چه کسی مقصر آلودگی هواست؟

ناراحتی روزنامه شهرداری از درخواست اصلاح طلبان برای برکناری زاکانی

کدخبر: ۵۴۵۶۲۷
روزنامه همشهری به دفاع از عملکرد شهردار تهران در آلودگی هوا پرداخت.
ناراحتی روزنامه شهرداری از درخواست اصلاح طلبان برای برکناری زاکانی

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه همشهری نوشت:

«برکنارش کنید.» روزنامه سازندگی با این تیتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران را مقصر اصلی آلودگی هوا معرفی کرده و خواستار استیضاح و برکناری او شده.

اما چه چیزی زمینه‌ساز این موضوع شده است؟ برای رسیدن به پاسخ، باید مباحث جلسه روز یکشنبه پارلمان شهری را مرور کرد؛ جلسه‌ای که پدیده آلودگی هوا در محور اصلی آن قرار داشت و پس از هشدار مهدی چمران درخصوص بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا و ضرورت توجه به توسعه و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، علی‌اصغر قائمی نامه‌ای خطاب به سران قوا (مقننه، مجریه و قضاییه) را قرائت کرد.

همچنین عنوان شد که 23دستگاه در مقوله مقابله با آلودگی هوا مسئولیت و تکلیف قانونی دارند و از این‌رو خواستار برخورد جدی با خاطیانی که ترک فعلشان منجر به وضعیت بحرانی کنونی پایتخت شده است، شدند. سازندگی با استناد به همین موارد موضوع مازوت سوزی و وجود ابر 5کیلومتری گاز متان در جنوب تهران را مطرح و عنوان کرده است که شهردار تهران نسبت به تمام مواردی که منجر به آلودگی هوای تهران شده، مطلع بوده و در جلسات هیأت دولت شرکت می کرده و باید این موضوع را بیان می کرد. اگر این مسئله را نگفته باشد که باید استیضاح شود و اگر گفته و توجهی به‌ گفته‌هایش نشده هم باید برکنار شود؛ چرا که شایسته نیست چنین فردی سکان‌دار پایتخت بماند.

نکته قابل‌تأملی که در این گزارش مغفول مانده، تکلیف قانونی 23دستگاه در مقوله مقابله با آلودگی هواست و شهرداری تهران به‌عنوان یازدهمین دستگاه‌ها در این مقوله، وظیفه دارد. همچنین کارنامه مدیریت شهری دوره گذشته مدنظر قرار نگرفته است؛ چرا که با این کار مشخص می‌شد شهردار تهران طی 15ماه تلاش کرده تا بخشی از عقب‌ماندگی ۱۰ساله را در حوزه حمل‌ونقل عمومی جبران کند. می‌توانید کارنامه 15ماهه این دوره را با ۴سال دوره قبل مقایسه کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید