انسولین «نیست» شد/ یارانه دارویی دیابتی ها هم قطع شد

کدخبر: ۵۳۴۸۰۳
بار دیگر داروخانه‌ها در مناطق وسیعی از شهر تهران و البته سایر شهرهای کشور، مجبور شده‌اند دیابتی‌ها را جواب کنند.
انسولین «نیست» شد/ یارانه دارویی دیابتی ها هم قطع شد

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: انسولین به عنوان «مایع ضروری برای حیات روزانه فرد دیابتی»، در بسیاری از داروخانه‌ها نیست شده است.

این برای سومین بار طی سه سال اخیر است که افراد دیابتی نوع یک، با بحران تامین انسولین روبه‌رو می‌شوند.  این مایع دارویی، برای افراد دیابتی نوع یک که در همه‌ گروه‌های سنی-نوزاد، خردسال، جوان و سالخوردگان- هستند، در حکم «آب حیات» است به این معنا که یک فرد دیابتی نیازمند تزریق روزانه انسولین، در صورت عدم دسترسی به این دارو، ظرف چند ساعت با افزایش شدید غلظت قند خون‌ مواجه شده و در نهایت به کما می‌رود؛ مرگ پایان عدم تزریق انسولین است. 

ظاهرا محدودیت واردات انسولین باعث نایاب‌شدن‌ آن در هفته‌های اخیر شده است. هر‌ چند تولید یکسری انسولین قلمی در ایران آغاز شده، اما دیابتی‌ها در استفاده از این‌ نوع انسولین، با نوسانات شدید قندخون مواجه می‌شوند .

در این شرایط، قیمت فروش انسولین نیز از ماه گذشته به خاطر آنچه «پرداخت یارانه مخصوص از طریق طرح دارویار» اعلام شد، آزاد شد. اما دیابتی‌ها‌ می‌گویند هیچ یارانه‌ای برای این‌ داروی دارای مصرف روزانه به آنها پرداخت نشده است.

قیمت هر قلم انسولین در ماهی که گذشت چند برابر شده است. اما این افزایش هزینه تامین انسولین همه مشکلات دیابتی‌ها نیست. این افراد به نوار تست قندخون نیز نیاز روزانه دارند و افزایش قیمت این محصول پزشکی، امکان تهیه آن را از این افراد سلب کرده است.  در‌ همه جای دنیا، تامین انسولین و نوار تست قندخون، تحت پوشش‌‌ بیمه‌ بعضا تا ۱۰۰ درصد هزینه آن است و هیچ اختلالی در مسیر دسترسی به این‌ مواد دارویی نیست. با این حال طرح بیمه نوار تست قند خون در ایران تاکنون بدون نتیجه مانده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید