چرا آبی شدن سنا برای دموکرات ها حیاتی بود؟

کدخبر: ۵۴۰۲۳۱
دموکرات ها در مقایسه با وضعیت 50-50 در کنگره فعلی، که به رغم توازن قدرت جمهوری‌خواهان در اقلیت هستند، اهرم قابل توجهی در دست دارند و از مزایای حکومتی قابل توجهی برخوردار خواهند بود.
چرا آبی شدن سنا برای دموکرات ها حیاتی بود؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سناتور دموکرات رافائل وارناک در دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا بر رقیب جمهوری‌خواهش غلبه کرد و به دموکرات‌ها این امکان را می‌دهد که اکثریت کمی را با 51 بر 49 نسبت به جمهوری‌خواهان در مجلس کسب کنند. دموکرات ها در مقایسه با وضعیت 50-50 در کنگره فعلی، که به رغم توازن قدرت جمهوری‌خواهان در اقلیت هستند، اهرم قابل توجهی در دست دارند و از مزایای حکومتی قابل توجهی برخوردار خواهند بود.

اما این مزیت‌ها چیست؟

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، دموکرات‌ها در هر کمیته اکثریت را در اختیار خواهند داشت و به آن‌ها اجازه می‌دهد قوانین و نامزدها را بسیار سریع‌تر مورد بررسی قرار دهند. دموکرات‌ها همچنین از کارکنان و بودجه های بزرگ‌تری برخوردار خواهند شد که به آن‌ها توانایی بیش‌تری برای انجام کارهای کمیته می دهد. کمیته‌ها - و منابع-  در حال حاضر به طور مساوی تقسیم شده‌اند و به جمهوری‌خواهان اجازه مانور بیش‌تری می‌دهد. هنگامی که یک انتخاب در کمیته به بن‌بست می رسد، دموکرات‌ها باید اقدامات وقت‌گیر را برای برکناری آن فرد از کمیته انجام دهند و اجازه رای‌گیری را بدهند. در یکی از نمونه‌های اوایل سال جاری، جمهوری‌خواهان از قوانین کمیته بانکداری استفاده کردند تا با تحریم جلسات کمیته از برگزاری رای‌گیری جلوگیری کنند و در نهایت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را مجبور کرد نامزد فدرال رزرو را پس بگیرد. نتیجه انتخابات جورجیا همچنین زمان بیشتری را برای چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، آزاد می‌کند تا از آن برای سایر نامزدها و اولویت‌های دموکرات استفاده کند.

هم‌چنین دموکرات‌ها قدرت قوی‌تری برای صدور احضاریه خواهند داشت. آن‌ها دیگر نیازی به حمایت دو حزبی برای صدور احضاریه نخواهند داشت تا بتوانند مخالفت جمهوری‌خواهان را برای استفاده از این ابزارهای کلیدی دور بزنند. این می‌تواند قدرت و تعداد تحقیقات تحت رهبری دموکرات‌ها را افزایش دهد.

ضمن آن‌که ممکن است دموکرات‌های میانه‌رو دیگر قدرت چندانی بر دستور کار دموکرات‌ها نداشته باشند. اختلاف اکثریت دو کرسی به شومر فضای بیشتری برای تصویب قوانین بدون نیاز به حمایت همه اعضای حزب خود می‌دهد - مانند جو منچین، سناتور ویرجینیای غربی و کیرستن سینما، سناتور آریزونا، میانه‌روهایی که هر دو برای انتخاب مجدد در سال 2024 حضور خواهند داشت. این دو قدرت عظیمی در سنا 50-50 داشتند.

هم‌چنین با این اوضاع پر کردن جای خالی دادگاه عالی می‌تواند آسان تر باشد. در صورت خالی بودن جای خالی دادگاه عالی، اختلاف دو کرسی نیز می‌تواند حیاتی شود، زیرا تنها اکثریت برای تایید عدالت در آن پست مورد نیاز است و به شومر اجازه می‌دهد یک رای از دست بدهد.

در این شرایط ممکن است به حضور هریس در اغلب جلسات نیاز نباشد. دموکرات‌ها احتمالاً برای شکستن آرا در مورد نامزدی و قانونگذاری، نیازی به اتکای شدید به کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور نخواهند داشت، کاری که او تاکنون 26 بار در سنای 50-50 سنا فعلی انجام داده است، که بیشترین تعداد مداخله معاون رئیس جمهور در دوران مدرن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید