هشدار درباره پارکینگ شدن خیابان‌ها/ راه حل چیست؟

کدخبر: ۵۳۰۹۴۱
اقتصادنیوز: در ژاپن هنگام خرید خودرو مدارک لازم مربوط به پارکینگ از خریدار گرفته می‌شود و در صورتی که خریدار خودرو فضای پارکینگ لازم نداشته باشد نمی‌تواند وسیله نقلیه را خریداری کند ولی متاسفانه در کشور ما شهری مانند تهران تبدیل به پارکینگ شده‌ است.
هشدار درباره پارکینگ شدن خیابان‌ها/ راه حل چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  با شروع واردات خودرو یکی از ابهامات موجود، وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده است. واردات خودرو و افزایش تعداد خودروها در ناوگان حمل و نقل در شرایطی اتفاق می‌افتد که به گفته سردار محمد باقر سلیمی   رییس پلیس ترافیک شهری فراجا،    بیش از ۹۰ درصد ناوگان حمل‌و نقل عمومی شهرداری فرسوده است  و عقب افتادگی وسیعی در زمینه جایگزینی ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد. 

هشدار درباره پارکینگ شدن خیابان‌ها

چندی پیش سردار سید کمال هادیانفر  رییس پلیس راهور فراجا  نیز درباره موضوع ورود خودروهای جدید و اسقاط خودروهای فرسوده و قدیمی گفته‌ بود: «بر اساس چیزی که تصویب شده بود باید به ازای تولید خودرو، خودرو اسقاط می‌شد؛ اما حالا  شاهد صدور گواهی «صوری» اسقاط  هستیم. هیچ خروجی در ناوگان نداریم اما به طور مداوم وسیله نقلیه وارد ناوگان می‌شود. متاسفانه فردی شکایت کرده که می‌تواند با داشتن معاینه فنی خودروی خود را در ناوگان نگه دارد و برخی خودروهای با چهل سال سن هنوز در خیابان‌ها هستند. متاسفانه با این وضعیت خیابان‌های ما تبدیل به پارکینگ خواهند شد.»

عارضه‌ خودروهای فرسوده در کلانشهرها

در همین راستا یک کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک با اشاره به معضل عدم خروج خودرو های فرسوده از ناوگان حمل و نقل معتقد است که در کنار اسقاط درست و اصولی خودرو، باید مکانیزم‌های دیگری نیز برای جلوگیری از تمرکز بیش از حد خودروها در شهری مانند تهران و جلوگیری از تبدیل شدن آن به پارکینگ اجرا شود.

علیرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به معضل افزایش تعداد خودروها و اسقاط خودروهای فرسوده در شهرهای بزرگ مانند تهران گفت: افزایش تعداد و تمرکز خودروها در شهری مانند تهران، و از سوی دیگر خارج نشدن خودروهای فرسوده سبب شده تا این خودروها پس از گذراندن عمر مفید خود، علاوه بر فرسوده شدن، ایمنی خود را هم از دست بدهند. دو عامل از دست رفتن ایمنی و در کنار آن فرسودگی خودرو در مواردی موجب می‌شود تا در معابر شهری برای این خودرو ها مشکلاتی ایجاد و سبب افزایش ترافیک شود. اسقاط خودرو باید به گونه‌ای باشد که خودروهای فرسوده برای ترافیک شهری ایجاد عارضه نکنند.

وی ادامه داد: البته ایرادات ساختاری نیز در این زمینه گریبانگیر ما شده است. در دنیا سال‌هاست مکانیزم‌هایی برای مدیریت ترافیک ابرشهرها ایجاد شده است. برای مثال در کشور ژاپن، هنگام خرید خودرو مدارک لازم مربوط به پارکینگ خودرو از خریدار گرفته می‌شود و در صورتی که خریدار خودرو فضای پارکینگ لازم برای پارک خودروی خود را نداشته باشد نمی‌تواند این وسیله نقلیه را خریداری کند. متاسفانه در کشور ما شهری مانند تهران تبدیل به پارکینگ شده‌است.

اسماعیلی تاکید کرد: در گذشته نیز پیش‌بینی می‌شد که تهران با این روند تبدیل به پارکینگ شود. اما حالا اولین اقدام برای جلوگیری از این معضل کاهش جذابیت شهرهای بزرگ است و راهکار دیگر نیز  گسترش و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است. 

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن ظرفیت پارکینگ مناسب برای شهر تهران اظهار کرد: باید فضای پارکینگ‌ مناسبی در شهرهای پرجمعیتی مانند تهران ایجاد شود چرا که در فضایی با کاربری شهری لازم است، پارکینگ همواره در دسترس رانندگان باشد.

وی معتقد است که پلیس راهور در این زمینه تنها می‌تواند نقش خود را در اعمال قانون ایفا و از پارک خودروها در محل‌های غیرمجاز جلوگیری کند؛ بر همین اساس سایر سازمان‌های متولی نیز باید نسبت به این موضوع حساس بوده و در راستای ایجاد فضایی مناسب برای پارکینگ‌، اقدامات لازم را انجام دهند. 

اسماعیلی با اشاره به این موضوع که میانگین تعداد خودرو نسبت به جمعیت در کشور ما پایینتر از میانگین جهانی است تصریح کرد: در ایران ما به ازای هر سه نفر یک خودرو داریم و این با میانگین جهانی فاصله دارد اما علت اینکه وجود همین تعداد خودرو در شهری مانند تهران، منجر به ایجاد معضل می‌شود، این است که اغلب ارائه دهندگان خدمات و حتی شرکت‌های بزرگ خودرو در تهران متمرکز شدند. در مجموع متاسفانه کلانشهرهایی مانند تهران، دچار سیاست‌گذاری اشتباه انباشت خدمات شده‌اند و مکررا در حال جذب جمعیت و به‌ تبع آن خودروهای بیشتر هستند. اگر این الگو در پایتخت اصلاح نشود، بقیه شهرهای کشور نیز دچار چنین مشکلی خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید