اوکراین پیشنهاد کیسینجر را رد کرد

کدخبر: ۵۴۲۷۲۰
هنری کیسینجر استراتژیست آمریکایی می‌گوید که زمان حرکت به سمت مذاکرات صلح در اوکراین برای جلوگیری از یک جنگ جهانی دیگر فرا رسیده است.
اوکراین پیشنهاد کیسینجر را رد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دولت اوکراین پیشنهاد هنری کیسینجر برای مذاکرات صلح با روسیه را رد کرد و آن را مماشات با مسکو خواند.

هنری کیسینجر استراتژیست آمریکایی می‌گوید که زمان حرکت به سمت مذاکرات صلح در اوکراین برای جلوگیری از یک جنگ جهانی دیگر فرا رسیده است.

براساس گزارش آتلانتیک، این دیپلمات پیشین و استراتژیست آمریکایی با همین دیدگاه پیشنهاد مذاکرات صلحی را به اوکراین ارائه کرده است اما دولت کی‌یف با رد پیشنهاد کیسنجر آن را «مماشات در برابر تجاوزگری» خوانده و اعلام کرده است هیچ توافقی در صورت واگذاری قلمرو در کار نخواهد بود. 

کیسینجر گفته رهبران اروپایی در خواب به سمت جنگ جهانی اول رفتند که میلیونها کشته برجا گذاشت و معاهده ورسای ساختار شکننده تری نسبت به چیزی که جایگزین آن شد برجای گذاشت. آیا جنگ در اوکراین در نقطه عطف مشابهی قرار دارد؟

این دیپلمات کارکشته آمریکایی در ادامه گفت، زمان ایجاد تغییرات استراتژیک و ادغام آنها در یک ساختار جدید برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره است. اوکراین باید به ناتو مرتبط شود و سخن از وضعیت بی طرفی دیگر بی معنی است مخصوصا بعد از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو.

کیسینجر پیش از این نیز خواستار عقب نشینی روسیه به مرزهای قبل از شروع تهاجم به اوکراین شده بود اما گفته بود که کریمه باید مرکز مذاکره باشد. 

وی گفته مذاکرات جدید باید آزادی اوکراین را تضمین کند و یک ساختار بین المللی جدید تعریف کند. 

میخائیل پودولیاک دستیار ولودیمیر زلنسکی در واکنش به اظهارات کیسینجر گفته، آقای کیسینجر نه ماهیت جنگ اوکراین و نه تاثیر آن بر نظم جهانی را درک نمی‌کند.

پودولیاک گفته: «نسخه‌ای که وزیر خارجه سابق خواستار آن است، اما می‌ترسد با صدای بلند بگوید، ساده است: قربانی کردن بخش‌هایی از اوکراین با تضمین عدم تجاوز به دیگر کشورهای اروپای شرقی؛ که یعنی مماشات با متجاوز..»

هنری کیسینجر معمار سیاست تنش زدایی با شوروی در خلال جنگ سرد، دیپلمات ارشد در دولت ریچارد نیکسون و جرالد فورد تا کنون چندین بار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از زمان به قدرت رسیدن در سال 2000 دیدار کرده است. 

تلاشها برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین تا کنون به شکست انجامیده است. کرملین می‌گوید که اوکراین باید الحاق مناطقی در شرق و جنوب این کشور از جمله شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت بشناسد اما کی یف می‌گوید تمام نظامیان روس باید خاک این کشور از جمله شبه جزیره کریمه را ترک کنند. کریمه در سال 2014 با برگزاری یک همه پرسی به روسیه ملحق شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید