تصویب آیین‌نامه تعیین مرجع ایرانی یا خارجی بودن کالای مکشوفه

کدخبر: ۵۲۶۴۲۰
هیات وزیران در جلسه امروز خود آیین نامه مربوط به «تعیین مرجع ایرانی یا خارجی بودن کالای مکشوفه» را تصویب کرد.
تصویب آیین‌نامه تعیین مرجع ایرانی یا خارجی بودن کالای مکشوفه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  هیات وزیران در جلسه بعدازظهر یکشنبه خود به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور،  در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (۲) الحاقی به ماده (۴۷) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در راستای حمایت از تولید کالای ایرانی و رفع مشکلات فرا روی مراجع رسیدگی کننده به پرونده‌های قاچاق کالا برای صدور رأی با توجه به اهمیت موضوع، آیین نامه «تعیین مرجع ایرانی یا خارجی بودن کالای مکشوفه» را به تصویب رساند.

به موجب آیین نامه مذکور، واحدهای شهرستانی برای اظهارنظر در خصوص ایرانی یا خارجی بودن کالاها، حسب مورد به شرح زیر هستند:

۱- در مورد کالاهای حوزه صنعت و معدن و حوزه کشاورزی، به ترتیب اداره تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره جهادکشاورزی شهرستان های محل رسیدگی به پرونده‌های مربوط هستند.

۲- در مورد کالاهای حوزه سلامت به استثنای مواردی که در صلاحیت وزارت جهادکشاورزی است، حسب مورد دانشگاه علوم پزشکی شهرستان محل رسیدگی به پرونده مربوط و یا شبکه بهداشت و درمان آن، به تشخیص رئیس سازمان غذا و دارو هستند.

۳- در مورد فلزات گرانبها از قبیل طلا و مصنوعات آن و گوهرسنگ ها، اداره کل استاندارد استان، محل رسیدگی به پرونده مربوط است.

همچنین واحدهای استانی برای اظهارنظر در خصوص ایرانی یا خارجی بودن کالاها که برای رسیدگی به اعتراض نسبت به نظر مشورتی پیش بینی شده اند، حسب مورد عبارتند از:

۱- در مورد کالاهای حوزه صنعت و معدن و حوزه کشاورزی، به ترتیب اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهادکشاورزی استان، محل رسیدگی به پرونده های مربوط هستند.

۲- در مورد کالاهای حوزه سلامت، کارگروه فنی کالای حوزه سلامت استان محل رسیدگی به پرونده های مربوط خواهد بود که به ریاست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان تشکیل می‌شود.

واحد اظهارنظر در خصوص ایرانی یا خارجی بودن فرآورده و مشتقات نفتی و محصول پتروشیمیایی، کارگروه های تعیین ماهیت و تجدیدنظر موضوع دستورالعمل اصلاح و بهبود (ساماندهی) فرآیندهای صادرات، واردات، عبور (ترانزیت) و معاوضه (سوآپ) نفت خام، میعانات گازی و فرآورده ها و مشتقات نفتی در امور گمرکی می باشند که مطابق دستورالعمل یادشده و این آیین نامه عمل می‌کنند.

مرجع رسیدگی به پرونده کالای قاچاق مکشوفه می تواند در صورت وجود دلایل قطعی از قبیل نشان (برند) کالا توأم با اقرار متهم یا صاحب کالا دائر بر خارجی بودن کالا، نسبت به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی صادر کند. در غیر این صورت، چنانچه متهم یا صاحب کالا ادعای تفاوت منشأ کالای مکشوفه از حیث ایرانی یا خارجی بودن آن با اطلاعات مندرج در پرونده مربوط را بنماید و شواهد و قرائن مختلف مانند مشخصات ظاهری، لفاف، بسته بندی، علایم تجاری و سایر اسناد ارایه شده توسط او مثل گواهی تولید و صورتحساب (فاکتور) معتبر خرید کالا از تولیدی داخلی دلالت بر صدق اظهارات وی داشته باشد، مرجع یادشده موظف است حسب مورد با توجه به نوع و ماهیت کالا، ضمن ارسال مدارک و مستندات متهم یا صاحب کالا و همچنین مشخصات کالا و سایر اسناد و مدارک موجود و تبیین اوضاع و احوال قضیه، نسبت به استعلام محرمانه از واحدهای شهرستانی مربوط و یا کارگروه تعیین ماهیت (مندرج در این آیین نامه) اقدام می‌کند.

هیات وزیران به منظور تأمین مالی طرح‌های تأمین پایدار آب شرب در استان یزد و جلوگیری از تنش آبی بیشتر در این استان، مصوب کرد تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از طریق شرکت‌ صنعتی و معدنی چادرملو و تا سقف مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال از طریق شرکت سنگ آهن مرکزی که با موافقت مجامع شرکت های یادشده برای اجرای طرح های مذکور با تایید استانداری یزد هزینه می شود، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی شود.

دولت همچنین استانداری یزد را موظف کرد گزارش عملکرد این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه های نیرو و امور اقتصادی و دارایی ارسال کند.

در پاسخ متقابل به اقدام دولت قزاقستان مبنی بر لغو روادید به صورت یکجانبه برای گذرنامه عادی جمهوری اسلامی ایران و اجازه مسافرت شهروندان ایرانی به این کشور برای مدت ۱۴ روز بدون روادید، هیئت وزیران با صدور مجوز برقراری مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامه عادی اتباع جمهوری قزاقستان با اقامت ۱۴ روزه در کشورمان موافقت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید