اطلاعیه وزارت ارتباطات در پاسخ به قطع اینترنت/ اصولا چیزی به عنوان اینترنت ملی وجود ندارد

کدخبر: ۵۴۵۱۲۷
پیرو انتشار گزارش "حقایقی که درباره قطع کامل دسترسی به اینترنت بین الملل، نمی گویند" در روز پنجم دی ماه ۱۴۰۱ وزارت ارتباطات جوابیه‌ای منتشر کرد.
اطلاعیه وزارت ارتباطات در پاسخ به قطع اینترنت/ اصولا چیزی به عنوان اینترنت ملی وجود ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، وزارت ارتباطات احتمال قطع اینترنت را رد و تاکید کرد که مقامات ارشد دولت اینترنت را به مثابه جریان هوا برای انسان‌ها لازم و ضروری می‌دانند.

پیرو انتشار گزارش "حقایقی که درباره قطع کامل دسترسی به اینترنت بین الملل، نمی گویند" در روز پنجم دی ماه ۱۴۰۱ وزارت ارتباطات جوابیه‌ای به این شرح در اختیار خبرآنلاین گذاشت: «در ابتدا نگاهی به تیتر خبر که با عنوان "حقایقی که درباره قطع کامل دسترسی به اینترنت بین الملل ، نمی گویند" نگارش شده است می توان فهمید که قصد نویسنده القای این حس به مخاطب است که دولت تصمیم دارد اینترنت بین الملل را بصورت کامل قطع کند! جدای از تعمدی یا غیرتعمدی بودن انتخاب این تیتر مغرضانه که نمی خواهیم در خصوص آن قضاوت کنیم، بهتر است نگارنده به این پرسش پاسخ دهد آیا اساسا امکان قطع اینترنت بین الملل بصورت کامل و همیشگی وجود دارد؟ اینترنتی که به گفته مقامات ارشد دولت به مثابه جریان هوا برای انسان ها لازم و ضروری است را چگونه می توان قطع کرد؟ این ادعا در حالی مطرح می شود که در این دوره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارای تعاملات و ارتباطات گسترده با سایر کشورهای توسعه یافته در این زمینه و همچنین حضور فعال در نشست ها و رویدادهای بین المللی این حوزه است. علاوه بر این با مراجعه به برنامه های ارائه شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اقدامات انجام شده در طول تصدی این وزارتخانه، اتخاذ چنین رویکردی قویا رد می شود.

اما در شرایطی که برخی(و نه تمام آنها) سرویس های خارجی که با تشخیص مراجع ذیصلاح امنیتی به علت عدم رعایت قوانین کشور و موضوعات دیگری با محدودیت مواجه شده اند وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چیست؟ آیا در حالیکه در اتخاذ چنین تصیماتی نمی تواند ایفای نقش کند، باید دست روی دست بگذارد و صرفا تماشاچی میدان باشد یا برای رفع نیازهای مردم و کسب و کارها با استفاده از ظرفیت داخلی و با تکیه بر تلاش جوانان این مرز و بوم تلاش کند؟ با نگاهی منصفانه و به دور از اغراض سیاسی اتخاذ کدام رویکرد مناسب تر است؟

استفاده از تعبیر اینترنت ملی نیز گام دوم برای تثبیت همان انگاره اشتباه قطع اینترنت بیت الملل است، اصولا چیزی به عنوان اینترنت ملی وجود ندارد. اگر منظور نویسنده از اینترنت ملی همان شبکه ملی اطلاعات است که توصیه میشود برای فهم درست از شبکه ملی اطلاعات به متن برنامه ها و مصاحبه های پیشین رجوع شود. بطور خلاصه شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن است و راه اندازی آن به هیچ وجه به معنای قطع اینترنت بین الملل نیست. در این شبکه، خدمات با کیفیت و سرعت بالا به عموم هموطنان داده می شود، اینترنت پرسرعت بین الملل هم یکی از این همین خدماتی است که در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می شود.

در ادامه با اشاره به بخشی از صحبت های وزیر ارتباطات در خصوص برنامه ریزی برای اتصال پیام رسان های داخلی تا پایان سال و نیز اثرات منفی استفاده از فیلترشکن اینگونه نتیجه گیری کرده است که این تلاش ها در راستای محدودیت اینترنت بین الملل است. در حالیکه این دو هیچ ربطی به همدیگر ندارند و بارها از سوی مسئولین ارشد کشور و وزیر ارتباطات گفته شده است که هیچ کس به دنبال قطع اینترنت بین الملل نیست و اینترنت بین الملل جزو لاینفک زندگی مردم است.

از سویی دیگر ارتقا سکوهای داخلی و اتصال آنها به یکدیگر همواره جزو مطالبات مردمی بوده است، با این توضیحات ابراز نگرانی از توسعه سکوهای داخلی حاصل تلاش جوانان نخبه و اتصال بین پیام رسان های داخلی تعجب برانگیز است! جالب است که برخی رسانه ها از یک سو تلاش دارند اینگونه القا کنند که به علت نبود فرصت های شغلی مناسب نخبگان حوزه فناوری اطلاعات آنها مترصد مهاجرت هستند و از سوی دیگر زمانی که دولت به دنبال حمایت از تولیدات آنها و توسعه زیست بوم آنها است، به این موضوع هم انتقاد می کنند!!!

در قسمت پایانی گزارش نیز به این نکته اشاره شده که برخی از کاربران علی رغم استفاده از سرویس فیبرنوری که از سرعت بالایی در ارائه اینترنت برخوردار است به علت استفاده از فیلترشکن نیز نمی توانند از سرعت های بالا استفاده کنند. همانطور که بارها اعلام شده است استفاده از فیلتر شکن استفاده در کنار مخاطرات امنیتی، هم سرعت دسترسی و هم کیفیت دسترسی به طرز قابل محسوسی کاهش یافته و علاوه بر آن هزینه مصرف اینترنت کاربر نیز به علت مصرف بیشتر ترافیک، افزایش خواهد یافت.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید