واکنش بایدن به اعلام آتش بس روسیه/ پوتین دنبال راه تنفس است!

کدخبر: ۵۴۶۷۴۷
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری آمریکا به دستور رئیس جمهور روسیه برای برقراری آتش بس موقت در اوکراین واکنش نشان داد.
واکنش بایدن به اعلام آتش بس روسیه/ پوتین دنبال راه تنفس است!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی ادعا کرد که پوتین با ارائه پیشنهاد آتش بس در اوکراین به دنبال فضا برای تنفس است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: تمایلی به پاسخ دادن به همه اظهارات پوتین ندارم.

بایدن در عین حال ادعا کرد: برای من جالب بود که او آماده بمباران بیمارستان ها، مهدکودک ها و کلیساها در شب ۲۵ دسامبر (کریسمس) و سال نو بود.

بر اساس گزارش های رسانه ای، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده است از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه تا ساعت ۰۰:۰۰ روز ۷ ژانویه در اوکراین آتش‌بس برقرار خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه گفته است  دلیل این تصمیم آن است که به مسیحی‌های ارتودوکس اجازه داده شود در مراسم کلیسا شرکت کنند. کرملین از اوکراین هم خواست اعلام آتش‌بس کند.

اوکراین به اقدام روسیه در اعلام آتش‌بس موقت یکجانبه واکنش نشان داده و مدعی شده که ریاکارانه است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی  شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته با بیان اینکه  روسیه "جنگ را آغاز کرده است" گفت: "ما انواع سیستم‌ها و کمک‌هایی که اوکراینی‌ها برای دفاع از خود به آن‌ها نیاز دارند ارائه می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. این کمک‌ها شامل ادامه ارسال موشک‌های هیمارس به اوکراین است.

به گزارش ایرنا، آمریکا از زمان آغاز جنگ در اوکراین که حدود ۲۸۷ روز از آن می‌گذرد، میلیاردها دلار کمک مالی و نظامی در اختیار کی یف قرار داده است.

مسکو هشدار داده است که ارائه این کمک‌های نقدی و تسلیحاتی، قطعا منجر به طولانی شدن جنگ شده و کمک چندانی به حل بحران نمی‌کند.

با این حال، جریان پول و تجهیزات به اوکراین که بیشترین میزان از کودتای ۲۰۱۴ در این کشور تاکنون است همچنان ادامه داشته و آمریکا قصد دارد در سال آینده نیز حداقل ۸۰۰ میلیون دلار کمک مالی در اختیار اوکراین قرار دهد.

مجموع مبلغی که آمریکا تاکنون به اوکراین ارسال کرده است، به ارزش ده‌ها میلیارد دلار است. واشنگتن از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی یف کمک مالی اختصاص داده است.

اولین بسته کمکی آمریکا برای اوکراین به ارزش ۱۳.۶ میلیارد دلار، در اوایل ماه مارس و تنها چند روز پس از آغاز جنگ در اوکراین، توسط قانونگذاران آمریکایی تصویب شد.

کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین به اشکال مختلف ارائه می‌شود. بخشی از این بودجه صرف کمک‌های نظامی مانند ارائه تسلیحات و تجهیزات نظامی ، آموزش پرسنل نظامی اوکراین و به اشتراک گذاری اطلاعات می‌شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال گذشته، پوتین عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید