هواشناسی پیش بینی کرد؛

بارش برف و باران در ۱۳ استان

کدخبر: ۵۲۹۱۸۵
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش ۵ روزه باران و برف در ۱۳ استان کشور از کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در برخی مناطق خبر و نسبت به خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.
بارش برف و باران در ۱۳ استان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز بارش در شمال غرب، سواحل دریای خزر،‌ ارتفاعات البرز، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال استان‌های کرمانشاه،‌ همدان و قزوین پیش بینی شده است. طی امروز در مناطق ساحلی گیلان و مازندران بارش‌ها شدت خواهد داشت.

وزش باد همراه با کاهش دما در نوار شمالی به ویژه در سواحل شمالی و شمال شرق روی می‌دهد و در ارتفاعات البرز مرکزی و اردبیل بارش باران و برف انتظار می‌رود. 

فردا یکشنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان بارش باران پیش بینی شده و بارش در شمال غرب و شمال شرق کشور کاهش می‌یابد.

دوشنبه در شمال غرب،‌ استان‌های کرمانشاه،‌ همدان،‌ قزوین، البرز و شمال مرکزی بارش باران،‌ وزش باد و گاهی رعدوبرق روی می‌دهد. بعدازظهر دوشنبه به‌تدریج در استان‌های گیلان و غرب مازندران افزایش ابر همراه با بارش پراکنده و وزش باد روی می‌دهد، ضمن این‌که در ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و برف پیش بینی شده است. 

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  سه‌شنبه بارش‌ها در شمال غرب کاهش یافته و همراه با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر، بارش برای استان‌های ساحلی، خراسان شمالی و خراسان رضوی آغاز می‌شود و دریای خزر مواج است. همچنین در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز شامل زنجان، قزوین، البرز و تهران و در دامنه‌های زاگرس در استان‌های همدان، مرکزی و قم رگبار، وزش باد شدید و گاهی رعدوبرق پیش بینی می‌شود. طی این روز بارش‌های در شرق مازندران و گلستان شدت خواهد داشت.

چهارشنبه بارش در این مناطق کاهش یافته و جو آرامی در کشور حاکم می‌شود، فقط در استان‌های گیلان و شرق اردبیل بارش پراکنده و خفیف روی می‌دهد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما

نوع مخاطره: رگبار باران، در ارتفاعات بارش برف، وزش باد شدید موقتی، کاهش محسوس دما، کاهش دید بر اثر بارندگی و پدیده مه و در مناطق مستعد با رعدوبرق

منطقه اثر:

شنبه 1401/07/30: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، خراسان شمالی، ارتفاعات در استان‌های البرز و تهران.

یکشنبه 1401/08/01: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استان‌های البرز، زنجان، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال رانش و ریزش کوه، آسیب به سازه‌های موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز، خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و تسریع در کاشت محصولات پاییزه. 

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه 1401/07/30: کردستان، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، جنوب آذربایجان غربی، لرستان، قزوین، جنوب سمنان، قم، تهران، شمال شرق اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی.

یکشنبه 1401/08/01: کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب اصفهان و جنوب آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید