سرخط خبری رسانه های دنیا

آمریکا به دنبال ترور پوتین؟/ ادعای اسرائیل برای حمله به ایران

کدخبر: ۵۴۴۸۷۱
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه فرمانی را امضاء کرد که براساس آن فروش نفت به کشورهایی که برای قیمت نفت روسیه سقف تعیین می‌کنند ممنوع می‌شود.
آمریکا به دنبال ترور پوتین؟/ ادعای اسرائیل برای حمله به ایران

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «عذرخواهی ارتش کره جنوبی بابت عدم سرنگونی پهپاد شمالی»، «بی عملی صلحبانان روسی در قره باغ کوهستانی»، «برداشته شدن آخرین مانع پیش روی کابینه افراطی نتانیاهو»، «ادعای رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مورد حمله به ایران»، «ممنوعیت فروش نفت روسیه به کشورهای دارای سقف قیمتی» و «ادعای تهدید به قتل ضمنی پوتین از سوی واشنگتن» مهم ترین سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

ممنوعیت فروش نفت روسیه به کشورهای دارای سقف قیمتی؛ تضعیف بی سابقه ارزش روبل

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه  فرمانی را امضاء کرد که براساس آن فروش نفت به کشورهایی که برای قیمت نفت روسیه سقف تعیین می‌کنند ممنوع می‌شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گروه هفت به همراه استرالیا اوایل ماه دسامبر سقف قیمت هر بشکه نفت روسیه را ۶۰ دلار تعیین کرده بودند. در بخشی از فرمانی که به امضای رئیس‌جمهوری روسیه رسیده آمده است: «تحویل نفت و فرآورده‌ای نفتی روسیه به شخصیت‌های حقیقی خارجی و اشخاص دیگر در صورتی که سقف قیمت تعیین کرده باشند ممنوع است.»

این در شرایطی است که در اثر تحریم‌های نفتی علیه روسیه، روبل در سه هفته گذشته ۱۷ درصد تضعیف شده است. نرخ برابری روبل روسیه مقابل هر دلار آمریکا روز سه‌شنبه با افزایش ۳.۶ درصدی به ۷۰.۸۴ رسید که بالاترین سطح در پنج روز گذشته به شمار می‌رود.  تضعیف روبل روسیه در برابر دلار آمریکا پس از اجرایی شدن تحریم محموله‌های دریایی نفت روسیه و نیز اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری بر آن از سوی اتحادیه اروپا و متحدان این اتحادیه در گروه کشورهای عضو گروه هفت آغاز شد. 

لاوروف: واشنگتن ترور ولادیمیر پوتین را رد نمی‌کند

سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت اظهارات مقام‌های ناشناس پنتاگون درباره «حمله تمام‌کننده» علیه روسیه در واقع حکایت از آن دارد که واشنگتن ترور ولادیمیر پوتین را رد نمی‌کند. لاوروف گفت: برخی از مقام‌های ناشناس پنتاگون در واقع تهدید به انجام حمله تمام‌کننده به کرملین کردند ... آنچه درباره آن حرف می‌زنیم، تهدید به حذف فیزیکی رئیس دولت روسیه است. وی سپس هشدار داد: اگر واقعاً چنین ایده‌هایی توسط کسی پرورش یابد، این شخص باید به دقت درباره عواقب احتمالی چنین برنامه‌هایی فکر کند.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که «آمریکا و ناتو می‌خواهند روسیه را در میدان جنگ شکست دهند تا کشور ما را تضعیف و ویران کنند»، گفت: موتور اصلی درگیری در اوکراین واشنگتن است که به دنبال دستیابی به بزرگترین دستاوردهاست. لاوروف اظهار داشت: واشنگتن به دنبال تخریب روابط سنتی بین روسیه و اروپا و تسلیم کردن رهبران اروپایی در مقابل آن است. به گفته وزیر خارجه روسیه، «برقراری ارتباط با دولت بایدن که هدف خود را تحمیل شکست استراتژیک به روسیه اعلام کرد، امکان‌پذیر نیست». وی هشدار داد: مسیر غرب خطرات درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای را به همراه دارد.

عذرخواهی ارتش کره جنوبی بابت عدم سرنگونی پهپاد شمالی

ارتش کره‌ جنوبی بابت عدم سرنگونی پنج فروند پهپاد متعلق به کره‌ شمالی که از مرز دو کشور عبور کرده بودند عذرخواهی کرد. انتقادهای زیادی علیه ارتش کره‌ جنوبی به دلیل عدم آمادگی برای دفاع از حریم هوایی این کشور مطرح شده است. نظامیان کره جنوبی روز دوشنبه پس از عبور پهپادهای کره شمالی از مرز دو کشور شلیک‌های هشدارآمیز انجام داده بودند و در نهایت به استفاده از جنگنده‌های هوایی و بالگردهای نظامی متوسل شدند. 

بی عملی صلح بانان روسی در قره باغ کوهستانی

نخست‌وزیر ارمنستان نیروهای حافظ‌ صلح روسیه را به «بی‌عملی» در منطقه موسوم به «قره باغ کوهستانی» متهم کرد و ماموریت آن‌ها را زیر سوال برد. نیکول پاشینیان که در روسیه به‌سر می‌برد در مورد تازه‌ترین تلاش‌های احتمالی باکو علیه منطقه محاصره شده قره‌باغ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفتگو کرد.

نیکول پاشینیان در نشست دوجانبه با رئیس جمهوری روسیه در سن پترزبورگ گفت: بحران در گذرگاه لاچین مهم ترین مساله است. وی یادآور شد بر اساس بیانیه سه جانبه کشورش با جمهوری آذربایجان و روسیه، کنترل این گذرگاه باید با نیروهای صلح بان روسیه باشد و جمهوری آذربایجان عبور بدون مانع بار و مسافران را تضمین کند. اما اکنون معلوم شده که این گذرگاه تحت کنترل نیروهای صلح بان روسیه نیست و البته ما مایل هستیم درباره این وضعیت و گزینه های موجود برای حل آن مذاکره کنیم.

برداشته شدن آخرین مانع پیش روی کابینه افراطی نتانیاهو

در آستانه ادای سوگند کابینه راستگرای مذهبی بنیامین نتانیاهو، آخرین مانع تشکیل کابینه با تغییرات مورد مناقشه در قانون از سر راه برداشته شد. در نشست پارلمان اسرائیل (کنست) پس از ساعت‌ها بحث و جدل ۶۳ نفر از ۱۲۰ نماینده حاضر به تغییری در قوانین مربوط به تشکیل کابینه رای موافق دادند.

با این تغییر اریه درعی، از بنیانگذاران و رهبر حزب مذهبی افراطی شاس می‌تواند به رغم سابقه محکومیت قضائی به دلیل تخلف‌های مالی و مالیاتی سمت وزارت کشور را بر عهده بگیرد. به این ترتیب دیگر مانعی بر سر راه تشکیل دولت جدید اسرائیل که راستگراترین کابینه مذهبی تاریخ این کشور قلمداد می‌شود وجود نخواهد داشت.

در همین شرایط، یائیر لاپید، نخست وزیر مستعفی اسرائیل: کابینه جانشین بنیامین نتانیاهو، حتی قبل از تشکیل، ثابت کرد که فاسدترین کابینه در تاریخ اسراییل است. نخست وزیر آن درگیر روند دادگاه و در حال محاکمه شدن به خاطر جرایم سنگین جنایی است، یعنی شما در این کابینه، مجرمی که در زندان بوده و دوباره محکوم شده را به عنوان وزیر ارشد مسئول دارایی خود منصوب می کنید، یک مجرم دیگر محکوم به حمایت از تروریسم را هم در جایگاه رییس پلیس قرار می‌دهید.

ادعای رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مورد حمله به ایران

امیر کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل مدعی شده: «توافق هسته ای جدیدی با ایران متصور نیست و اگر چنین توافقی وجود داشته باشد، به متغیرها و عوامل زیادی مرتبط است و اکنون نمی‌توانیم آن‌ها را پیش‌بینی کنیم، اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که منجر به توافق جدید شود». رئیس ستاد ارتش اسرائیل همچنین خواستار این شد که اسرائیل یک نیروی نظامی مستقل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران داشته باشد و اعلام کرد که ارتش اسرائیل در سال های اخیر فعالیت و آمادگی خود را برای عملیات علیه برنامه هسته ای ایران از جمله تمرین ها و مانورهای فشرده از جمله «مانور اجرایی با تمام قدرت» تشدید کرده است.

او همچنین مدعی شده: «آمادگی ارتش اسرائیل برای یک گزینه نظامی واقعی علیه ایران به میزان قابل توجهی بهبود یافته است و ارتش آماده انجام این اقدام در ساعت صفر است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید