ظهور یک جمهوری خواه جدید در 2024؟

رقیب ترامپ در حزب جمهوری خواه

کدخبر: ۵۳۴۱۰۸
سابقه، باورها، عملکرد، دستاوردها، سن پایین و از همه مهم‌تر رفتار و منش دسنتس باعث شد بخشی از بدنه‌ی جمهوری‌خواه، او را گزینه‌ی بهتری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بدانند. البته این گمانه‌زنی‌ها به مذاق ترامپ خوش نیامده است.
رقیب ترامپ در حزب جمهوری خواه

به گزارش اقتصادنیوز، سیاست‌مداری چهل و خورده‌ای ساله توانست با اختلاف درصد دو رقمی، رقیب دموکراتش را شکست داده و فلوریدا که از پایگاه‌های قدیمی دموکرات‌ها بود را به یک ایالت سرخ‌پوش تبدیل کند.

رانولد دیون دسنتیس، مشهور به ران دسنتیس، متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۸ در فلوریدا‌ست. او پس از فارغ التحصیلی در رشته‌ تاریخ، وارد دانشگاه هاروارد شده و همزمان به نیروی دریایی پیوست. ران، یک سال پس از ترک ارتش، دادستان فدرال شده و در سال ۲۰۱۳ به عنوان نماینده‌ی منطقه‌ی ۶ فلوریدا، وارد کنگره شد. او  از منتقدین سرسخت سیاست‌های رییس جمهور دموکرات، باراک اوباما بود.

دسنتس در سال ۲۰۱۵ به همراه چند نماینده‌ جمهوری‌خواه، فراکسیون «آزادی» را در کنگره تأسیس کرد و به عنوان حامی سرسخت دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۷ یکی از مدافعان طرح اصلاح مالیاتی ترامپ بود.

پس از ۵ سال در کنگره، در سال ۲۰۱۹ موفق شد با کمتر از نیم درصد اختلاف، فرماندار ایالت دموکرات‌نشین فلوریدا شود. البته به دلیل سن و سابقه‌ی سیاسی کمش، پیروزیش را مدیون حمایت دونالد ترامپ بود.پس از انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری و حواشی پیش‌آمده پیرامون تقلب انتخاباتی، دسنتس دستور داد دفتری به عنوان امنیت و جرائم انتخاباتی تشکیل شود.

فرمانداری جنجالی در دوران کووید

بنا به گزارش اکوایران، شروع فرمانداری دسنتس با شیوع ویروس کرونا در آمریکا هم‌زمان شد. او مانند سایر فرمانداران، به توصیه‌ آنتونی فاوچی، مقام‌ بلندپایه‌  بهداشتی فدرال، اعلام قرنطینه‌ عمومی کرد. اما پس از سه هفته این دستور را لغو کرده و در مصاحبه‌ای گفت «دیگر هیچ قرنطینه‌ی به این شکل در فلوریدا نخواهیم داشت؛» و از اولین مقاماتی بود که جلوی سیاست‌های قرنطینه‌ای مقاومت کرد؛ با اینکه منتقدان و رسانه‌های دموکرات او را عامل مرگ قربانیان کرونایی در فلوریدا می‌دانند، اما متوسط مرگ و میر ناشی از ویروس کووید در این ایالت، با متوسط کشوری تفاوتی نداشت.

اما وضع قرنطینه‌ی عمومی در ایالت‌های دموکرات، منجر به تعطیلی بخش بزرگی از کسب‌ و کارهای کوچک غیرالکترونیک شد. زیرا کارفرمایان نتوانستند اجاره‌ی مغازه و حقوق کارگران را به موقع بپردازند. به همین دلیل، بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک و کارگران ناچار به مهاجرت به ایالت‌هایی مثل فلوریدا شدند. در نتیجه‌ی ادامه‌ی فعالیت‌های اقتصادی در زمانی که سایر کشور در تعطیلی به سر می‌برد، فلوریدا شاهد مهاجرت عظیمی از تمام ایالت‌ها، خصوصا افراد پولدار و سرشناس بود که این سیل مهاجرتی باعث بالا رفتن قیمت خانه و رونق بازار مسکن در فلوریدا شد.

دسنتس و نبرد های فرهنگی 

از دیگر اقدامات این فرماندار جنجالی، ورودش به حوزه‌ی «جنگ‌های فرهنگی» است. در سال ۲۰۲۲، دسنتس در مقابله با ایدئولوژی جنسیتی، گرایش جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودکان، اعلام کرد با همکاری مجلس ایالتی میخواهد قانون حقوق والدین در آموزش فرزندان را امضا کند. این قانون به والدین اجازه میداد بر محتوای آموزشی مدرسه‌ی فرزند خود نظارت کنند و اگر مدرسه و معلمی بدون اجازه‌ی پدر یا مادر، کودکان را در معرض مطالب نامناسب و جنسی قرار می‌داد، والدین می‌توانستند از آن‌ها شکایت کنند. علاوه بر فعالین اجتماعی و جامعه‌ی اقلیت‌های جنسی، شرکت بزرگ دیزنی به جمع مخالفین دسنتس و تصویب این قانون پیوست.

دسنتس در جمع خبرنگاران به حملات دموکرات‌ها و شرکت‌هایی مثل دینزی واکنش نشان داد و آن‌ها را مدافع آزار جنسی کودکان خواند. همچنین تهدید کرد که امتیازات ویژه‌ی شرکت دیزنی از جمله‌ی معافیت‌های مالیاتی و خودمختاری پارک‌های تفریحی آن را لغو می‌کند.

قوانین فرهنگی دسنتس به اینجا ختم نشد و او در ادامه قانونی تصویب کرد که مدارس ایالتی را از آموزش «نظریه‌ی انتقادی نژادی» منع می‌کرد. همچنین پس از واگذاری سرنوشت سقط جنین به ایالات، با امضای قانونی، سقط جنین را در فلوریدا ممنوع کرد.

رقیب ترامپ در حزب جمهوری خواه

سابقه، باورها، عملکرد، دستاوردها، سن پایین و از همه مهم‌تر رفتار و منش دسنتس باعث شد بخشی از بدنه‌ی جمهوری‌خواه، او را گزینه‌ی بهتری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بدانند. البته این گمانه‌زنی‌ها به مذاق ترامپ خوش نیامده و در چند جا به کنایه از دسنتس نام برده  و غیر مستقیم او را تهدید کرده است.

از نظرات دسنتس در مورد مسائل سیاست خارجی چیز زیادی در دسترس نیست اما اگر کمترین شباهتی به هم‌حزبی‌هایش داشته باشد، می‌توان حدس زد که نگاه خوبی به ایران ندارد. حتی چند هفته‌ی پیش با طعنه به سیاست‌های نفتی دولت و التماس بایدن از عربستان، گفت: سعودی‌ها بایدن را بازی دادند. او همچنین با انتقاد از مذاکرات هسته‌ای، بایدن را به نرم‌خویی با ایران متهم کرد.

منابع: foxnews, floridapolitics, britannica, newyorker, cnn

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید