پیش شرط توافق ایران و آمریکا از نگاه بهشتی پور/ تحریم های جدید علیه ایران ربطی به برجام ندارد

کدخبر: ۵۲۸۰۸۳
کارشناس حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی معتقد است ایران و آمریکا باید مستقیم مذاکره کنند و واسطه گری اتحادیه اروپا کمکی به حل مشکلات در پرونده برجام نمی کند.
پیش شرط توافق ایران و آمریکا از نگاه بهشتی پور/ تحریم های جدید علیه ایران ربطی به برجام ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل، درباره تحریم های جدیدی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شد و ارتباط آنان با مذاکرات احیای برجام، به قرن نو گفت: بهانه ی این تحریم ها مسئله حقوق بشر است و اعتراضات ایران بهانه ای به دست آنان داده است که بگویند ما با معترضان همراهی می کنیم و تحریم هایی را وضع کردند.

فلاحت پیشه: برجام گرفتار فرصت طلبی شده است /چند فرصت برای احیای برجام از دست رفت

تحریم های جدید علیه ایران ربطی به برجام ندارد

این کارشناس تاکید کرد: این تحریم ها ربطی به برجام ندارد اما، اثر آن بر روی برجام این است که، مدل ایران همیشه این بوده که از مواهب برجام بهره‌مند شوند و و نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد، تا تعهدات آن را اجرا کند. این بهره‌مند شدن از برجام  در نگاه ایران لغو تحریم‌هاست و تا زمانی که تحریم‌ها برطرف نشوند، ایران نمی‌تواند تعهدات برجامی را بپذیرد. 

وی ادامه داد: الآن موضوع به سمتی رفته است که سوژه تحریم تغییر کرده است. البته، قبلا نیز مسائل حقوق بشر سوژه تحریم بود اما، بعد از برجام تا حدودی به مسائل هسته‌ای متمرکز شد. الآن موضوع را بسط داده و مسائل حقوق بشری را هم مطرح می‌کنند. قاعدتا استنباط ایران این است که آنان یکسری تحریم‌ها را لغو می‌کنند یا اجرای آن را به حالت تعلیق در می‌آورند اما، تحریم‌های جدیدی در همان موضوع با یک بهانه‌ی دیگر وضع می‌کنند. این یک تعارضی است که باید حل شود. 

پیش شرط توافق ایران و آمریکا از نگاه بهشتی پور

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان آنکه اگر یک توافقی بین ایران و آمریکا و اروپا به دست می‌آید، گفت: باید قید شود که اگر تحریمی لغو و یا به حالت تعلیق درآمد، همان تحریم ها را دوباره به یک بهانه وضع کرد. البته، چنین توافقی بعید می‌دانم به دست بیاید اما، اگر می‌خواهند توافق جدیدی به دست بیاورند حتما باید این نکته را قید کنند. 

وی گفت: پیش بینی من این است که آنان نپذیرند. بنابراین، کار بهتر این است که ما در داخل کشور، مجموعه اقداماتی انجام بدیم که با اصلاحات اقتصادی، اثرات تحریم را کاهش بدهیم تا آنان نتوانند از آن به عنوان ابزار فشار علیه ایران استفاده کنند. همچنین یکس‌ری اصلاحات سیاسی و اقتصادی انجام بدهیم، که این نارضایتی‌های عمومی در کشور بهانه‌ای برای آنان نباشد که از این بستر برای فشار آوردن به ایران استفاده کنند. 

بهشتی پور افزود: این راهکارها ریشه ای است که می‌تواند بهانه را از دست آنان بگیرد و شدنی نیز هست منتهی، یک همت بلند و اراده‌ی جمعی می‌خواهد. 

بازتاب خارجی اعتراضات ایران و اثر آن بر برجام

بهشتی پور با اشاره به واکنش بایدن به حوادث اخیر ایران و آتش سوزی در زندان‌ اوین و اثر آن بر رابطه‌ بین ایران و آمریکا گفت: وقتی یک اتفاقاتی در داخل می‌افتد، بازتاب‌های خارجی دارد. دوره‌ای که ما می‌گفتیم چهاردیواری، اختیاری گذشته است. همانطور که ایران درباره تحولات بحرین، عربستان سعودی و ... اظهار نظر می‌کند و سیاست‌های آنان را محکوم می‌کند، و سیاست خود را به صراحت اعلا می‌کند؛ کشور‌های دیگر نیز سیاست خود را درباره ایران اعلام می‌کنند. 

وی افزود: به نظر من، ما می‌توانیم اسم این واکنش‌ها را مداخله‌جویانه بگذاریم اما، زمانی که نیز درباره‌ی کشورهای دیگر اعلام موضع می‌کنیم، بنابراین، دنیای امروز درک کرده که تحولات کشورها را رصد می‌کنند حتی اگر بخواهند سوء‌استفاده می‌کنند. یعنی، از ناآرامی‌های داخل بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کنند. به طور مثال، جنبش ۹۹ درصدی که در آمریکا راه افتاد، صدا و سیما، پرس‌تی‌وی، العالم و ... مرتب آن را پوشش می‌دادند؛ چرا؟، برای آنکه یک‌ عده‌ای به نظام آمریکا اعتراض داشتند و ایران نیر با توجه به سیاست خبری خود آن‌ها را پوشش می‌داد.

این‌کارشناس مسائل بین‌المل گفت: ما اگر مخالف این مسائل هستیم، باید ریشه کار را را درست کنیم و اجازه ندهیم چنین مسایلی پیش بیاید. ما باید واقعیت ها را ببینیم. اگر در اوین آتش‌سوزی به وجود نیاید، آنان نمی‌توانند سوءاستفاده کنند. اما، اینکه بگوییم آتش سوزی به وجود بیاید ولی آنان گزارش خبری علیه آن نروند، خیلی عجیب است.‌ ما باید سواد رسانه‌ای را در جامعه رواج بدهیم که تحت تاثیر قراد نگیرند و سپس به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که ریشه‌های آن بسوزد و سو ءاستفاده نکنند.

اجرای برجام خیلی از مشکلات ایران را حل می کند

بهشتی پور با اشاره نارضایتی مخالفان برجام از عدم رسیدن به توافق گفت: علت مخالف آنان با برجام از نگاه اقتصادی بود. یعنی، فکر می‌کردند در دولت آقای روحانی، ایران آن بهره‌مندی را که باید از برجام می برد، نبرده است.‌ حالا فکر می‌کردند باید یک دولت انقلابی و محکم به مباحث اسلام روی کار بیاید. اما، دیدند که در  عمل اینجور نیست و دنیای امروز آن دنیایی که با شعار کار خود را پیش ببرند نیست.

وی گفت: امروز دنیایی است که شما قدرت تحلیل مذاکرات داشته باشید و با قدرت بتوانید حرف بزنید. ایران، می‌خواهد به برجام برسد چرا که اجرای آن می‌توانست خیلی از مشکلات را حل کند. درست است که برجام مطلوب نیست و خیلی ضعف‌ها دارد اما، حسن بیشتری بر اشکالات دارد. البته هنوز یکسری مخالفان دارد اما، باید موضع حمایتی گرفت.

باید با آمریکا مذاکره مستقیم کنیم

این کارشناس حوزه سیاست خارجی گفت: آیا کسی فکر می‌کرد جنگ اوکراین پیش بیاید و معادلات را بهم بزند، البته آقایان می‌گویند آمریکا گفته محرمانه مذاکره کنیم اما، ما نپذیرفتیم. بارها گفته شده که ما مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم و اتحادیه اروپا کاری نمی‌تواند کند. حال باید ببینیم چه زمانی این نگاه ایجاد می‌شود که با آمریکا  مذاکره مستقیم می‌کنیم‌.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید