امیرعبداللهیان: در ایران در چارچوب دموکراسی و آزادی همه چیز به خوبی پیش می‌رود

کدخبر: ۵۳۹۳۰۳
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران گشت ارشاد را منحل کرده است؟ گفت: در ایران در چارچوب دموکراسی و آزادی همه چیز به خوبی پیش می رود.
امیرعبداللهیان: در ایران در چارچوب دموکراسی و آزادی همه چیز به خوبی پیش می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان که صبح امروز عازم بلگراد شد، ساعتی پیش پس از دیدار با وزیر خارجه صربستان در جمع خبرنگاران با تشکر از وزیر خارجه این کشور در استقبال از هیات ایرانی در روز تعطیل گفت: سفر امروز بلگراد در پاسخ به دعوت رسمی جناب وزیر خارجه صربستان انجام شد.

وزیر امور خارجه ایران هشتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط ایران و صربستان را تبریک گفت و خاطرنشان کرد که روابط دو کشور مبتنی بر روابط سازنده و توسعه تعمیق روابط در همه زمینه‌هاست.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: علاوه بر ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورم حامل دعوت رسمی از رئیس جمهور صربستان برای سفر به ایران هستم و امیدوارم به زودی شاهد این سفر باشیم .

وزیر خارجه ایراان با بیان اینکه در دیدار با وزیر خارجه صربستان درباره طیف گسترده ای از همکاری های دو جانبه منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو کردیم، گفت: معتقدیم صربستان یک کشور شرقی در غرب و یک کشور غربی در شرق است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی حجم تبادلات اقتصادی در یک سال گذشته یادآور شد که در جریان دیدارهایش در صربستان راه های توسعه بیشتر تجاری و اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهند داد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: آمادگی داریم شانزدهمین دور کمیسیون مشترک دو کشور را در آینده نزدیک برگزار کنیم .

وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه همکاری با صربستان در حوزه دیپلماسی پارلمانی هم از مناسبات قوی و پایداری برخوردار است ، گفت: برای کل منطقه بالکان آرزوی رشد و توسعه و همبستگی و ثبات داریم .با توجه به سابقه تاریخی روابط ایران با حوزه بالکان دست دوستی به سوی همه کشورهای این منطقه دراز می‌کنیم و از تمامیت ارضی همه کشورها از جمله حاکمیت ارضی صربستان قو یا حمایت می‌کنیم. همچنین در موضوع کوزوو از تلاش های مسالمت آمیز صربستان حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به این که یکی از موضوعات مورد گفت وگو با همتای صربستانی اش مذاکرات وین بوده است ، خاطرنشان کرد: اغتشاشات اخیر در ایران با سو استفاده و مداخلات خارجی و یک جنگ ترکیبی همراه بود که ملت ایران از این جنگ ترکیبی با سرافرازی بیرون آمد.

وی افزود: آمریکا و چند کشور غربی معدود به دنبال ایجاد آشوب در ایران بودند که یکی از اهداف آمریکا وادار کردن ایران در میز مذاکرات به دادن امتیازات بزرگ بود .

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در منطقه خود از دموکراسی برخورداریم و مطالبات مسالمت آمیز مردم بزرگ ایران را در موضوعات مختلف می‌شنویم و پاسخ می‌دهیم، اما اجازه اغتشاش و ترور در کشورمان را به هیچ کس نمی‌دهیم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به گفت وگوی تلفنی اخیرش با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با آقای بورل در مورد توافق برای رفع تحریم ها گفت وگو کردم و تاکید کردم توافقی برای ایران ارزش دارد که برای منافع ملت ایران به خوبی کار کند و همچنین پایدار باشد.

وی ادامه داد: از تلاش های آقای بورل، آقای مورا و تعدای از وزیران خارجه که برای رسیدن به نقطه پایانی توافق تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی در پایان با تشکر از حسن استقبال وزیر خارجه صربستان در روز تعطیل از هیات ایران تاکید کرد: برای توسعه مناسبات با کشور دوست صربستان هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سفر اخیر علی باقری به بلگراد اعلام  شد که ایران ذخایر نفت و گازش را با صربستان مبادله می‌کند، آیا این امر اجرایی می شود، گفت: در حوزه همکاری اقتصادی و انرژی کماکان آمادگی داریم سند بین دو کشور امضا شود. در حوزه انرژی با یک کشور اروپایی قراردادی امضاء شده و اگر درخواستی از سوی صربستان روی میز باشد با نگاه مثبت بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران گشت ارشاد را منحل کرده است؟ گفت: در ایران در  چارچوب دموکراسی و آزادی همه چیز به خوبی پیش می رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید