ادامه ماجراهای کمک توییتر به پنتاگون

کدخبر: ۵۴۳۳۶۰
اسناد پرونده‌های توییتر نشان می‌دهند که یکی از مقامات فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در سال ۲۰۱۷ فهرستی از ۵۲ حساب عرب‌زبان را به این شبکه اجتماعی فرستاده و مدعی شده بود که از آن‌ها برای انتشار پیام‌های ویژه این وزارتخانه استفاده می‌شود.
ادامه ماجراهای کمک توییتر به پنتاگون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دیجیاتو، روزی دیگر و قسمتی دیگر از مجموعه پرونده‌های توییتر فرارسیده است.

اسنادی که در قسمت هشتم ارائه شده، نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی چگونه به کارزار مخفیانه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا کمک کرده تا پروپاگاندای مدنظر آن‌ها را اجرا کند.

هشتمین قسمت پرونده‌های توییتر توسط خبرنگاری به نام «لی فنگ» روایت شده است. او رشته توییت خود را با این توضیح شروع می‌کند که توییتر از سال‌ها پیش مدعی شده بود که همواره تلاش می‌کند تا با مداخلات دولتی در جریان محتواهای پلتفرم خود مقابله کند. ولی ظاهراً مدیران این شرکت در پشت‌صحنه به کارزارهای روانی ارتش آمریکا کمک می‌کردند و بعضی از این اکانت‌ها هنوز فعال هستند.

اسناد پرونده‌های توییتر نشان می‌دهند که یکی از مقامات فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در سال ۲۰۱۷ فهرستی از ۵۲ حساب عرب‌زبان را به این شبکه اجتماعی فرستاده و مدعی شده بود که از آن‌ها برای انتشار پیام‌های ویژه این وزارتخانه استفاده می‌شود. در همان روز، مدیران توییتر این حساب‌ها را در فهرست سفید خاصی قرار دادند که به محتواهای منتشرشده توسط آن‌ها اعتبار می‌بخشید و مانع از قرارگیری‌شان در فهرست اسپم و افزایش مشاهده‌پذیری توییت‌ها می‌شد.

اکانت‌هایی که در فهرست سنتکام حضور دارند معمولاً توییت‌هایی درباره فعالیت‌های نظامی ایالات متحده در خلیج فارس منتشر می‌کردند که شامل پیام‌هایی علیه ایران، محتواهایی در حمایت از جنگ عربستان در یمن و اشاره به حملات «دقیق» پهپادهای نظامی آمریکا و ازبین‌بردن تروریست‌ها می‌شد.

پرونده‌های توییتر: همراهی با کارزار محتوایی وزارت دفاع آمریکا

فنگ می‌گوید سنتکام در ادامه استراتژی خود را تغییر داد و هرگونه نشانه مبنی بر ارتباط این اکانت‌ها با خود را حذف کرد. به عبارت دیگر، بخش توضیحات این اکانت‌ها به‌گونه‌ای تغییر کرد که گویی اکانت‌ها ارتباطی با آمریکا ندارند. پرونده‌های توییتر ظاهراً نشان می‌دهند که برخی از مدیران بالارده توییتر در سال ۲۰۲۰ از شبکه عظیم اکانت‌های جعلی وزارت دفاع و کارزار پروپاگاندای آن‌ها آگاه بودند، اما این اکانت‌ها را تعلیق نکردند.

کمک توییتر به پنتاگون در اجرای کارزارهای روانی برای ارتش آمریکا

برای مثال، «جیم بیکر»، از وکلای توییتر که پیش‌تر در قسمت هفتم به نام او اشاره کرده بودیم، در ایمیلی در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به جلسه‌ای با پنتاگون اشاره می‌کند که از تدوین استراتژی‌های جدید برای جلوگیری از افشای ارتباط این حساب‌ها با آمریکا خبر می‌دهد.

در همان سال ایمیل دیگری میان مدیران توییتر ردوبدل شد که از وجود یک فهرست دیگر شامل ۱۵۷ اکانت دوباره با تمرکز بر مسائل نظامی خاورمیانه خبر می‌داد. «لیسا رومن» از توییتر در ماه مه ۲۰۲۰ دو فهرست را برای وزارت دفاع آمریکا می‌فرستد: یکی شامل اکانت‌هایی است که قبلاً برای توییتر ارسال شده بود و دیگری اکانت‌هایی را نشان می‌دهد که به زبان روسی و عربی درباره مسائل نظامی آمریکا در سوریه و عراق محتوا منتشر می‌کردند.

بسیاری از این اکانت‌ها که احتمالاً در اواخر سال ۲۰۲۰ شناسایی شده بودند، تا ماه مه ۲۰۲۲ یا بعدتر مسدود نشدند. فنگ می‌گوید تیم ارتباطات توییتر رابطه نزدیکی با خبرنگاران داشت تا مطمئن شود که در گزارش‌های مربوط به این کارزارها، اشاره چندانی به توییتر نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید