علت سفر مسئولان دولتی و مجلس به اقلیم کردستان عراق چه بود؟

کدخبر: ۵۳۰۸۳۷
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات سفر هیئت ایرانی به اقلیم کردستان عراق را تشریح کرد.
علت سفر مسئولان دولتی و مجلس به اقلیم کردستان عراق چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از سفر هیئت ایرانی به اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: این سفر 6 روزه بوده و بنده به عنوان رئیس کمیته مرز مجلس و مسئولانی از وزارت «صمت»، اقتصاد، راه و شهرسازی و خارجه نیز در این سفر حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این سفر هیئت ایرانی دیداری با مسئولان اقلیم کردستان و بخش خصوصی داشتند، افزود: این سفر با هدف استفاده از ظرفیت‌های مرز و توسعه مراودات اقتصادی صورت گرفت.

رئیس کمیته مرز مجلس بیان کرد: ایران 1650 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که حدود 600 کیلومتر آن مرز با اقلیم کردستان عراق است و به طور متوسط 100 کیلومتر یک مرز مجاز و یا بازاچه مرزی ایجاد شده اما متاسفانه به طور کامل از ظرفیت آنها از سوی هر دو کشور بهره برداری نشده است.

حیدری ادامه داد: در دیدار با مسئولان اقلیم قرار شد آنها اقداماتی در جهت روان سازی و توسعه روابط و تردد در مرزها ایجاد کنند همچنین از طرف ایران قرار شد تا وزارت «صمت» و اقتصاد که متولی امور گمرکی و بازرگانی هستند اقدامات لازم را انجام دهند تا بتوان از توان و ظرفیت مرزها با کشور عراق استفاده کرد.

وی بیان کرد: همچنین در این سفر توافق شد تا روادید برای اقلیم کردستان لغو شود و از این پس اتباع اقلیم کردستان عراق می‌توانند از طریق مرزهای مجاز روان تر وارد ایران شوند؛تردد  بین 2 طرف مرز می‌تواند فواید اقتصادی فراوانی هم در بخش گردشگری ، تجارت و درمان برای هر 2 طرف داشته باشد.

نماینده قصرشیرین در مجلس اظهار کرد:همچنین در این سفر توافق شد که مرز جدید در سرپل‌ذحاب بازگشایی شود که مسئولان اقلیم در این زمینه اعلام آمادگی کردند و از طرف ایران هم آمادگی لازم وجود دارد؛ امیدواریم که وزارتخانه‌های اقتصاد، کشور و «صمت» پیگیری کنند تا این مرز جدید بازگشایی و از ظرفیت سایر مرزها نیز به خوبی استفاده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید