یک جام جهانی و ۵ شگفت انگیزِ مدعی! / تیم قهرمان چقدر به جیب می‌زند؟

کدخبر: ۵۳۵۰۹۰
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، یکشنبه هفته بعد به طور رسمی آغاز می شود. از ۲۹ آذر ماه، جذابیت فوتبال های ملی بار دیگر به خانه ها باز می‌گردد. در این گزارش قصد داریم تا شما را با حال و هوای این مسابقات آشنا کنیم.
یک جام جهانی و ۵ شگفت انگیزِ مدعی! / تیم قهرمان چقدر به جیب می‌زند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گسترش نیوز، کم‌تر از یک هفته تا آغاز رسمی بزرگ‌ترین و معتبرترین رقابت فوتبالی در جهان زمان باقی است. دوست داران فوتبال برای شروع بازی‌ها و دیدن این رقابت جذاب لحظه‌شماری می‌کنند. کشور قطر نخستین میزبان جام جهانی از منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. این انتخاب جنجالی، تبعات سنگینی را برای مسئولان وقت فیفا به همراه داشت. موضوع دریافت رشوه برای اعطای میزبانی به قطر، رسوایی‌های زیادی را برای سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا ایجاد کرد.

پس از بالا گرفتن اتهامات فساد مالی و رشوه‌خواری در فیفا و همین‌طور بازداشت شدن نزدیک به ده تن از مقامات عالی‌رتبه فیفا، بلاتر تحت‌فشارهای بالای سیاسیون و همچنین افکار عمومی، بعد از کمتر از یک هفته از منصوب شدن به ریاست فیفا، از سمت خود استعفا داد. علاوه بر موضوع فساد در بحث میزبانی، قطر به خاطر برخورد نامناسب با کارگران درگیر در ساخت ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های جام جهانی، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد.

ازاین‌جهت عده‌ای از فعالان حقوق کارگران، این جام جهانی را تحریم کردند. گاردین تخمین زده که در حدود ۴۰۰۰ کارگر به دلیل ضعف ایمنی و دلایل دیگر جان خود را ازدست‌داده‌اند. تورنمنت پیش رو اولین جام جهانی تاریخ است که در تابستان برگزار نمی‌شود. به علت گرمای شدید تابستان در کشور قطر، امکان برگزاری جام جهانی در این فصل وجود نداشت؛ بنابراین مسئولان فیفا به این خواسته پربحث قطری‌ها تن داده و ماه نوامبر را زمان شروع این رقابت‌ها در نظر گرفتند. تصمیمی که با انتقادات بسیاری مواجه شد و عواقب تلخی برای تعداد زیادی از ستارگان مشهور جهان در برداشت. بازیکنان مطرح و نامداری چون انگولو کانته، ریس جیمز، بن چیلول، پل پوگبا، مارکو رویس و سادیو مانه به علت آسیب‌دیدگیِ حاصل از بازی در تیم های باشگاهی خود، جام جهانی ۲۰۲۲ را از دست دادند.

 

استادیوم-قطر1

شاخص ترین ورزشگاه‌های جام جهانی

کشور قطر ورزشگاه‌ها را طوری تعبیه کرده که بیانگر جنبه‌های فرهنگی، اقلیمی و تاریخی این کشور باشد. ورزشگاه‌های قطر از مترقی‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار بوده و مجهز به سیستم های خنک‌کننده پیشرفته هستند. ۸ ورزشگاه مدرن و زیبا، میزبان جام جهانی قطر خواهند بود:

استادیوم البیت (‌با گنجایش ۶۰ هزار تن)

استادیوم احمد بن علی (‌با گنجایش ۴۴ هزار تن)

ورزشگاه الجنوب (‌با گنجایش ۴۰ هزار تن)

استادیوم بین‌المللی خلیفه (‌با گنجایش ۴۰ هزار تن)

استادیوم بنیاد قطر (‌با گنجایش ۴۵ هزار تن)

ورزشگاه لوسیل (‌با گنجایش ۸۰ هزار تن)

استادیوم راس ابو عبود (‌با گنجایش ۴۰ هزار تن)

استادیوم الثمامه (‌با گنجایش ۴۰ هزار تن)

ورزشگاه لوسیل میزان دیدار نهایی جام جهانی است. استادیوم لوسیل (Lusail Stadium) برای پذیرش ۸۰ هزار تماشاچی فوتبال آمادگی دارد. ورزشگاه لوسیل، همان‌طور که از نام آن پیداست، در شهر لوسیل قرار دارد. مراسم اختتامیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ در این ورزشگاه انجام می‌شود. تماشاگران می‌توانند در اوقات فراغت خود به پارک‌های مختلفی که در این شهر قرار دارد، مراجعه کنند و لحظات لذت‌بخشی را در آن‌ها سپری کنند. ایستگاه QNB لوسیل که آخرین ایستگاه این خط می‌شود، درست در کنار استادیوم قرار گرفته‌است. همچنین سیستم حمل‌ونقل تراموا، این استادیوم را به بخش‌های دیگر شهر لوسیل متصل کرده‌است.

گروه-بندی

گروه-بندی1

گروه‌بندی‌های جام جهانی / قرعه مرگ کدام است؟

تیم میزبان در گروه A با تیم های اکوادور، سنگال و هلند هم گروه است. بازی افتتاحیه در تاریخ ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) میان تیم های قطر و اکوادور در ورزشگاه برگزار می‌شود. تیم ملی ایران در گروه B مسابقات قرار دارد و باید با تیم های انگلستان، ولز و آمریکا مصاف دهد. اولین بازی شاگردان کارلوس کی روش با تیم انگلیس در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه خواهد بود. بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران فوتبال، گروه E مسابقات را به عنوان گروه مرگ معرفی کردند. در این گروه، تیم های آلمان، اسپانیا، ژاپن و کاستاریکا حضور دارند. آلمان و اسپانیا جزو مدعیان قهرمانی به‌حساب می‌آیند و دیدار این دو تیم پرافتخار، بدون تردید یکی از جذاب ترین مسابقات این جام خواهد بود.

مسی-آرژانتین

شانس های اصلی قهرمانی در جام بیست و دوم

مرحله حذفی جام جهانی قطر از تاریخ ۳ دسامبر (۱۲ آذر) آغاز می‌شود. به اعتقاد مفسران فوتبال، تیم های برزیل، آرژانتین، فرانسه، آلمان و اسپانیا مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی هستند. کشورهایی که در اکثر دوره‌های اخیر، شانس اول بودند و در این دوره نیز نگاه های زیادی به آن‌ها دوخته‌شده است. دیدار فینال بیست و دومین دوره جام جهانی در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) در ورزشگاه ملی لوسیل برگزار می‌شود. جایزه فیفا برای قهرمان جام جهانی ۴۲ میلیون دلار خواهد بود؛ رقمی بیش از جایزه تعیین‌شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که ۳۸ میلیون دلار بود. تیم دوم جام جهانی هم ۳۰ میلیون دلار و تیم سوم هم ۲۷ میلیون دلار دریافت خواهند کرد؛ این در حالی است که برای تیم چهارم هم مبلغ ۲۵ میلیون دلار در نظر گرفته‌شده است.

از سوی دیگر، تیم‌های پنجم تا هشتم هم به ترتیب ۱۷ میلیون دلار دریافت می‌کنند که در مجموع ۶۸ میلیون دلار مبلغ تعیین‌شده است. تیم‌های قرار گرفته در جایگاه نهم تا شانزدهم هم به ترتیب ۱۳ میلیون دلار یعنی در مجموع ۱۰۴ میلیون دلار دریافت خواهند کرد. توپ رسمی مسابقات، الرحله نام دارد. این توپ در تاریخ ۳۰ مارس سال جاری از آن رونمایی شد. این توپ بیانگر فرهنگ، معماری و قایق‌های نمادین کشور قطر است. واژه الرحله در زبان عربی به معنای سفر است. دیگر نکته قابل توجه در این دوره از مسابقات جام جهانی، عدم حضور تیم ملی روسیه است. به دنبال حمله روسیه به اوکراین و وقوع جنگ میان این دو کشور، فیفا تیم روسیه را از این رقابت‌ها حذف کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید