اتهام زنی تازه اتحادیه اروپا علیه ایران/ شواهد کافی برای تحریم ایران داریم!

کدخبر: ۵۲۸۶۹۷
اقتنصادنیوز: سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: بروکسل شواهد کافی برای تحریم ایران به خاطر «ارسال پهپاد به روسیه» را در اختیار دارد.
اتهام زنی تازه اتحادیه اروپا علیه ایران/ شواهد کافی برای تحریم ایران داریم!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، طبق گزارش منابع خبری، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت بروکسل شواهد کافی برای تحریم ایران به دلیل آنچه وی «ارسال پهپاد به روسیه» خواند را در اختیار دارد.

در ادامه اتهام‌زنی‌ها علیه ایران، یک سخنگوی اتحادیه اروپا چهارشنبه (۱۹ اکتبر) گفت «اتحادیه اروپا در حال کار برای (اعمال) تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از جمع‌آوری شواهد کافی مبنی بر اقدام ایران در ارائه پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده در اوکراین است».

به گزارش رویترز، «نبیلا ماسرالی» سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا، افزود: اکنون که شواهد کافی خود را جمع کرده‌ایم، کار در شورای اروپا با توجه به پاسخ روشن، سریع و محکم اتحادیه اروپا در جریان است. 

پیش‌تر، نشریه «پولیتیکو» به نقل از مقام‌ها و دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد احتمالاً امروز بر سر جزئیات بسته تحریمی جدید بروکسل علیه ایران که پنج فرد و سه نهاد ایرانی را شامل می‌شود، توافق خواهد شد.

مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند. وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شد. وی سه‌شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده است.

با این حال، وزارت دفاع آمریکا شایعات مطرح‌شده توسط برخی رسانه‌های غربی درباره قصد ایران برای ارسال موشک از ایران به روسیه را تأیید نکرده است. سخنگوی پنتاگون در همین خصوص گفت در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تأیید گزارش‌ها در خصوص پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تحویل موشک‌های زمین به زمین به روسیه وجود ندارد. 

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (سه‌شنبه) ۲۶ مهرماه این ادعاها را فاقد صحت خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاها را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام شده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل تاکید کرده است.

اتحادیه اروپا در حالی ایران را به تحریم بابت ارسال سلاح برای روسیه تهدید می‌کند که برخی کشورهای عضو آن، آشکارا در تجهیز رژیم صدام حسین به سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند. این تسلیحات در جنگ تحمیلی علیه شهروندان ایرانی به کار گرفته شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحریم‌های جدید اعمالی علیه ایران در عمل فاقد هرگونه ارزش است و با توجه به در حال اجرا بودن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید