می خواهند پیام رسان های داخلی را جذاب کنند، شاید مردم آنها را تحویل بگیرند

کدخبر: ۵۲۶۹۵۵
وزارت ارتباطات قصد دارد با راه‌اندازی زیرساختی فنی کاری کند که همه کاربران پلتفرم‌های بومی بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند
می خواهند پیام رسان های داخلی را جذاب کنند، شاید مردم آنها را تحویل بگیرند

به گزارش اقتصادیوز، روزنامه همشهری نوشت:

تعداد پیام‌‌رسان‌های بومی و رقابت بین آنها به‌گونه‌ای است که باعث شده هر گروه از کاربران، یکی از این پیام‌رسان‌ها را روی دستگاه خود نصب کند. به‌عبارت دیگر، ما اکنون با جزیره‌هایی روبه‌رو هستیم که کاربران آن با یکدیگر ارتباط ندارند. به‌عنوان مثال، اگر کاربری پیام‌رسان «گپ» را روی گوشی خود نصب کرده، به کاربری که این پیام‌رسان را ندارد و فرضا از پیام‌رسان «بله» استفاده می‌کند، نمی‌تواند پیام دهد. اما اکنون زیرساختی در حال توسعه است که برقراری اتصال بین پیام‌رسان‌ها را ممکن خواهد کرد. این کار مدتی است که در بعضی ‌کشورها شروع شده و در کشور ما هم در حال عملیاتی‌شدن است. درصورتی که این موضوع محقق شود، یک پلتفرم یکپارچه خواهیم داشت که همه مردم می‌توانند با هم در ارتباط باشند.

برقراری ارتباط بین پلتفرم‌ها

مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه اکنون ارتباطات در صنعت آی‌تی و آی‌سی‌تی وارد نسل پنجم و ششم شده است، می‌گوید: «در نسل3 و 4 دغدغه مردم ارتباطات پایه بود. به این معنی که یک شرکت موبایل و یک شرکت تلفن ثابت نمی‌توانستند با هم ارتباط برقرار کنند. همچنین در دوره‌ای کاربر یک اپراتور تلفن همراه با کاربر اپراتور دیگر نمی‌توانست تماس بگیرد. اما پس از مدتی زیرساخت‌های لازم که به آن امکان عملیات بین 2زیرساخت (Interoperability) برای ارتباط بین تلفن ثابت و موبایل و همچنین تماس از سیم‌کارت یک اپراتور تلفن همراه با سیم‌کارت اپراتور دیگر فراهم شد.»

انجیدنی نسل جدید ارتباطات را اکنون بر محور پلتفرم‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: «مجامع بین‌المللی حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی به این نتیجه رسیده‌اند که پلتفرم‌ها هم دقیقا مانند شبکه‌های موبایل باید با هم ارتباط داشته باشند تا مردم بتوانند از ارتباطات یکپارچه بهره‌مند شوند.»

او با اشاره به اینکه این موضوع در حوزه‌های مختلفی در دنیا تعریف شده است، یادآوری می‌کند که به‌عنوان مثال، بین پلتفرم‌های کیف پول این ارتباط برقرار شده و کاربران عملیات انتقال از یک کیف پول به کیف پول دیگر را می‌توانند انجام دهند.

رواج در دنیا

مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» به اجباری‌شدن ارتباط بین پلتفرم‌ها در اتحادیه اروپا از چند سال پیش اشاره می‌کند و می‌گوید: «به پلتفرم‌های مختلف ازجمله واتساپ و آی‌مسیج رسما ابلاغ شد که برای الحاق به زیرساخت‌های «امکان عملیات بین زیرساخت‌های پیام و تماس» اقدام کنند.» به‌گفته انجیدنی این موضوع در بسیاری از کشورها شکل گرفته و طی 2 تا 3سال آینده نمی‌‌توان تصور کرد که پلتفرمی به پلتفرم دیگر وصل نباشد.

روش‌های رایج

این کار با 2روش در دنیا انجام می‌شود که یکی از آنها به نام RCS hob است که معمولا اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های تامین‌کننده نرم‌افزار اپراتور تلفن همراه این روش را پیاده‌سازی‌ می‌کنند و می‌فروشند.

مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» روش دیگر را روش مرکز تبادل پیام یا اصطلاحا MXP می‌داند که درواقع یک پل بین‌راهی است برای پلتفرم‌هایی که می‌خواهند به یکدیگر پیام منتقل کنند.

انجیدنی یادآوری می‌کند که حتی ممکن است این پلتفرم‌ها پیام‌رسان نباشند. مثلا یک فروشگاه‌دار در دیجی‌کالا که یک مارکت‌پلیس محسوب می‌شود، می‌تواند از طریق این مرکز تبادل پیام به یک کاربر که از یک پیام‌رسان استفاده می‌کند، پیام ارسال کند.

به‌گفته او، در ایران هم این طرح از چند سال پیش مطرح شده ‌و پروژه MXP یک پروژه حاکمیتی است که باید توسط دولت راهبری شود.

رد و بدل پیام و تماس صوتی 

مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» با اشاره به اینکه اکنون این کار برای انتقال پیام در حال عملیاتی‌شدن است، گام بعدی را امکان تماس صوتی بین کاربران می‌داند.

انجیدنی توضیح می‌دهد که به این ترتیب یک کاربر از یک پیام‌رسان می‌تواند با کاربری در یک پیام‌رسان دیگر تماس برقرار کند که برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود.

درواقع، کاربری که به‌عنوان مثال از «گپ» استفاده می‌کند، می‌تواند با دوست خود که فرضا «بله» دارد، تماس بگیرد. به‌گفته او، این ویژگی‌های کاربردی باعث می‌شود که حق انتخاب مردم افزایش پیدا کند؛ چراکه هر کاربر ممکن است از رابط کاربری یک پیام‌رسان خاص رضایت داشته باشد و کاربر دیگر از رابط کاربری پیام‌رسانی دیگر. به این ترتیب، کاربران دیگر این دغدغه را ندارند که اطرافیان آنها یا هر کسی که می‌خواهند با او ارتباط برقرار کنند، از کدام پیام‌رسان استفاده می‌کند و در نتیجه کاربران می‌توانند با کل جامعه کاربری در ارتباط باشند.

مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» می‌گوید: «ما این کار را آزمایش کردیم و می‌توانیم با پیام‌رسان‌های خارجی هم در ارتباط باشیم و آنها را به دایره کاربری خود اضافه کنیم. با انجام موفقیت‌آمیز این پروژه عملا یک جامعه کاربری 200میلیونی خواهیم داشت که می‌توانند با هم در ارتباط باشند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید