روند پیش رو در آمارهای کرونا

آخرین یافته های کنسرسیوم جهانی؛ معرفی سویه‌‌های اصلی شیوع کووید در چین

کدخبر: ۵۴۴۲۱۶
اقتصادنیوز: بررسی آمارها و داده ها از تغییرات و تحولات کرونا در چین نشان از وضعیت آرام ویروس در شرایط کنونی دارد. با این حال پیش بینی ها و گمانه زنی ها خبر از احتمال ابتلای روزی 37 میلیون فرد به این ویروس را می دهد. تصویری که البته منتقدانی هم دارد.
آخرین یافته های کنسرسیوم جهانی؛ معرفی سویه‌‌های اصلی شیوع کووید در چین

به گزارش اقتصاد نیوز ، بلومبرگ اخیرا به بررسی وضعیت کرونا در چین پرداخته است. این رسانه می گوید: براساس گفته های مقامات رسمی در کنسرسیوم جهانی که همه گیری ویروس کرونا را ردیابی می کنند، این بیماری که چین را متحمل اسیب های بسیار کرده، تحت گونه هایی از ویروس هایی بوده که پیش از این دنیا را فراگرفته بوده است. بدون آنکه البته هنوز هیچ اثری از جهش قابل توجه دیگری مشاهده شود.

مقامات چینی 25 نمونه جدید را از مناطقی مانند پکن، مغولستان داخلی و گوانجو در یک ماه اخیر به gisaid  ارائه داده اند. داده هایی که دانشمندان از جاهای مختلف دنیا به اشتراک گذاشته تا بتوانند وضعیت جهش های مختلف کرونا را رصد کنند. تغییرات کوچکی که به صورت طبیعی از هر انتقال بیماری از هر شخص به شخص دیگر رخ می دهد، تاکنون به دانشمندان و محققین این امکان را داده تا سرایت بیماری در کشور چین را رصد کرده و از تعیین جهت حرکت بیماری به اطمینان برسند.

پیتر بگنر، مدیراجرایی GISAID در مصاحبه ای تلفنی اعلام کرده : تاکنون هیچ شواهدی دال بر این موضوع که گونه قابل توجه دیگری در راه است، وجود ندارد.

سباستین مورر استرو ، دانشمند ارشد مرکز جهانی علم داده GISAID در سنگاپور، اعتقاد دارد که جزئیات جمع آوری شده از نمونه های ژنتیکی تصویری از وضعیت فعلی چین است. وی اشاره کرد تاکنون گونه مستقلی در کشور شیوع پیدا نکرده که آن را دلیل بر سویه جدیدی بدانیم، این درحالی است که البته سویه های وارد شده از سایر نقاط در کشور همچنان در حال گردش هستند.

احتمال شیوع مجدد کرونا در چین/ خطرناک تر از قبل

برخی از مقامات بهداشت جهانی و دولت ها نگرانی شان را در خصوص چین بیان کرده اند که طبق آن ممکن است چین شاهد ابتلای 37 میلیون مبتلای جدید در هر روز باشد. موضوعی که می تواند تمام دنیا رو دوباره درگیر کند. با این حال هنوز مشخص نیست حرکت بعدی ویروس در چین به چه نحو باشد، چرا که پیشتر واکسن های غیرفعال شده محدوده امن سختی را در مقابل رشد ویروس به وجود آورده اند.

مورر استرو در این رابطه می گوید چندین مورد ویروس مستقل عفونی در میان نمونه های مبتلا در گوانجو دیده شده که پیش تر از گونه فرعی امیکرون ساخته شده است. مطابق با آنچه امارها نشان می دهند شیوع بیماری در مغولستان داخلی نیز از نوع جدیدتر BF.7 سرچشمه گرفته و از آنجا به پکن سرایت کرده است.

با شعله ورتر شدن آتش کرونا در چین این کشورهمکاری نزدیکی را با GISAID داشته است. مقامات رسمی معتقد هستند درصورتی که جهش نگران کننده ای از این بیماری در جهان در حال شکل گیری باشد این ارتباط باید آن را پیدا کرده، فاش کند و اطلاع رسانی کند.

با این حال در نهایت مارور استرو که همچنان مدیر اجرایی موسسه بیوانفورماتیک در آژانس علوم  و فناوری و تحقیقات سنگاپور است، اعلام کرده" ما هنوزهیچ ایده ای از این که این ویروس به چه سویی خواهد رفت نداریم. در حال حاضر  نیز تصویر فعلی وضعیت ویروس اطلاعات زیادی را نمی دهد. آنچه تاکنون گفته شده بیشتر حدس و گمان است."

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید