بازگشت مهمان ناخوانده به تهران

کدخبر: ۵۲۹۳۸۴
جلوه مکدر آسمان تهران طی دو روز اخیر حکایت از بازگشت آلودگی به پایتخت دارد.
بازگشت مهمان ناخوانده به تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مهمان ناخوانده این روزها در شهر تهران درست همزمان با افت جزئی دما نمود پیدا کرده و به افزایش شاخص کیفیت هوا و عبور از مرز «سالم» منجر شده است. تهرانی‌‌‌ها در حالی اولین روز از ماه میانی پاییز را پشت سر می‌‌‌گذارند که نه تنها شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت منتهی به صبح دیروز موید بازگشت آلودگی به آسمان شهر است، بلکه تا لحظه نگارش این گزارش شاخص لحظه‌‌‌ای کیفیت هوا نیز از ۱۰۰ واحد فراتر بوده و هوا برای گروه‌‌‌های حساس، «ناسالم» تشخیص داده شده است

 مهر امسال با وجود افزایش نسبی بار ترافیک و انتظار بازگشت زودهنگام آلودگی هوا به آسمان تهران به محض ورود به نیمه دوم سال، به دلیل دمای نسبتا بالای هوا عملا زمینه حبس آلاینده‌‌‌ها در لایه‌‌‌های پایینی جو وجود نداشت و راه برای خروج آلاینده‌‌‌ها از آسمان تهران باز بود. همین موضوع سبب شد تهران با وجود ترافیک بیشتر نسبت به مهر پارسال که مدارس و دانشگاه‌‌‌ها تعطیل بود، روزهای آلوده کمتری را پشت سر بگذارد.

سال گذشته در اولین ماه پاییز تهرانی‌‌‌ها هشت روز هوای ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس با شاخص بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ واحد تنفس کردند و این در حالی است که امسال در ماهی که گذشت فقط چهار به اضافه یک روز هوا آلوده بود. یک روز از این ایام آلاینده اصلی هوا ذرات گرد و غبار بوده که منشأ طبیعی دارد و نتیجه تغییرات اقلیمی است. اما در چهار روز دیگر شاخص کیفیت هوا به واسطه افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون آلوده گزارش شد که منبع اصلی انتشار آن، اگزوز خودروهاست.

دیروز هم تا زمان نگارش این گزارش شاخص لحظه‌‌‌ای کیفیت هوای تهران آلارم نارنجی رنگ آلودگی را به نمایش گذاشت و به نظر می‌رسد شاخص ۲۴ ساعت منتهی به صبح امروز هم نشان‌‌‌دهنده جولان آلاینده‌‌‌ها در جو تهران باشد. البته آلاینده اصلی هوا در صبحگاه ریز ذرات معلق (PM۲. ۵) بود اما بعد از ظهر دیروز در حالی که شاخص در حال نزدیک شدن به مرز وضعیت اضطرار یعنی ۱۵۰ واحد بود، به تدریج آلاینده اصلی هوا تغییر کرد و ذرات معلق درشت‌‌‌تر با قطر کمتر از ۱۰ میکرون جای آن را گرفت. با این وصف به نظر می‌رسد آلودگی هوا علاوه بر اینکه تحت‌تاثیر همزمانی برودت هوا و افزایش سفرهای خودرویی تشدید شده، به واسطه موجی از گرد و غبار نیز دوپینگ کرده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید