لبنان: در مذاکرات مرزبندی دریایی، به هر چه می‌خواستیم، رسیدیم

کدخبر: ۵۲۶۹۱۳
«ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان شامگاه امروز سه‌شنبه تأکید کرد که هیچ مانعی بر سر راه اجرای توافق مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی وجود ندارد.
لبنان: در مذاکرات مرزبندی دریایی، به هر چه می‌خواستیم، رسیدیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس فیاض به شبکه خبری الجزیره گفت که لبنان در جریان این مذاکرات غیر مستقیم، به هر آنچه می‌خواسته، رسیده است و میدان گازی «قانا»، ارزش اقتصادی زیادی برای لبنان دارد.

وی همنین تأکید کرد، ثبات و سرمایه‌گذاری مجدد در میادین گازی، اعتماد را به لبنان بازخواهد گرداند و یک هیأت بلندپایه از شرکت توتال نیز به لبنان سفر خواهد کرد تا عملیات حفاری در این میدان را آغاز کند.

رژیم موقت صهیونیستی و رسانه‌هایش طی چند روز گذشته، جنگ نرم شدیدی علیه منافع لبنان در مسئله تعیین مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی پیش بردند.

این رژیم طرحهایی را برای امتیازگیری از لبنان پیاده کرد. ابتدا مطالبات و اصلاحات مد نظر لبنان را رد کرد. سپس لبنان را به جنگ و نابودی تهدید کرد. بعد از آن، اعلام کرد که بدون هیچ توجهی به توافق، استخراج گاز و نفت از کاریش را آغاز خواهد کرد.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما امروز سه‌شنبه از پذیرش طرح نهایی میانجی‌گر آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خبر داده و مراتب رضایت تل‌آویو را اعلام کرد. 

لاپید ضمن اطلاع این موضوع که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی فردا برای تصویب توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان جلسه خواهد داشت، این توافق را یک پیروزی تاریخی برای رژیم صهیونیستی خواند و گفت که این توافق همه خواسته‌های امنیتی و اقتصادی این رژیم را برآورده می‌کند.

بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که آمریکا به رژیم صهیونیستی فشار وارد کرد تا این مذاکرات به سرانجام برسد تا شاید بتوانند این گاز را به اروپا برسانند و در نتیجه از تکیه بر گاز روسیه بکاهند.

ایهود باراک نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم در تأیید این مسئله، چندی پیش گفته بود: «داستان واقعا اینجا با آمریکایی‌هاست که رهبری تلاش‌های بین‌المللی را بر عهده دارند تا اروپا در زمستان آینده یخ نزند و از حمایت اوکراین هم دست بر ندارند»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید