واکنش غربی‌ها به استعفای لیز تراس چه بود؟

کدخبر: ۵۲۸۹۲۹
لیز تراس که در میانه تورم شدید و احتمال ورود انگلیس به یک رکود اقتصادی به سمت نخست وزیری رسیده بود، اعتراف کرد که با دستور کار اصلاح امور اقتصادی مسئولیت دولت را پذیرفته اما اکنون به این نتیجه رسیده که قادر به انجام این ماموریت نیست.
واکنش غربی‌ها به استعفای لیز تراس چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کناره گیری "لیز تراس" از سمت نخست وزیری انگلیس تنها ۶ هفته پس از تصدی آن و در میانه بحران شدید اقتصادی این کشور، واکنش سریع کشورهای غربی را به همراه داشت.

تراس امروز پنجشنبه ۲۸ مهر در پی افزایش فشارها برای کناره‌گیری از قدرت اعلام کرد که از مقام نخست وزیری کنار می‌رود. وی با ایراد سخنانی مقابل دفتر نخست وزیری از تصمیم خود در این زمینه خبر داد و به این ترتیب در صدر فهرست کوتاه ترین عمر یک نخست وزیر انگلیس قرار گرفت. تراس در واقع دومین نخست وزیر انگلیس در طول یک سال اخیر است که از مقام خود کناره گیری می‌کند.

وی که در میانه تورم شدید و احتمال ورود انگلیس به یک رکود اقتصادی به سمت نخست وزیری رسیده بود، اعتراف کرد که با دستور کار اصلاح امور اقتصادی مسئولیت دولت را پذیرفته اما اکنون به این نتیجه رسیده که قادر به انجام این ماموریت نیست. 

استعفای تراس با واکنش‌های بسیاری از جمله مقام‌های روسیه همراه بود که هر کدام به نوعی وی و برنامه‌هایش را به استهزا کشیدند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که "بی سوادی فاجعه بار وی" در یاد خواهد ماند و دیمیتری مدودف نخست وزیر سابق این کشور هم عنوان کرد که جایزه نوبل در بخش اقتصاد بخاطر سریعترین انهدام نظام مالی باید به تراس تعلق گیرد.

اما در سوی مقابل، کشورهای غربی که به علت جنگ اوکراین در تقابل با روسیه هستند به نوعی به ابراز امیدواری برای بهبود اوضاع انگلیس روی آوردند. امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که برای شرکت در نشست رهبران اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده، تاکید داشت که انگلیس باید به زودی ثبات پیدا کند. 

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا هم به نوبه خود متعهد به ادامه همکاری نزدیک با انگلیس شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: از نخست وزیر لیز تراس برای همکاری در مسائلی از جمله مسئول شناختن روسیه برای جنگ علیه اوکراین، تشکر می‌کنم.

مارک روته نخست وزیر هلند نیز اظهار داشت که وی بر سر طیفی از مسائلی با تراس توافق داشت و در عین حال افزود که جانشین تراس پنجمین رهبر انگلیس در دوره نخست وزیری او می‌شود. 

دیگر رهبران اروپایی نیز ابراز امیدواری کردند درحالیکه اروپا با بحران جنگ اوکراین و قیمت‌های بالای انرژی روبرو است، جانشین تراس یک شریک با ثبات باشد.

در همین حال، مایکل مارتین نخست وزیر ایرلند بر روابط اقتصادی نزدیک با انگلیس تاکید و ابراز امیدواری کرد که لندن به زودی یک نخست وزیر جدید را انتخاب کند. وی همچنین گفت: ثبات در این زمان‌ها که یک جنگ بزرگ در قاره اروپا در حال انجام است، مهم تلقی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید