تکیه یک احمدی نژادی بر صندلی وزارت کار/ علت غیبت رئیسی در جلسه رای اعتماد مرتضوی

کدخبر: ۵۲۸۶۳۳
دومین وزیر پیشنهادی رئیسی برای سکانداری وزارت کار بعد از استعفای عبدالملکی توانست رای اعتماد مجلسی ها را کسب کند.
تکیه یک احمدی نژادی بر صندلی وزارت کار/ علت غیبت رئیسی در جلسه رای اعتماد مرتضوی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس در حالی توسط محمد باقر قالیباف به صدا درآمد که بهارستانی ها امروز بررسی سوابق دومین وزیر پیشنهادی کار بعد از استعفای عبدالملکی را در دستور کار داشتند. اما غایب بزرگ این جلسه، سید ابراهیم رئیسی بود که برای دفاع از معاون سابق خود به صحن نرفته بود. 

جلسه امروز در حالی آغاز شد که سخنگویان کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی و آموزش، گزارشی از بررسی‌های این کمیسیون‌ها درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کار را قرائت کردند.

هشدار به وزیر پیشنهادی کار/ از مجلس استعفا می دهم اگر...

سپس قالیباف، از مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی کار دعوت کرد تا برای بیان نطق های خود پشت تریبون مجلس قرار بگیرند.

مهدی طغیانی، اولین مخالف صولت مرتضوی بود که با بیان آنکه ایشان در دانشگاه حقوق عمومی خوانده و در پردیس خودگردان دانشگاه بهشتی ادامه تحصیل داده، جست‌وجوی بنده در خصوص مقاله و کتابی از ایشان تقریبا هیچ بوده است، گفت:« نباید نگاه کنید که اطرافیان ما با وزارت ایشان به جایی خواهند رسید باید در آن دنیا جواب دهیم. گویا دوستان تصمیم خود را گرفته‌اند اما بنده از باب وظیفه شرعی اینجا سخن گفتم، آقای مرتضوی، اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد قبیله‌گرایی نکنیدو بدانیداگر قبیله‌گرایی کنید در همین مجلس و از همین تریبون رسوا خواهید شد. از وزارتخانه رسوب‌زدایی کنید، امور را به مردم واگذار کنید به نمایندگان نیز توصیه می‌کنم کاری نکنید که جریان انقلاب بی‌آبرو شود.» 

حبیب الله دهمرده هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، با بیان آنکه اگر یک نفر بگوید یک دینار منافع مالی و شخصی داشته‌ام از مجلس شورای اسلامی استعفا می‌دهم چرا که هیچ وقت به دنبال منافع مالی نبوده‌ام و هیچ وقت برای خودم کار نکرده‌ام؛ گفت:« اخیراً در نماز جمعه آقای مرتضوی را دیدم و ایشان به من گفتند که آقای رئیسی می خواهد من را به عنوان وزیر کار معرفی کند که بنده صراحتا اعلام کردم این کار را انجام ندهید چرا که این وظیفه سنگینی است و به چند دلیل نمی‌توان موفق شوید. جناب آقای طغیانی مطرح کردند که رشته تحصیلی شما تناسبی با وزارتخانه ندارد و همچنین از بانکداری هم چیزی متوجه نمی‌شوید. درست است که آدم خوبی هستید اما این هیچ ربطی به اداره وزارتخانه ندارد، مثل این می‌ماند که من آیت‌الله بهجت را به عنوان نماینده ولی فقیه بگذارم، همیشه به ایشان اقتدا می‌کردم آیا این دلیل می‌شود که آیت‌الله بهجت را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنم، این موضوع هیچ تناسبی ندارد و هر چیزی باید در جای خود قرار بگیرد.»

محمد سرگزی هم در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تصدی این وزارتخانه در مخالفت با صولت مرتضوی گفت:« مجلس یازدهم با همه برنامه‌های دولت سیزدهم همراهی داشته و با تمام قوا از آن حمایت کرده است اما این‌که در جلسه بررسی صلاحیت آقای صولت مرتضوی، رئیس جمهور حضور پیدا نمی‌کند این شایبه را ایجاد کرده که شاید آقای مرتضوی مورد پذیرش جدی رئیس جمهور نباشد، انتظار ما این بود که رئیس جمهور به عنوان مدیر دولت از برنامه‌های مرتضوی دفاع می‌کرد.»

البته، صولت مرتضی موافقانی هم داشت. سید محسن دهنوی، در موافقت با صولت مرتضی و خطاب به مهدی طغیانی گفت:«  برخی از افراد بحث قبیله گرایی را مطرح کردند و سوال بنده آن است که آیا در این چند روز ما مشاهده کردیم که فردی از قبیله و یا طیفی خاص همراه با صولت مرتضوی به مجلس بیاید؟ در سوابق مرتضوی قبیله گرایی و کار کردن با طیفی خاص به هیچ وجه وجود ندارد و وی در زمان‌های مختلف از جمله زمانی که شهردار مشهد بود از افرادی با گرایش‌های مختلف استفاده کرد.»

معین الدین سعیدی هم بیان کرد:« صولت مرتضوی فردی است که تمام مراحل کاری خود را بدون رانت طی کرده و از سربازی به ژنرالی رسیده است. زمانی که وی شهردار مشهد بود توانست تحولات زیادی را در آنجا ایجاد کند.»

پیام مرتضوی به مخالفان خود

پس از بیان اظهارات نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی کار، نوبت به مرتضوی رسید تا از خود و برنامه هایش دفاع کند. او هنگامی که پیشت تریبون قرار گرفت، پس از بیان برنامه هایش خطاب به مخالفان خود گفت:«  شفافیت و پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود، ما برنامه تحولی تقدیم کردیم و مشتاقیم دوستانی که در مخالفت صحبت کردند به نقد برنامه های ما بپردازند، با نقد منصفانه می توانیم به توفیقات وسیعی دست یابیم.»

همچنین مرتضوی در توضیح حضور نیافتن رییس جمهور در این جلسه گفت: همانطور که مستحضرید در چنین ساعتی هیات وزیران و دولت جلسه برگزار می‌کنند و مسائلی امروز در دستور کار دولت بود که حضور رییس جمهور در آن جلسه بسیار ضرورت داشت.

پس از پایان نطق مرتضوی و ترک جلسه توسط محمد مخبر و دولتمردان، نمایندگان رای خود را در صندوق آرا انداختند. برهمین اساس، بنابر آنچه محمد باقر قالیباف اعلام کرد، سید صولت مرتضوی توانست با 176 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 253 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی اعتماد بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید