مشکلات شهرداری پس از بارش شدید برف/ غافلگیری مسئولان بعد از هشدار هواشناسی؟!

کدخبر: ۵۴۴۱۸۹
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی از بارش برف و باران در جاده‌های ۹ استان کشور خبر داده و گفته در حال حاضر ۹ محور اصلی و فرعی در کشور مسدود است.
مشکلات شهرداری پس از بارش شدید برف/ غافلگیری مسئولان بعد از هشدار هواشناسی؟!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، از صبح امروز در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، تهران، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان بارش برف و باران در حال رخ دادن است و در برخی محورهای استان‌های ایلام و قم نیز بارش باران گزارش شده است.

سرهنگ احمد شیرانی با اعلام این خبر به ایسنا، ضمن توصیه به رانندگان برای پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری، بر لزوم استفاده از تجهیزات زمستانی بویژه زنجیر چرخ تاکید کرده و گفته در ارتفاعات محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت پدیده مه‌گرفتگی و کاهش دید گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی از کاهش ۲۲.۷ درصدی ترددهای جاده‌ای طی شبانه‌روز گذشته خبر داده و بیشترین ترددها در آزادراه‌های کرج - تهران، قزوین - کرج، کرج - قزوین، تهران - کرج و قم - تهران انجام شده است.

به گفته این مقام فراجا، محور قدیم خرم‌آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود است و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم‌آباد - پل زال و محور خرم‌آباد - کوهدشت انجام می‌شود. محورهای ریگان - ایرانشهر، خوانسار - گلپایگان، محور جدید هشتگرد - طالقان، گنجنامه - تویسرکان، لاسم - ارجمند، وازک - بلده، سروآباد - پاوه و سی‌سخت - پادنا نیز تا اطلاع بعدی مسدود هستند.

بارش برف و باران در چند استان کشور که در برخی مناطق از دیروز (شنبه، 3 دی) به شکل سنگین رخ داد، موجب تعطیلی برخی مدارس شد. روز گذشته اغلب مدارسِ تعدادی از شهرستان‌های استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی،  فارس  و زنجان و همچنین تمام مدارس استان همدان به دلیل بارش برف و در بوشهر به دلیل بارش شدید باران و آبگرفتگی، و نیز همه مقاطع تحصیلی شهرستان پردیس و مدارس ابتدایی شهرستان‌های رودهن و دماوند در استان تهران نیز در نوبت عصر تعطیل شد.

امروز (یکشنبه، 4 دی) نیز تمام مقاطع تحصیلی اراک در استان مرکزی، نوبت صبح مدارس الیگودرز و بخش مرکزی ازنا (به‌جز آن‌ها که امتحان نهایی دارند) در استان لرستان، تمام مدارس سلفچگان، خلجستان، قاهان و روستاهای کهک در استان قم، نوبت صبح پیش‌دبستانی و ابتدایی در قزوین، مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و ابتدایی استان البرز، تمام مقاطع تحصیلی فریدون‌شهر و مدارس ابتدایی فریدن و بوئین میاندشت در استان اصفهان و همچنین تمام مدارس کبودرآهنگ، رزن، درگزین، فامنین، گل‌تپه، سردرود و قهاوند و مهدهای کودک، پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول در بهار و لالجین و مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و ابتدایی نواحی یک و دو همدان، نهاوند، اسدآباد، ملایر، سامن، جوکار و خزل در نوبت صبح در استان همدان، تعطیل اعلام شده‌اند.

همچنین شب گذشته اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد به علت بارش برف و برودت هوا، آموزش در مدارس مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه یک شهر تهران و مدارس ابتدایی و دوره اول متوسطه لواسانات و رودبار قصران در روز یکشنبه بصورت غیرحضوری خواهد بود. آموزش و پرورش در حالی مدارس منطقه یک تهران را تعطیل اعلام کرده که اولا دانش‌آموزان بویژه در مقطع ابتدایی طی دو هفته اخیر به دلیل تشدید  آلودگی هوا  ناچار به آموزش غیرحضوری بودند تا حدی که وزیر  آموزش و پرورش  گفته بود دیگر مدارس را تعطیل نخواهند کرد مگر در مواقع کاملا استثنایی و خاص، ثانیا این خبر دیرهنگام و بعد از ساعت 22:00 شب گذشته اعلام شد و ثالثا مشاهدات اکوایران از خیابان‌های سطح شهر تهران از جمله منطقه یک، نشان می‌دهد که مشکل حادی در تردد وجود ندارد و در بسیاری از معابر، برفِ دیروز آب شده و حتی سطح خیابان‌ها اصلی و اغلب خیابان‌های فرعی خشک شده است.

روز گذشته که از همان ابتدای صبح ترافیک شدیدتر رخ‌نمایی می‌کرد و تا شب به اوج رسید، علیرضا زاکانی - شهردار تهران - گفته بود او و مجموعه‌اش غافلگیر نشده‌اند و وضعیت ترافیکی تهران متناسب با اقتضائات و امکانات این شهر است: «این غافلگیریِ ما نیست، بلکه ظرفیت و اقتضاهایی است که در شهر وجود دارد که با یک بارش، گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود.»

ناتوان در حل معضل ترافیک طی دیروز و دیشب، اعلام دیرهنگام تعطیلی‌های مدارس در برخی استان‌ها، تصمیم اشتباه برای اعلام تعطیلی منطقه یک تهران، آماده نبودن شهرداری‌ها دست‌کم در تهران برای لااقل فراهم کردن کیسه‌های شن و نمک، عدم برف‌روبی مناسب در سطح شهر و عدم تصمیم‌گیریِ برای مسدود کردنِ پیشگیرانه برخی محورهای مواصلاتی که معلوم بود در برف و کولاک اخیر با مشکلات جدی مواجه خواهند شد، در حالی رخ داده که سازمان هواشناسی روز جمعه سطح هشدار نارنجی - یعنی «بالا بودنِ احتمال بروز خسارت گسترده» - را برای تعدادی از استان‌ها اعلام کرده بود و همچنین از پیش‌بینی‌های هواشناسی (و حتی با مراجعه به برخی اپلیکیشن‌های ساده موبایلی در زمینه اعلام و پیش‌بینی وضعیت هوا) مشخص بود که برخی شهرها مانند تهران، از نیمه‌شب یکشنبه شاهد بارش برف نخواهند بود و مشکل چندانی در ترددهای درون‌شهری وجود نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید