ذوق زدگی بلینکن از تداوم ناآرامی‌ها در ایران

کدخبر: ۵۲۷۵۴۲
بلینکن روز جمعه به وقت محلی به همراه همکارانش، وندی شرمن قائم مقام وزیر امور خارجه و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که تمرکز خود را روی ناآرامی‌ها در ایران گذاشته‌اند تا به رغم ادعاهایشان بر دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای، آشوب‌ها در ایران را خودجوش و قابل توجه خواند.
ذوق زدگی بلینکن از تداوم ناآرامی‌ها در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا که این روزها همچون دیگر مقامات آمریکایی ابایی از پشتیبانی آشکار خود از ناآرامی ها در ایران ندارند، تاکید کرد که دولت بایدن به حمایت از آشوب‌ها ادامه خواهد داد.

بلینکن روز جمعه به وقت محلی به همراه همکارانش، وندی شرمن قائم مقام وزیر امور خارجه و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که تمرکز خود را روی ناآرامی‌ها در ایران گذاشته‌اند تا به رغم ادعاهایشان بر دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای، آشوب‌ها در ایران را خودجوش و قابل توجه خواند.

این مقام دولت بایدن خاطر نشان کرد که ما تحریم‌هایی را علیه پلیس امنیت اخلاق ایران، اعمال کرده‌ایم و در تلاش هستیم معترضان ایرانی بتوانند با یکدیگر و جهان ارتباط برقرار کنند.

بلینکن در واکنش به طرح موضوع دست داشتن عوامل خارجی در وقوع ناآرامی‌ها در ایران مدعی شد جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند این همبستگی با معترضان و سایر موارد را  به عنوان سندی برای منتسب کردن اعتراضات به خارج از ایران، بکار گیرد که اگر آنها واقعا به این موضوع باور دارند، اساسا مردم خود را درک نمی کنند و نمی فهمند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی اذعان کرد که تمرکز دولت بایدن بر آشوب‌ها در ایران است و تهران را متهم کرد آماده توافق نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد مذاکرات لغو تحریم‌ها، تمرکز آمریکا نیست و گفت: تمرکز کنونی ما بر شجاعت قابل توجهی است که ایرانیان از طریق اعتراضات مسالمت آمیز و استفاده از حقوق اساسی خود نشان می‌دهند. تمرکز کنونی ما حمایت و کمک به آنان است.

وندی شرمن قائم مقام وزیر امورخارجه آمریکا نیز چهارشنبه شب به وقت محلی گفت: من با شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده  گفت وگو کردم و از آنها خواستم از مجوز عمومی موسوم به دی -دو برای ارائه خدمات و ابزارهای ارتباطی اضافی به مردم ایران استفاده کنند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در تایید اظهارات وندی شرمن و در حمایت از ناآرامی‌ها مدعی شد: ما متعهد هستیم که ابزارهای ارتباطی حیاتی را در دسترس مردم ایران قرار دهیم، زیرا آنها به طور مسالمت آمیز به خشونت علیه زنان و انکار آزادی‌های اساسی خود اعتراض می‌کنند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ۱۵ مهرماه نیز در گفتگو با رادیو ملی آمریکا (ان پی آر)  با مداخله در امور داخلی ایران ادعا کرده بود: آنچه ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردم خود احترام می‌گذارد.  این سیاست، تغییر رژیم نیست. سیاست حمایت از مردمی است که اعتراض مسالمت ‌جویانه می‌کنند، زیرا می‌خواهند بتوانند روسری نپوشند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند اما با سیستمی مواجه می‌شوند و می‌شنویم که مقامات ایران، آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر می‌دانند. نباید آنقدر به دور نگاه کنند باید به نزدیکتر در خانه نگاه کنند.

رابرت مالی مدعی شد: هیچ کس به خاطر ایالات متحده تظاهرات نمی‌کند. هیچ کس در ایران به خاطر ایالات متحده از دولت خود عصبانی نیست. آنها به خاطر سیاست های دولت خود عصبانی هستند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۱۱ مهرماه با بهره برداری از ناآرامی‌ها در ایران، با اظهار نظر درباره امور داخلی کشورمان ، گام در همان راهی نهاد که باراک اوباما رئیس جمهور اسبق دموکرات آمریکا در حوادث سال ۱۳۸۸ نهاده بود.

بایدن همچنین مدعی شد ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر می‌کند و دسترسی بیشتر به پلتفرم‌ها و سرویس‌های امن و خارجی تسهیل می‌شود.

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز پس از بیانیه بایدن در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس نیوز بدون کوچکترین اشاره ای به جنگ اقتصادی و تحریم های یکجانبه آمریکا در چهار دهه اخیر گفت که ناآرامی‌ها در ایران محدود به مساله خاصی نیست.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) ۱۴ مهرماه ، نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم ها قرار داد و گفت که این افراد به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا ٣١ شهریور نیز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام دیگر ایرانی را به بهانه دخالت در امور داخلی ایران در پی درگذشت دختر جوان ۲۲ ساله ایرانی به نام "مهسا (ژینا) امینی" تحریم کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید