عضو کمیسیون امنیت ملی: دلیل گستاخی چین، کم‌کاری دستگاه دیپلماسی است/ وزیر خارجه به خوبی از کشور دفاع نکرد

کدخبر: ۵۴۱۴۴۲
حضرت‌پور گفت: اگر ما در قبال شرق و به خصوص چین و در حوزه مسائل مختلف، استانداردهای بشردوستانه و انقلابی خود را مطرح میکردیم و سکوت نمیکردیم، امروز چین چنین گستاخی انجام نمیداد.
عضو کمیسیون امنیت ملی: دلیل گستاخی چین، کم‌کاری دستگاه دیپلماسی است/ وزیر خارجه به خوبی از کشور دفاع نکرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دیده بان ایران، در پایان دیدار سه روزه شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین از عربستان سعودی، دو طرف بیانیه مشترکی منتشر کردند. این دو کشور از جمهوری اسلامی ایران خواستند از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

چینی‌ها به دنبال منافع جدید در منطقه هستند

روح‌اله حضرت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت:  بنظر می رسد که چینی‌ها احساس کرده‌اند روابط بین‌المللی ایران و غرب به نقطه غیر قابل بازگشتی رسیده و به دنبال منافع جدید در منطقه هستند. حتی اگر این منافع با تمامیت ارضی ایران در تضاد باشد.

وی افزود: بنده معتقدم سیاست‌های حمایتی چین از برنامه هسته‌ای ایران نیز از یک عمق منفعت طلبانه نشات میگیرد و بخاطر مسائل دیگر نیست. اگر روزی این منافع از بین برود چین هم ممکن است مانند آمریکا در قالب یک کشور متخاصم قرار گیرد.

حضرت‌پور ادامه داد: متاسفانه دلیل اصلی ایجاد زمینه این گستاخی کم کاری دستگاه دیپلماسی ماست. اگر ما در قبال شرق و بخصوص چین و در حوزه مسائل مختلف، استانداردهای بشردوستانه و انقلابی خود را مطرح میکردیم و سکوت نمیکردیم، امروز این گستاخی انجام نمی گرفت.  اگر ما همانطور که از مسلمانان مظلوم در فلسطین و میانمار حمایت کردیم، از نسل‌کشی اویغورها در چین انتقاد کرده بودیم، امروز طرف چینی اینقدر گستاخ نمیشد. متاسفانه اینجور احساس میشود که برخی از آقایان نمیخواهد این مسائل را ببینند، هر گونه اتکا به اقتصاد خارجی برای کشور سم است.

عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ادعای اخیر چینی‌ها در خصوص جزایر سه گانه بر خلاف تعهدنامه‌های بین المللی از جمله پیمان شانگهای است به دیده‌بان ایران گفت: بنده واکنش وزارت خارجه و دولت در خصوص این اقدام را کافی نمیدانم و وزیر خارجه به خوبی از منافع کشور دفاع نکرده است. اجرای سیاست‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در مواجهه با غرب و شرق نباید استاندارد دوگانه داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید