این استان؛ رتبه دوم خطرآفرینی زلزله در کشور

کدخبر: ۵۴۴۵۲۳
اقتصادنیوز: استان قزوین در رتبه دوم خطرآفرینی زلزله در کشور قرار دارد.
این استان؛ رتبه دوم خطرآفرینی زلزله در کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، معاون مدیرکل دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: قزوین در رتبه دوم خطرآفرینی زلزله در کشور قرار دارد.

برف و باران در راه این استان جنوبی

فرشاد غنچه در همایش آموزه‌های زلزله بم در قزوین که بعد از ظهر دوشنبه در سالن مفاخر شهرداری قزوین برگزار شد با بیان اینکه ۹۰ درصد خاک ایران روی گسل زلزله‌خیز است، اظهار کرد: استان قزوین در رتبه دوم خطرآفرینی زلزله در کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه وقوع دو زلزله در آوج و رودبار زنگ خطری برای سایر شهرهای استان قزوین بود، عنوان کرد: بیش از ۳۴ هزار واحد در قزوین وجود دارد که تاب مقاومت و ایستادگی در برابر زلزله‌های بالای ۶ ریشتر را ندارند.

معاون مدیرکل دفتر مطالعات و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۴۹ درصد از بناهای شهری کشور ناکار هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید دولت به ایمن سازی و ترمیم بافت‌های فرسوده کمک کند، بیان کرد: با تخریب هر واحد در بافت فرسوده می‌توان ۳ واحد مستحکم و مقاوم در برابر زلزله را بنا کرد.

غنچه با تاکید بر اینکه بیش از ۷ درصد از ساختمان‌های شهر قزوین نا پایدار هستند، ادامه داد: ظرفیت ساخت بیش از ۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت فرسوده وجود دارد.

پای سرنوشت «کی روش» به مجلس باز شد

وی تاکید کرد: ایجاد بسترهای تشویقی همچون تخفیف برای عوارض بافت فرسوده و یا تخفیف در صدور پروانه ساخت می‌تواند ساکنین این بافت را به ساخت واحدهای جدید تشویق کند.

این مسئول در پایان یادآور شد: در ۹ ماهه نخست امسال ۴۲۶ واحد در قزوین برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به بانک معرفی‌شده اند که ۲۵۴ واحد وام خود را دریافت کردند.

وی در پایان گفت: بر اساس این مصوبه، مواردی همچون نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع (پلاک‌های ساختمانی کمتر از حدنصاب و ۵۰ متر)، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای، بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، سیاست‌ها و ضوابط تشویقی و توجه به پدافند غیرعامل در آن موردتوجه قرارگرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید