صوفی: اجازه بدهید میر حسین موسوی و خاتمی حرف هایشان را بزنند/ باید یک فراخوان ملی داده شود

کدخبر: ۵۲۶۷۵۶
صوفی با اشاره به عبور مردم از جریان‌های سیاسی و حاکمیت و همچنین برای به نتیجه رسیدن جلسات گفتگوی ملی گفت: باید یک اشتی ملی صورت بگیرد یعنی همه افرادی که دستگیر شدند و زندانی‌های سیاسی آزاد شوند.
صوفی: اجازه بدهید میر حسین موسوی و خاتمی حرف هایشان را بزنند/ باید یک فراخوان ملی داده شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب،  با اشاره به زمزمه ها طی روزهای اخیر برای راه اندازی دوباره جلسات گفتگو‌ی ملی، گفت: موضوع گفتگوی ملی همیشه ضرورت داشته است، آقای خاتمی خیلی وقت پیش این موضوع را تحت عنوان آشتی‌ ملی مطرح کرد. با پیشنهاد ایشان مخالفت شد و از هر طرف به ایشان حمله کردند. همان‌زمان این ضرورت کاملا احساس می‌شد‌ کشوری که انقلاب کرده است و دچار تحول اساسی در نوع حکومت شده است، مردم در آن انقلاب پیروز شده و نظام جدیدی را جایگزین نظام قبلی کردند، در شکل گیری نظام جدید مشارکت داشتند و از جان و مال خود گذشتند، نمی‌توان عده‌ای روی کار بیایند و خود را قیم مردم بدانند و هر روز نقش مردم را در اداره کشور و حکمرانی بکاهند. 

بررسی تاریخی-تحلیلی تحولات پس از دوم‌خرداد: چرا و چگونه جنبش‌های اعتراضی رادیکالیزه شدند؟

نظارت استصوابی نقش مردم را نادیده می گیرد

وی ادامه داد: در قانون اساسی آمده است حق حاکمیت بر مردم، توسط خود مردم و از طریق انتخابات است. تحت عنوان نظارت استصوابی و عنوان دیگر آمدند و نقش مردم را نادیده گرفتند. از مشارکت حداقلی مردم هم ابایی ندارند و می‌گویند ما مشروعیت داریم. این موضوع را به صراحت سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد و هیچ کسی اعتراضی نکرد. در یک کشوری که مردم صاحب اصلی آن هستند و امام همیشه می‌فرموند: مردم ولی نعمت ما هستند به من رهبر نگویید و خدمت‌گزار مردم بگویید، یک کشوری با این ارزش‌ها و سرمایه های عظیم، چنین مردمی را به تدریج حق حاکمیت را از آنان سلب کردند. 

آیت‌الله مصباح می‌گفت مردم چه کاره هستند!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان آنکه ابن کشور را ما تبدیل به کشوری کردیم که امروز برخی مردم در مقابل حاکمیت هستند، گفت: هنوز حاکمیت امیدوار است مردم تبعیت کنند، امام می‌گفت مجلس در راس امور است اما، آیت‌الله مصباح گفت مردم چه کاره هستند؟ مردم فقط وظیفه دارند رای بدهند. مردم شعور ندارند و نمی فهمند. 

وی افزود: آیت‌الله مصباح تئوریسن جریانی بود که الان حاکم هستند. جبهه پایداری منتسب به ایشان است که در زمان احمدی نژاد حاکم شدند و ملت را کلا کنار گذاشتند. مگر می‌شود در کشوری که انقلاب شود و بهترین سرمایه‌های اجتماعی را داشته باشد، به اینجا برسد؟

باید یک فراخوان ملی داده شود

صوفی با بیان اینکه مردم صدا ندارند، خاطر نشان کرد: تمام صدای مردم در حاکمیت خفه شده است، وقتی نمی‌توانند نماینده مجلس انتخاب کنند، یعنی صدا ندارند و در نهایت مجبورند به خیابان بیایند. باید یک فراخوان ملی داده شود و همه صاحب‌نظران بیایند و طبعا گفتگوی ملی و وفاق ملی نقطه امیدی برای خروج از این بحران باشد. هنوز دیر نشده و می‌توان روی وفاق ملی حساب کرد اما اگر دیر شود مردم تصمیم خود را گرفته و ما شاهد فروپاشی خواهیم بود. 

عبور مردم از جریانات سیاسی

صوفی با اشاره به عبور مردم از جریان‌های سیاسی و حاکمیت و همچنین برای به نتیجه رسیدن جلسات گفتگوی ملی گفت: باید یک اشتی ملی صورت بگیرد یعنی همه افرادی که دستگیر شدند و زندانی‌های سیاسی آزاد شوند، حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را بردارند و اجازه بدهند این افراد حرف‌هایشان را در تلویزیون بزنند. آقای میرحسین موسوی نقد و حرف برای گفتن دارد، آقای خاتمی در حصر نیستند اما حرف دارند.‌ باید اجازه بدهند به صورت زنده در تلویزیون حرف‌هایشان را بزنند. اگر این اتفاق بی‌افتد مردم باور می‌کنند حاکمیت صدایشان را شنیده و تغییر رویه می‌دهند. 

خواسته‌های مردم باید شنیده شود

وی ادامه داد: احتمال دارد که حاکمیت این وضعیت را برای خودش یک فرصت تلقی کند نه تهدید. البته خواسته‌های مردم باید شنیده شود، اگر می‌خواهند صدایشان در خیابان نباشند، باید اجازه بدهند در تلویزیون حرف بزنند. به مردم امنیت بدهند که هیچ خط قرمزی وجود ندارند و هر حرفی را می‌توانند بزنند. با برگزاری انتخاباتی آزاد به مردم بگویند حق دارند خودشان برای سرنوشتان تصمیم بگیرند. 

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در چنین شرایطی مردم می‌توانند امیدوار باشند اما در غیر این صورت نمی‌توان دوباره آنان را فریب داد.

وی گفت: اقای احمدی نژاد می گفتند زمینه سازی کرده برای ظهور امام زمان. پشت سر امام زمان در یک جا نماز خالی نماز می‌خوانند یا هنگام نشستن بر سر سفره برای امام(عج) نیز ظرف می‌گذاشتند. یک تفکر این چنینی در کشور حاکم شده و هر خرافاتی را در ذهن داشتند پیاده کردند، در نتیجه جوانان از کشور می‌روند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید