آذربایجان به دنبال تاسیس سفارت در اسرائیل

کدخبر: ۵۳۱۷۵۵
آذربایجان در طی این سال‌ها دفاتر تجاری و گردشگری در اسراییل دارد، اما هنوز سفارت خود را باز نکرده است.
آذربایجان به دنبال تاسیس سفارت در اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، رسانه‌های محلی در جمهوری آذربایجان گزارش دادند که این کشور پس از 30 سال روابط متقابل و در بحبوحه تنش‌های با کشور همسایه‌اش ایران، تصمیم به افتتاح سفارت خود در اسرائیل گرفته است.

بنا بر گزارش روزنامه جرازالم‌پست، آرزو نقی‌اف، نماینده مجلس و عضو گروه دوستی پارلمانی آذربایجان و اسرائیل هفته گذشته به سایت خبری پراودا گفته که «در حال حاضر این تصمیمی گرفته شده و گشایش سفارت آذربایجان در اسرائیل تنها به دلایل فنی می‌تواند به تعویق بیفتد». نقی‌اف خاطرنشان کرد با وجود فقدان سفارت، دو طرف روابط سطح بالایی دارند. وی گفت: «اسرائیل شریک ما از اهمیت استراتژیک سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی- معنوی است». این قانون‌گذار هم‌چنین به بازگشایی یک کنسولگری جدید توسط ایران در ارمنستان و اعلام روابط نزدیک تهران با این کشور -که آذربایجان در سال 2020 با آن جنگید- اشاره کرد.

در سال‌های اخیر، تنش‌هایی بین جمهوری آذربایجان و ایران وجود داشته است و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته، همزمان با رزمایش «اقتدار 1401» نماهنگی را پخش کرد که اسرائیل و آذربایجان را تهدید می کرد با این شعر: «اسرائیل... قبر خودت را با دستان خود حفر نکن... ایران این را اعلام می کند تا آذربایجان بداند و بفهمد... هر کسی که به ایران نگاه می کند... راه اشتباه باید نابود شود».

photo_2022-11-01_14-29-53

رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، در اوایل سال جاری به واسطه 30 سال روابط اسرائیل و آذربایجان نامه‌ای نوشت و از الهام علی‌اف رئیس‌جمهور برای بازدید از اسرائیل و افتتاح سفارت دعوت کرد. هرتزوگ نوشت: «در حالی که ما این نقطه عطف مهم در روابط خود را نشان می‌دهیم، امیدوارم شاهد تحقق یک نقطه عطف دیگر در افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل باشیم».

آذربایجان در طی این سال‌ها دفاتر تجاری و گردشگری در اسراییل دارد، اما هنوز سفارت خود را باز نکرده است، که این تا حدی به دلیل این است که نمی‌خواهد سایر کشورهای مسلمان را از خود دور کند یا ایران را تحریک کند، اما با امضای توافق ابراهیم و نزدیکی اسراییل و ترکیه -که علی‌اف در آن نقش داشت- این مشکل را برای باکو کمتر کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید