برنامه اصولگرایان برای انتخابات مجلس 1402/ دست پایداری ها برای سهم خواهی بسته می شود؟

کدخبر: ۵۲۹۱۸۰
تجربه چند دوره انتخابات اخیر و از زمان روی کار آمدن طیفی از اصولگرایان تندرو موسوم به پایداری ها، وحدت در جریان راست سیاست ایران تبدیل به تحفه ای کمیاب شده است. چه آن زمان که بزرگانی چون آیت الله مهدوی کنی و عسگراولادی شاقول وحدت بودند چه بعدها که بزرگان دیگری از اصولگرایان به دنبال حصول وحدت حداکثری بودند، این جبهه پایداری بود که همیشه وحدت شکن بود و سنگ بنای اختلاف را می گذاشت.
برنامه اصولگرایان برای انتخابات  مجلس 1402/ دست پایداری ها برای سهم خواهی بسته می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، فاصله زمانی تا انتخابات مجلس دوازدهم چندان طولانی نیست اما فضای سیاسی کشور این روزها آنقدر درگیر اعتراضات و تجمعات مردمی شده است که کمتر مجالی برای پرداختن به این انتخابات وجود دارد.

با این وجود برخی زمزمه های شنیده شده از گوشه و کنار اردوگاه اصولگرایان حکایت از آغاز تحرکات معطوف به انتخابات در این جریان دارد.

در همین راستا اخیرا سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از انتخاب اعضای کارگروه ارزیابی و نظارت شورای ائتلاف در جلسه اخیر این شورا خبر داد.

بنا به گفته امیرابراهیم رسولی، سخنگوی این شورا این کارگروه بنا به ماموریت محوله وظیفه دارد ضمن تدوین آییننامه ای به بررسی عملکرد افراد معرفی شده از سمت ائتلاف بپردازد تا شورا  بتواند پاسخگوی اعتماد مردم بوده و در آینده تصمیماتی مبتنی بر مستندات و بررسی های دقیق عملکردی اتخاذ شود.

شورایی که وحدت حداکثری ایجاد نکرد

در بحبوحه انتخابات مجلس یازدهم بود که طیفی از اصولگرایان با سازوکاری جدید تصمیم به ورود به انتخابات گرفتند و خروجی این تصمیم شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی بود. یک جبهه ائتلاف که طیف هایی از نواصولگریان چون جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در آن حضور داشتند.

این شورا اما به مثابه دیگر سازوکارهای اصولگرایانه طی سال های اخیر وحدت حداکثری را ایجاد نکرد. جبهه پایداری یک سوی اختلافات با این سازوکار بود و طیف سنتی ها و قدیمی ترهای اصولگرا هم چندان با این سازوکار موافق نبودند.

در نهایت بعد از رایزنی ها و لابی های دقیقه آخری و دادن سهم های محسوس در لیست نهایی، جبهه پایداری و این شورا یک لیست مشترک منتشر کردند که البته سهم بسیار اندکی را نیز به سنتی های اصولگرا داده بودند.

لیست رأی آورد اما این پایان اختلافات نبود و باردیگر بین همان ها که در لیست بودند اختلاف بالا گرفت. از یک سو میرسلیم بر سر صندلی ریاست با قالیباف به جدال برخاست و البته در این جدال به پرونده اقتصادی قالیباف ورود کرد. پایداری ها هم از ابتدا حضور قالیباف در این لیست را قبول نداشتند و آخر با گرفتن سهم زیاد تن به سرلیستی او داده بودند در مجلس گاه و بیگاه برای آقای رئیس ایجاد دردسر کردند.

با چنین پیشینه ای حال این شورا باردیگر با حضور تقریبا همان چهره های قبلی وارد انتخابات شده است.

طبق اساسنامه مصوب این شورا  5 نفر به عنوان عضو حقیقی و 6 نفر به عنوان عضو حقوقی در این کارگروه ۱۱نفره به نظارت بر عملکرد منتخبان شورای ائتلاف در مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی خواهند پرداخت. 
مهدی چمران، حجت‌الاسلام علی سعیدی، پرویز سروری، حمیدرضا ترقی و عباس سلیمی نمین اعضای حقیقی این کارگروه هستند.

پرونده اختلافات با پایداری‌ها باز می‌شود؟

تجربه چند دوره انتخابات اخیر و از زمان روی کار آمدن طیفی از اصولگرایان تندرو موسوم به پایداری ها، وحدت در جریان راست سیاست ایران تبدیل به تحفه ای کمیاب شده است. چه آن زمان که بزرگانی چون آیت الله مهدوی کنی و عسگراولادی شاقول وحدت بودند چه بعدها که بزرگان دیگری از اصولگرایان به دنبال حصول وحدت حداکثری بودند، این جبهه پایداری بود که همیشه وحدت شکن بود و سنگ بنای اختلاف را می گذاشت. 

تاکتیک پایداری ها در چند انتخابات اخیر یکسان بوده است، چه آن زمان که آیت الله مصباح زنده بود و چه بعد از فوت او، پایداری ها همیشه اختلاف افکنی کرده و بعد برای قرار گرفتن در سازوکار وحدت به سمت سهم گرفتن و باج خواهی رفته اند. اصولگرایان نیز البته این باج خواهی ها را بی پاسخ نگذاشته و همواره تن به خواسته های سهم خواهانه این طیف از تندروها داده اند.

اما انتخابات 1402 آیا به روال چند انتخابات اخیر پیش خواهد رفت؟ آیا تندروی های چند سال اخیر این طیف از اصولگرایان دست آنها را برای سهم خواهی خواهد بست یا اصولگرایان به مثابه قبل در دقیقه نود مغلوب تاکتیک پایداری ها می شوند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید