پاسخ کمیته تفحص شهدا ؛

چرا با وجود علم ژنتیک هنوز شهید گمنام داریم؟

کدخبر: ۵۴۴۶۰۱
شناسایی‌ ژنتیک استخوانی که بیش از ۳۰ سال زیر خاک با دمای ۶۰ درجه بوده با شناسایی بافت نرم ساده تفاوت دارد و گاه تا سالها طول می‌کشد.
 چرا با وجود علم ژنتیک هنوز شهید گمنام داریم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین، کمیته تفحص شهدا در پی برخی سوالات کاربران فضای مجازی درباره شهدای گمنام نوشت: در سالهای ابتدایی شهدا را از روی صورت و عکس ها شناسایی می‌کردیم و تحویل خانواده ها می دادیم. آنها که قابل شناسایی نبودند بنا به فتوای رهبری به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده می شدند.

 علم ژنتیک در سالهای اول و دهه ۷۰ به گفته سردار باقرزاده تنها در اختیار آمریکا بود و هزینه هر تحقیق ۱۰۰۰ دلار می شد‌. سال ۸۱ با پشیتیانی سردار باقرزاده و کلاس های دکتر تولایی ژنتیک وارد ایران شد.

در این سالها بانک خون و نمونه استخوانی تکمیل شده و خیلی از شهدا از این طریق شناسایی شده اند.

ما شناسایی‌ استخوانی که بیش از ۳۰ سال زیر خاک با دمای ۶۰ درجه بوده با شناسایی بافت نرم ساده تفاوت دارد و گاه تا سالها طول می‌کشد.

لذا طبق فتوای مقام معظم رهبری اگر از شناسایی شهدا مایوس شویم اجازه نداریم شهدا را بعد از تفحص در معراج شهدا نگهداری کنیم و باید آنها را سریعا به خاک بسپاریم.

هر زمانی که دستگاه تطبیق, تطابق دو نمونه را اعلام کند بلافاصله و طی مراحل خاص و تشریفات خاصی به خانواده شهید اعلام می شود که شهید شما شناسایی شده و در نقطه ای معلوم تدفین شده است.

توضیح درباره این که «چرا هنوز شهید گمنام داریم؟»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید