پوشش زنان در کشورهای مسلمان جهان+تصاویر

کدخبر: ۵۳۸۱۴۱
اقتصادنیوز: پوشاندن موهای سر و بدن که با عنوان حجاب شناخته می‌شود در کشورهای اسلامی رایج است.
پوشش زنان در کشورهای مسلمان جهان+تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از چی بپوشیم، شکل و نوع این پوشش تحت‌تأثیر فرهنگ، سنت‌ها و مسائل متنوع دیگر هم قرار دارد. برای همین است که شکل حجاب در کشورهای اسلامی مختلف شبیه به یکدیگر نیست. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به شکل حجاب در کشورهای مختلف اسلامی. با ما همراه باشید.

پاکستان

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

در پاکستان زنان حجاب روسری دارند. آنچه برای پوشاندن موهایشان استفاده می‌شود، شال‌هایی در طیف‌های رنگی متفاوت است که آزادانه و نه به حالتی سفت‌وسخت روی سرشان قرار می‌گیرد و موها را می‌پوشاند. روسری و شال‌هایی که زنان پاکستانی استفاده می‌کنند با لباس‌های محلی‌شان در هماهنگی است. پاکستانی‌ها به شال‌هایی که به سر می‌اندازند، دوپاتا می‌گویند. علاوه بر زنان پاکستان، زنان در کشورهایی مانند هند و بنگلادش هم از دوپاتا استفاده می‌کنند. این روسری‌ها از جنس سبکی هستند و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف دوخته می‌شوند.

افغانستان

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

نوع حجابی که افغان‌ها استفاده می‌کنند با عنوان برقع معروف است. برقع تمام بدن و صورت زنان را می‌پوشاند و فقط در ناحیه چشم‌هایشان باز است. برقع‌ها رنگ‌های متنوع و مختلفی دارند اما زنان افغانستان بیشتر از رنگ آبی استفاده می‌کنند.

مالزی

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

حجاب در کشور مالزی بسیار متنوع است و تلاش مردمانش برای ورود آن به دنیای مدوفشن زیاد دیده می‌شود. ترندهای پوششی مسلمانان بیشتر از این کشور شروع و به نقاط دیگر دنیا معرفی می‌گردد. زنان مسلمان این کشور از لباس‌هایی پوشیده استفاده می‌کنند که طرح‌هایی مانند گل‌ دارند و رنگ‌هایشان بسیار متنوع و شاد است. موهای زنان هم با پوشش‌هایی برای سر به‌طور کامل پوشانده می‌شود. مالایی‌ها در بستن روسری‌ها به مدل‌های مختلف خلاقیت زیادی به‌خرج می‌دهند.

اندونزی

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

در اندونزی هم مانند مالزی ترندهای متنوعی برای حجاب شکل می‌گیرد. مردمان این سرزمین هم در تلاش هستند که ضمن رعایت آموزه‌های دینی که به آن اعتقاد دارند در دنیای مدوفشن هم درخشان ظاهر شوند. زنان اندونزی زیر روسری‌ها از پوشش‌هایی برای ایست بهتر روسری‌هایشان کمک می‌گیرند. حجاب این افراد هم بسیار کامل است و هیچ تار مویی از آنها دیده نمی‌شود. رنگ‌ها و طرح‌هایی که در این کشور استفاده می‌شود هم بسیار شاد و متنوع‌اند. در واقع، مردمان اندونزی هم مانند مالزی دوست دارند که جلوه زیبایی از حجاب را در پوشش خود بازتاب بدهند.

سومالی

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

در سومالی، زنان مانند اتیوپی از توربان استفاده می‌کنند. امکان درست‌کردن توربان با شال هم وجود دارد. اگر توربان را با شال درست کنید، حجیم می‌شود و روی سر بهتر قرار می‌گیرد. زنان سومالی با قراردادن چیزهایی زیر روسری و توربان سعی می‌کنند که حجم بیشتری به موهایشان بدهند. آنها از گوشواره‌هایی هم برای زیباترشدن استایل خود استفاده می‌کنند.

سوریه

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

زنان سوری هم روسری‌ها را دور سر می‌بندند و از سنجاق‌هایی برای ثابت‌کردن پارچه کمک می‌گیرند. روسری و شال‌های این زنان حجیم است و زیر آن از پارچه و وسایلی استفاده می‌کنند تا حجم موهایشان بیشتر به نظر برسد و روسری ایست بهتری روی سر داشته باشد. زنان در این کشور، موها را به‌طور کامل می‌پوشانند و در ضمن نواحی گردن و سینه را هم باز نمی‌گذارند.

فلسطین

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

در فلسطین هم زنان از روسری‌هایی استفاده می‌کنند که موها و گردن را کاملاً می‌پوشانند. پوشش این‌ها هم به زنان سوری بی‌شباهت نیست. در واقع، از همان روش حجیم‌کردن موها در زیر روسری و شال هم استفاده می‌کنند.

ترکیه

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

حجاب در ترکیه اجباری نیست اما بسیاری از زنان مسلمان روسری به سر می‌کنند. زنان این کشور هم برای زیباترکردن استایل خود با حجاب، سعی می‌کنند از روش‌های متنوعی برای گره‌زدن روسری‌های خود بهره ببرند. برای مثال، با درست‌کردن پاپیون یا بستن روسری و شال دور سر به شیوه‌های متنوع سعی می‌کنند که خوش‌پوش‌تر و زیباتر به نظر برسند. ترک‌ها از روسری‌های مربعی‌شکلی از جنس ابریشم هم زیاد استفاده می‌کنند.

اتیوپی

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

حجاب زنان اتیوپی با مسلمانان دیگر کمی متفاوت است. روسری‌های این زنان به شکل توربان بالای سرشان بسته می‌شود و پوششی برای نواحی گردن و سینه‌شان وجود ندارد؛ البته موهای سر را به‌طور کامل می‌پوشانند. توربان‌های سر زنان اتیوپی رنگ‌های شادی دارند و دارای طرح‌هایی سنتی و محلی‌اند. ساکنان این کشور معمولا از گل‌سرها و سنجاق‌هایی برای ثابت‌ نگه‌داشتن توربان روی سرشان استفاده می‌کنند.

عربستان سعودی

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

حجاب در عربستان سعودی اختیاری شده است. حالا زنان این کشور مجبور نیستند که تمام بدن را به رسم قدیم بپوشانند. پوشش در این کشور بسیار سخت‌گیرانه‌تر از نقاط دیگر رعایت می‌شد. تمام بدن زنان با چادرهای عباگونه و نقاب‌ها پوشیده می‌شد. رنگ پوشش هم که مانند چادر ایرانی‌ها سیاه است. استفاده از روبنده در عربستان برای سال‌های طولانی رواج داشته است و با برداشتن قانون اجباری حجاب، دیگر زنان ملزم به پوشیدن آن نیستند.

الجزیره

حجاب در کشورهای مختلف چه شکلی دارد؟

در این کشور هم حجاب اجباری نیست. طیف وسیعی از پوشش‌ها در الجزیره وجود دارد. برخی از زنان از حجاب روسری در رنگ‌های شاد استفاده می‌کنند. در الجزیره هم زنان مانند کشورهایی نظیر سومالی، رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای شال و روسری‌‌ها وجود دارد. در این کشور هم ترندهایی برای حجاب متنوع وجود دارد. به‌عبارت دیگر، بسیاری از زنان و دختران جوان با پوشیدن لباس‌هایی پوشیده اما متنوع سعی دارند که ضمن رعایت حجاب، ترندهای جذاب دنیای مدوفشن را هم دنبال کنند.

در آخر

مقوله مذهب در کنار سنت منجر به شکل‌گیری پوشش می‌شود. درست است که کشورهای مسلمان همگی از یک دین پیروی می‌کنند اما هریک دارای سنت‌ها و فرهنگی متفاوت هستند. همین موضوع باعث می‌شود که پوشش‌های مختلفی داشته باشند. در واقع، هریک از کشورهای مسلمان بنا به درک و تفسیر خودشان که از راه‌روی فرهنگ و سنت‌ها می‌گذرد، حجاب را به سبک خود ترجمه کرده‌اند. تنوع زیادی در نحوه پوشش زنان در کشورهای مختلف و ارائه حجاب وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید