واکنش آمریکا به حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها در عراق

کدخبر: ۵۳۴۸۳۱
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، نسبت به حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق واکنش نشان داد.
واکنش آمریکا به حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها در عراق

به گزارش اقتصادینوز به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در وبگاه آن منتشر شده است، در واکنش به  حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق، گفت: ما قویا حملات موشکی پ پهپادی ادامه‌دار ایران علیه اقلیم کردستان عراق را محکوم می‌کنیم.

فوری/ حمله موشکی سپاه به مقر تروریست ها در عراق+ فیلم

در این بیانیه با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه  و نقض استقلال عراق از ایران خواسته شده است که این حملات را متوقف کند و از تهدیدهای بیشتر علیه تمامیت ارضی عراق بپرهیزد.

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه بیان کرد: آمریکا در کنار شرکای‌مان در بغداد و اربیل ایستاده است و در هدف دولت عراق برای حفظ امنیت، ثبات و استقلال این کشور سهیم هستیم.

واکنش آمریکا در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته، سپاه پاسداران به مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق به صورت موشکی و پهپادی حمله کرد و در این حملات که به صورت پهپادی و موشکی صورت گرفت، مواضع این گروهک‌ها هدف قرار گرفت.

این چندمین مرحله از حمله علیه مواضع این گروهک‌های تروریستی در شمال عراق است.

سردار اصانلو فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه  در این باره گفته است: تا زمانی که اقلیم کردستان یا دولت مرکزی عراق خواسته‌های جمهوری اسلامی مبنی بر خلع سلاح گروهک‌ها و اخراج آنان را عملی نکند همچنان این اقداماتمان ادامه می‌یابد. هم با پهپادهای انتحاری، هم با پهپادهای رزمی و هم با موشک مقرهای گروهک‌های تجزیه‌طلب تروریستی را هدف قرار دادیم و دقیقاً همه اهدافی را که شناسایی کردیم مورد هدف قرار دادیم. تعدادی از افراد این گروهک‌ها را در داخل در اغتشاشات اخیر، دستگیر کرده‌ایم و تعدادی از آنان اعتراف کرده‌اند که برای ایجاد اغتشاش، کشته‌سازی وارد ایران شدند و نیز از عوامل داخلی استفاده کرده‌اند. سپر انسانی که متاسفانه آنان از خانواده‌های خودشان و در مقرهای‌شان ساخته‌اند تا یک زمانی برای ما معنی دارد و مجبوریم مقرهایی که  حتی در کنار خانه‌های سازمانی ایجاد کرده‌اند را مورد هدف قرار دهیم.

وزیر خارجه کشورمان نیز شب گذشته در تماس تلفنی با همتای عراقی خود  درخصوص حملات موشکی و پهپادی روز دوشنبه ایران به مواضع تروریست‌ها رایزنی کرد.

فواد حسین در این گفت‌وگو ضمن اعلام موضع کشورش در این خصوص، اقدام امروز ایران علیه تروریست‌ها را تعرض آشکار به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن کشور خواند و با تاکید بر اهمیت گفت‌وگو برای پایان‌دادن به تنش‌ها، این اقدام ایران را غیر قابل توجیه و خطرناک توصیف کرد.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در این خصوص گفته است: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه‌طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است. دولت عراق  بر اساس قواعد بین‌المللی و مناسبات دو کشور همسایه برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی مسئولیت دارد و باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.اقدام ایران برای حمایت از امنیت خود و امنیت شهروندانش مشروع،‌ قانونی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است. ایران بارها تاکید کرده است که نسبت به امنیت سرزمینی خود و فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب در این منطقه سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید