوس بوده است. آنها اولین اجداد ما به شمار می روند و دارای تناسبات بدنی مانند انسان هستند.

 

این دندان توسط یک دانشجوی انگلیسی باستان شناسی که در خارج از روستای ارزمانی (Orozmani) کار می کرد پیدا شد. در این کاوش‌ها استخوان‌هایی از حیوانات منقرض شده، ابزارها و لوازمی که از سنگ‌های ساخته شده و تبدیل به ابزار شده اند، کشف شد.

نقطه اکتشاف قدیمی ترین دندان جهان

رهبر علمی تیم حفاری گفت که او این دندان را متعلق به “پسرعموی” ززوا و مزیا می‌داند؛ همان دو جمجمه فسیل شده و تقریباً ۱.۸ میلیون ساله که در دمانیسی یافت شده است.

قدیمی‌ترین دندان جهان

دمانیسی جایی است که جمجمه های انسان مربوط به ۱.۸ میلیون سال پیش در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ پیدا شد. گفته می شود هومو ارکتوس حدود دو میلیون سال پیش با استفاده از دهلیزی که به اوراسیا منتهی می شد از آفریقا مهاجرت کرد. این اکتشاف گرجستان را به عنوان مکانی واقعاً مهم برای دیرینه‌انتروپولوژی و داستان انسان به طور کلی تقویت می‌کند.

قدیمی‌ترین فسیل‌های همو در جهان که یک فک ناقص بود به حدود ۲.۸ میلیون سال پیش برمی‌گردد و در اتیوپی امروزی کشف شده است. دانشمندان بر این باورند که انسان های اولیه، که یک گونه شکارچی-گردآورنده به نام هومو ارکتوس بودند، احتمالا حدود دو میلیون سال پیش مهاجرت به خارج از آفریقا را آغاز کردند.

قدیمی‌ترین دندان جهان

کشف استخوان فک

ابزارهای باستانی مربوط به حدود ۲.۱ میلیون سال پیش در چین امروزی کشف شده اما مکان های اکتشافی در گرجستان نشان می دهد این کشور خانه قدیمی ترین بقایای انسان های اولیه است که در خارج از آفریقا کشف شده.

یکی دیگر از اکتشافات اخیر یک قطعه استخوان فک در اسپانیا در ماه جولای بود. در آن زمان، مشخص شد این قدیمی‌ترین فسیل شناخته شده اجداد انسان در اروپا است. طول این استخوان فک حدود سه اینچ است.

این قطعه کوچک ۱.۲ میلیون سال قدمت دارد و در ۳۰ ژوئن در یک سایت باستان شناسی در رشته کوه آتاپورکا پیدا شد. این منطقه غنی‌ترین سوابق مربوط به اشغال انسان ماقبل تاریخ در اروپا است.

قدیمی‌ترین دندان جهان

محققان از سال ۱۹۷۸ بر روی این مکان باستانی کار می کنند. آنها زمانی که استخوان فک ۱.۲ میلیون ساله را در سال ۲۰۰۷ پیدا کردند بسیار هیجان زده شدند. یکی از مدیران سایت باستان شناسی، گفت که تجزیه و تحلیل برای تعیین سن استخوان فک حدود ۶ تا ۸ ماه طول خواهد کشید.

دانشمندان گفتند که هنوز در حال کار بر روی شناسایی نوع خاصی از اجداد انسان و تعیین سن استخوان هستند. گویا فسیل پیدا شده بسیار مهم و جالب بوده و متعلق به یکی از اولین جمعیت هایی محسوب می شود که به اروپا قدم گذاشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید