درخواست تکراری عربستان از ایران درباره برنامه هسته‌ای

کدخبر: ۵۲۸۰۲۹
پادشاه عربستان با دخالت در امور داخلی لبنان، بر ضرورت انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی بنیادی و جامع در لبنان تأکید کرد تا به گفته وی، این کشور بتواند بحران خود را پشت سربگذارد.
درخواست تکراری عربستان از ایران درباره برنامه هسته‌ای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری "واس" عربستان اعلام کرد، درحالی که فعالیت‌های اتمی عربستان بر اساس یک سیستم منسوخ پادمانی نظارت می‌شود، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در اظهاراتی بار دیگر ادعای دولت ریاض را در مورد آنچه "تعهد فوری هسته‌ای ایران دانست" تکرار کرد.

پادشاه عربستان یکشنبه این درخواست را در سخنرانی سالانه‌اش سومین سال دوره هشتم مجلس شورای این کشور که یک مجلس تشریفاتی است، بیان کرده است.

سلمان همچنین از ایران خواسته تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل کند.

وی بدون اشاره به رژیم صهیونیستی از جامعه جهانی خواست تا تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار سلاح کشتارجمعی و عاری شدن منطقه خاورمیانه از اینگونه‌ سلاح‌ها انجام دهند.

پادشاه عربستان با دخالت در امور داخلی لبنان، بر ضرورت انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی بنیادی و جامع در لبنان تأکید کرد تا به گفته وی، این کشور بتواند بحران خود را پشت سربگذارد.

وی از لبنان خواست که حاکمیت کشورش را بر تمام اراضی خود برای آنچه وی "خواستگاه قاچاق مواد مخدر و فعالیت‌های تروریستی دانست که امنیت منطقه وثبات آن را تهدید می‌کند، گسترش دهد.

سلمان در بخش دیگری از سخنانش به عراق پرداخت و گفت که امنیت وثبات آن، رکن اصلی امنیت وثبات منطقه است.

وی بدون اشاره به نقض مکرر آتش بس در یمن گفت: امیدواریم که آتش بس در یمن تحت نظارت سازمان ملل متحد با ابتکار عمل دولت ریاض همراه باشد و بحران در یمن برای رسیدن به راه حل سیاسی جامع پایان یابد.

درخواست پادشاه عربستان درحالی مطرح می شود که با وجود عضویت این کشور در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و اجرای توافقنامه جامع پادمان دو جانبه با آژانس، ولی هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند و با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.

اقدام‌های پنهانی عربستان در حوزه هسته‌ای و اجازه ورود ندادن به بازرسان آژانس و همچنین فعالیت‌های بی ثبات کننده آن در منطقه، نگرانی‌ها در خصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته‌ای در این کشور را تقویت کرده است.

ایران بارها تاکید کرده که دولت‌ها و آژانس انرژی اتمی بایستی برای عربستان شفاف کنند که بایستی تعهدات مربوطه آژانس را بپذیرد و کاملا شفاف عمل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید