پیام اعتراضات اخیر مردم از نگاه اصلاح طلب معروف/ نسل فعلی فقط می خواهند زندگی کنند

کدخبر: ۵۲۵۳۶۲
وزیر دولت اصلاحات با اشاره به مجوز ندادن برای ایجاد یک اعتراض و تجمع توسط مردم گفت: 30 نماینده مردم تهران، می توانستند صدای مردم باشند و تبعا، حجم صدای آنان مردم را بی نیاز می کرد. پیام این اعتراضات این است که ما مجبوریم برای کوچکترین مطالباتمان باید فریاد بزنیم تا به گوش مسئولان برسد.
پیام اعتراضات اخیر مردم از نگاه اصلاح طلب معروف/ نسل فعلی فقط می خواهند زندگی کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به کمتر شدن فاصله اعتراضات در ایران و پیام آن‌ها، گفت: اولین پیام اعتراضات این است که مردم ایران، ملت زنده ای هستند و حقوق خود را می شناسند. هر جا به حقوق آنان بی توجهی شود صدای اعتراضان بلند می شود و انتظار دارند که صدای اعتراضشان به گوش مسئولان برسد. متاسفانه، آمدن مردم در خیابان ناشی از آن است که در ساختار حقیقی حکومت مردم حضور ندارند. مردم در انتخابات سال 98 و سال 1400، نشان دادند که هیچ امیدی به حضور در صندوق های رای ندارند.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی، مردم باید حاکمیت خود را از طریق انتخابات اعمال کنند و در حاکمیت مشارکت داشته باشند. این حق از مردم در دو انتخابات اخیر با ردصلاحیت ها سلب شده است. از یک طرف شورای نگهبان خود را قیم مردم دانسته و انتخابات را فرمایشی برگزار می کند. تمام کاندیداها را به نفع یک جریان رد صلاحیت می کند و مردم دیگر نمی توانند پای صندوق های رای بیایند. تصور کنید اگر مجلس، منتخب مردم بود، از تریبون مجلس سخن می گفتند تا اینکه بخواهند با خطرات فراوان به خیابان آمده و حرفشان را بزنند. 

30 نماینده تهران چرا صدای مردم نیستند؟

وزیر دولت اصلاحات اضافه کرد: 30 نماینده مردم تهران، می توانستند صدای مردم باشند و تبعا، حجم صدای آنان مردم را بی نیاز می کرد. پیام این اعتراضات این است که ما مجبوریم برای کوچکترین مطالباتمان باید فریاد بزنیم تا به گوش مسئولان برسد. در این زمان، هر کسی می تواند به خیابان بیاید و به نفع خود سوءاستفاده کند، شعار مردم در حوادث سیاسی سال 88 و ماجرای حصر کاندیداها، سیاسی بود، در سال 96 شعار معیشتی و اقتصادی سر دادند و حال برای حقوق اجتماعی به خیابان آمدند. علی الخصوص دهه هشتادی ها برای زندگی کردن فریاد می زنند و می گویند ای حاکمیت یک زندگی قابل قبولی را برای ما فراهم کن.

این فعال سیاسی با اشاره به فوت مهسا امینی گفت: اینقدر، مردم را تحت فشار قرار ندهید. پیام حضور مردم در خیابان، اعتراض به مدیریت جامعه است آنهم درحالیکه برای یک عده رانت ایجاد می شود. 

نسل فعلی فقط می خواهند زندگی کنند

وی گفت: با این رانت، این افراد می توانند وارد مجلس و دولت شوند. افرادی که در دانشگاه امام صادق تحصیل می کنند اولویت دارند برای حضور در دولت. با این رانت که نمی توانید کشور را اداره کنید. با این رانت دیگران را از حق خودشان محروم می کنید. من  از اول انقلاب مدیر بودم و دو هزار نفر را در مخابرات استخدام کردم چرا که تصور می کردیم این حق عموم است. شما وقتی مردم را از  حقوق خود محروم کنید و برای عده ای دیگر رانت ایجاد کنید، طبیعتا مردم روز به روز عصبانی تر شده و فاصله شان با حاکمیت بیشتر می شود. متاسفانه، ما مشاهده می کنیم، نسل الآن نسلی بیگانه است با همه ارزش هایی که برای نسل انقلاب مطرح بوده است. تعارضی هم با قرآن و دین ندارند و فقط می خواهند زندگی کنند. 

صوفی با اشاره به مجوز ندادن برای ایجاد یک اعتراض و تجمع توسط مردم گفت: وقتی که با رانت ایجاد شده، همه ارکان حکومت دست یک عده خاص است، طبعا تمامیت خواه می شوند و به یک حریم امن نیاز دارند. اگر قرار است مردم اصل باشند، دیگر نظارت استصوابی نباید باشد.

می خواهند جلوی مردم و احزاب را بگیرند!

این سیاستمدار اصلاح طلب گفت: برای هر سند، مراتب اداری و نهادهای نظارتی وجود دارد، یک شبه که نمی توان اختلاس کرد. مگر می توان بدون آنکه هماهنگی نباشد این مقدار اختلاس کرد؟ لازمه دموکراسی یا جامعه مدنی، شکل گیری نهادهای مدنی است. احزاب طبق قانون حق دارند تجمع کنند، حق دارند میتینگ برگزار کنند و مردم می توانند با عضویت در این احزاب در قدرت مشارکت کنند. همه این موارد در قانونی که حاکمیت نوشته؛ آمده است. اما، اجازه تجمع به احزاب نمی دهند.

وزیر دولت اصلاحات گفت: این افراد می دانند اگر مردم تجمع کنند، قدرت را از دست آنان خواهند گرفت و حقوقشان را مطالبه خواهند کردند. این افراد می خواهند جلوی مردم و احزاب را گرفته و خفه کنند. تا به الآن نیز، احزاب زیادی در خواست تجمع دادند، اما مجوزی به آنان داده نشده است.  اگر رئیس جمهور و مجلس، صدای مردم باشد دیگر نیاز به تجمعات نیست اما به دلیل از دست ندادن رانت و جایگاه خود، می خواهند صدای اعتراضات را خاموش کنند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید