ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا مطرح کرد؛

شورای نگهبان ، یا باید بر مصوبات مجلس نظارت کند یا مسئول انتخابات باشد

کدخبر: ۵۳۷۱۹۷
یک چهره اصولگرا گفت: ساختار شورای نگهبان برای نظارت بر قوانین مصوب مجلس و تطبیق آن با قانون اساسی و شرع مقدس است؛ درحالی‌که انتخابات از دیدگاه بسیاری مسئله‌ای سیاسی و اجتماعی است؛ از این رو، ضرورت دارد تعریف و کارکرد شورای نگهبان با تغییر سازوکار حکمرانی به‌درستی تعریف شود
شورای نگهبان ، یا باید بر مصوبات مجلس نظارت کند یا مسئول انتخابات باشد

به گزارش اقتصادنیوز ،ناصرایمانی فعال سیاسی اصولگرا به روزنامه همشهری گفت:

«نمی‌گویم اصلاح قانون اساسی و تغییر نظام حکمرانی از ریاستی به پارلمانی مفید است، اما اگر در این حوزه نگاه‌ها محدود و منحصر به تغییر نظام ریاستی به پارلمانی باشد، باید این مسئله در قالب بسته‌ای جامع مورد توجه قرار گیرد»

یکی‌  از ضرورت‌ها و بایدهای اصلاح قانون اساسی ، تغییر نظام حکمرانی ریاستی به پارلمانی و شکل‌گیری 2مجلس برای بهبود فرایند تصمیم‌گیری‌ها در کشور است.

او می‌گوید: «یکی از نقاط ضعف جدی نظام حکمرانی ما، قوه مقننه است. این قوه با ساختار فعلی که شامل یک مجلس است نمی‌تواند قوانین را برای نظام پارلمانی تصویب کند. اگر این ضعف اصلاح شود، راه برای تغییر  نظام ریاستی به پارلمانی باز می‌شود. اما اگر این فرایند اصلاح نشود و یک مجلسه بودن در نظام پارلمانی به قوت خود باقی بماند، باید انتظار مشکلات بیشتری در ساختار اداره کشور باشیم.»

ایمانی مسیر تغییر نظام حکمرانی از ریاستی به پارلمانی را دارای پیچیدگی‌های خاصی می‌داند و به برخی چالش‌های پیش‌روی این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «شورای نگهبان و جایگاه آن در این نظام باید به شکل درست و منطقی تعریف و کارکرد آن مشخص شود. شورای نگهبان اکنون مسئول برگزاری انتخابات و تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات است. در شرایط کنونی در این‌باره مباحث جدی وجود دارد؛ چرا که اساسا ساختار شورای نگهبان برای موضوع نظارت برای انتخابات تدوین نشده و ساختار آن حقوقی و فقهی است.»

او ادامه می‌دهد: «ساختار شورای نگهبان برای نظارت بر قوانین مصوب مجلس و تطبیق آن با قانون اساسی و شرع مقدس است؛ درحالی‌که انتخابات از دیدگاه بسیاری مسئله‌ای سیاسی و اجتماعی است؛ از این رو، ضرورت دارد تعریف و کارکرد شورای نگهبان با تغییر سازوکار حکمرانی به‌درستی تعریف شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید