سر خط مهم ترین اخبار

رهگیری پهپادی مشکوک بر فراز عین الاسد/ میلیاردر چینی تسلیم پکن شد

کدخبر: ۵۴۷۴۶۷
هواداران ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین برزیل که از پذیرش شکست در انتخابات خودداری کرد، تنها یک هفته پس از تحلیف رقیب چپ گرای خود یعنی لوئیز لولا داسیلوا به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری حمله کردند.
رهگیری پهپادی مشکوک بر فراز عین الاسد/  میلیاردر چینی تسلیم پکن شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، « تکرار تراژدی 6 ژانویه در برزیل»، «انکار ادعای حمله مرگبار روس ها توسط کی یف»، «سازناکوک سوئد برای ترکیه»، «اخبار ضد و نقیض درباره آمار کشته های حمله موشکی روس ها»، «رهگیری پهپادی مشکوک بر فراز عین الاسد»، «کارشکنی تازه کابینه رادیکال اسرائیل»، «دست رد ناتو به سینه صرب ها»، «آخرین تیر پاکستان برای احیای برنامه نجات اقتصادی»، «چراغ سبز رهبر طالبان پاکستان به آتش بس با اسلام آباد» و«ادعای تازه درباره برجام» بخشی از سر خط مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

تکرار حمله 6 ژانویه در برزیل؛ حامیان بولسونارو کاخ ریاست جمهوری، دیوان عالی و ساختمان کنگره را در اختیار گرفتند

هواداران ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین برزیل که از پذیرش شکست در انتخابات خودداری کرد، تنها یک هفته پس از تحلیف رقیب چپ گرای خود یعنی لوئیز لولا داسیلوا به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری حمله کردند. به نوشته آسوشیتدپرس، هزاران معترض موانع امنیتی را دور زده، از پشت بام بالا رفته، شیشه ها را شکسته و به هر سه ساختمان حمله کردند. برخی از معترضان خواستار مداخله نظامی برای بازگردان بولسونارو و راست افراطی به قدرت هستند. تصاویر کانال تلویزیونی گلوب نیوز معترضانی را نشان می دهد که در کاخ ریاست جمهوری پرسه می زنند، بسیاری از آنها لباس هایی به رنگ های سبز و زرد، رنگ پرچم که نماد دولت بولسونارو نیز هست، بر تن داشتند. این رخداد یادآور حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا بود؛ رخدادی که بسیاری از تحلیلگران سیاسی و قضایی برزیل بارها درباره آن هشدار داده بودند با این همه نیروهای امنیتی اندکی در این ساختمان ها حضور داشتند.

اوکراین تلفات ادعایی حمله تلافی جویانه روس ها را رد کرد

ارتش روسیه مدعی شد که پادگان های اوکراینی هدف حمله های موشکی مرگباری را به تلافی کشته شدن ده ها سرباز روس در حمله راکتی قرار داده است. با این همه مقام های اوکراینی این ادعا و تلفات اعلامی توسط روس ها را انکار کرد. به نوشته آسوشیتدپرس وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک های این کشور به دو پایگاه موقت و 1300 سرباز اوکراینی در کراماتورسک در شرق دونتسک اصابت کرد و 600 سرباز کشته شدند. سخنگوی این نهاد مدعی شد که این حمله به تلافی حمله اوکراین به ماکییوکا انجام شد که در جریانش بیش از 89 سرباز روس کشته شد.سخنگوی نیروهای اوکراینی مستقر در شرق به این خبرگزاری گفته که حمله های روسیه به کراماتورسک تنها به زیرساخت های غیر نظامی آسیب رسانده است. اداره منطقه دونتسک اعلام کرد که هفت موشک روسی به کراماتورسک و دو موشک دیگر به کنستانتینیوکا اصابت کرده بدون این که تلفاتی داشته باشد. این نهاد اعلام کرد که یک موسسه آموزشی، یک مرکز صنعتی و یک گاراژ آسیب دیدند.

ساز ناکوک سوئد برای ترکیه

نخست وزیر سوئد گفت که این کشور مطمئن است که ترکیه با درخواستش برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت خواهد کرد اما نمی تواند شرایطی را که آنکارا برای حمایت تعریف کرده را برآورده کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد در کنفرانسی در اندیشکده دفاعی سوئد گفت که ترکیه خواسته هایی دارد و بر مقوله هایی تاکید می کند که قادر به تحقق آن نخواهیم بود. فنلاند و سوئد در سال 2022 توافقنامه سه جانبه ای را با ترکیه امضا کردند که هدف آن غلبه بر اعتراض های آنکارا به عضویت این دو بازیگر در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است. فنلاند و سوئد ماه می و در واکنش به حمله روسیه به اوکراین خواهان پیوستن به ناتو شدند اما ترکیه مخالفت کرد و این کشورها را به پناه دادن شبه نظامیان کرد از جمله اعضای حزب کارگران کردستان متهم کرد. یکی از موارد اختلاف استراداد افرادی است که ترکیه آنها را تروریست می داند.ترکیه از تصمیم اواخر سال گذشته دادگاه عالی سوئد مبنی بر توقف درخواست ها برای استرداد روزنامه نگاری که ادعا می شود با فتح الله گولن همکاری داشته، ناامید شد.

رهگیری پهپادی مشکوک بر فراز عین الاسد

منابع نظامی عراق اعلام کردند که سامانه دفاع هوایی عین الاسد عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است یک پهپاد را در حالی که در نزدیکی این پایگاه پرواز می کرد را رهگیری و سرنگون کردند. به نوشته خبرگزاری رویترز، منابع آگاه به این قضیه گفتند که هنوز مشخص نیست که آیا این پهپاد درگیر ماموریت تجسسی بوده یا حامل مواد منفجره. فعلا خسارات و تلفات جانی نیز در ارتباط با این واقعه گزارش نشده است.همزمان انتخاب به نقل از خبرگزاری المعلومه نوشت که یک منبعگفته این هواپیمای بدون سرنشین توانست همه حلقه های امنیتی را پشت سر بگذارد و وارد مناطق ممنوعه و صعب الوصول پایگاه عین الاسد در غرب استان الانبارشود.او اضافه کرد: نظامیان آمریکایی در آخرین مرحله توانستند با سامانه های الکترونیکی آن را سرنگون کنند.این منبع آگاه امنیتی گفت: این پهپاد به بخش های بسیار مهمی از پایگاه عین الاسد رسید و این نخستین بار بود که این اتفاق می افتد.او بیان کرد: نظامیان آمریکایی هر شی مشکوکی را که به سمت پایگاه هوایی عین الاسد حرکت کند را قبل از رسیدن به نخستین حلقه امنیتی هدف قرار می دهند.این منبع امنیتی افزود: نظامیان آمریکایی جزئیات این حادثه را اعلام نکرده اند زیرا این پهپاد از سامانه های موشکی پایگاه عین الاسد عبور کرده است و خوابگاه ها و آسایشگاه های نظامیان را مورد تهدید قرار داده بود.

کارشکنی تازه کابینه رادیکال اسرائیل

اسرائیل مجوز سفر وزیر خارجه فلسطین را لغو کرد، تصمیمی که بخشی از اقدامات تنبیهی علیه فلسطینی ها است که توسط اعضای کابینه رادیکال نتانیاهو تعریف شده است. به نوشته اسوشیتدپرس، ریاض مالکی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در حال بازگشت از مراسم تحلیف رئیس جمهوری برزیل بود که به او اطلاع دادند که اسرائیل مجوز سفرش را لغو کرده است؛ مجوزی که به مقام های فلسطینی اجازه می دهد برخلاف مردمان عادی فلسطین به راحتی از کرانه باختری رود اردن خارج شوند. هنوز مشخص نیست که ایا مجوز سایر مقام ها نیز لغو شده است یا نه. کابینه اسرائیل روز جمعه مجموعه ای از اقدام های تنبیهی را علیه فلسطینی هایی که به ادعای آنها در قتل شهرک نشن ها دست داشتند را تعریف کرده بود، مجموعه ای از مجازات ها که هدفش تحت فشار قرار دادن فلسطینی و بازپس گیری پرونده اسرائیل از دیوان بین المللی دادگستری است.

دست رد ناتو به سینه صرب ها

نماینده های ناتو در کوزوو درخواست دولت صربستان برای اعزام هزار نیروی پلیس و ارتش صربستان به این منطقه را پس از موج درگیری ها میان صرب ها و مقام های کوزوو رد کرد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، در مصاحبه‌ای گفت که نماینده های ناتو پاسخ دادند که نیازی به بازگشت ارتش صربستان به کوزوو وجود ندارد. ماه گذشته برای اولین بار پس از پایان جنگ میان دو بازیگر، صربستان در جریان موج درگیری ها میان مقام های کوزوو و صرب ها در شمال، جایی که مردمان کوزوو اکثریت را تشکیل می دهند خواستار اعزام نیرو شد. در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که صربستان ممکن است اجازه داشته باشد در صورت تایید ناتو پرسنل خود را در گذرگاه های مرزی، اماکن مذهبی مسیحیات ارتدوکس و مناطق با اکثریت صرب مستقر کند.

آخرین تیر پاکستان برای احیای برنامه نجات اقتصادی

هیئتی از صندوق بین المللی پول با وزیر دارایی پاکستان در حاشیه کنفرانسی در ژنو دیدار خواهند کرد چرا که اسلام آباد در تلاش برای از سرگیری برنامه نجات خود است. به نوشته الجزیره، صندوق بین المللی پول هنوز انتشار 1.1 میلیارد دلاری را که قرار بود ماه نوامبر گذشته پرداخت شود را تایید نکرده و پاکستان تنها دارای ذخایر ارزی کافی برای پوشش واردات یک ماهه اش خواهد بود.سخنگوی صندوق بین المللی پول به خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می رود که در این دیدار طرفین در باب مسائل باقی مانده گفتگو کنند. همزمان رسانه های محلی پاکستان هم اعلام کردند که سخنگوی صندوق بین المللی پول با شهباز شریف، تماس سازنده ای داشته است. کنفرانس ژنو به میزبانی مشترک شریف و گوترش با هدف جمع آوری حمایت های بین المللی از پاکستان پس از سیل ویرانگر تعریف شده است.

چراغ سبز رهبر طالبان پاکستان به آتش بس با اسلام اباد

مفتی نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان گفت که با پاکستان با میانجیگری امارت اسلامی افغانستان گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگوهای ما همچنان برای توافق آتش‌بس باز است.به نوشته روزنامه داون پاکستان، در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه تحریک طالبان پاکستان به دنبال راهنمایی از سوی علمای دینی بود، آمده است: اگر شما هرگونه گمراهی و قصور از ما یافتید یا اگر معتقدید که ما رویه خود را تغییر داده‌ایم، شما به عنوان علمای دینی ما، باید ما را به سمتی هدایت کنید که پیشتر هدایت کردید. ما آماده‌ایم تا نظر شما را بشنویم.4 ژانویه، شورای عالی تحریک طالبان پاکستان فرمان جدیدی را درخصوص دیدار با رئیس تحریک طالبان پاکستان صادر و به موجب آن هرگونه ملاقات را با این رئیس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ممنوع کرد.ماه نوامبر، این گروه مسلح به طور یکجانبه به توافقنامه آتش‌بس با میانجیگری طالبان افغانستان با دولت پایان داد و به جنگجویان خود دستور داد تا حملات بیشتری را انجام دهند.

ادعای هاس؛ برجام احیا نخواهد شد

انتخاب نوشت: ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی، آمریکا در نشریه پراجکت سیندیکیت و در جریان پیش بینی رخدادهای 2023 با اشاره به آینده توافق هسته ای با ایران نوشت که ایران احتمالاً در سال 2023 به دلیل اعتراضات همزمان با وخامت اقتصادی و بروز اختلافات بر سر مصالحه با معترضان موضوع غالب خواهد بود.با توجه به کمک نظامی ایران به روسیه و تمایل ایالات متحده برای اجتناب از ایجاد یک مسیر نجات اقتصادی برای ایران، برجام احیا نخواهد شد. ایران ممکن است به امید دستیابی به یک گشایش، به پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود ادامه دهند که البته ممکن است باعث حمله اسرائیل نیز شود. احتمال دیگر وقوع چیزی شبیه درگیری داخلی خواهد بود.

  میلیاردر چینی تسلیم پکن شد

بنیانگذارِ میلیاردرِ گروه مالی «آنت» تحت فشار نهاد نظارتی حکومت چین، کنترل این گروه را با واگذاری سهام عمده خود در آن، واگذار می‌کند.   

جک ما، بنیانگذار غول تجارت الکترونیک «علی‌بابا» که پس از انتقاد از نظام مالی و اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ کمتر در انظار عمومی ظاهر شده، پس از اصلاحات انجام شده در ساختار این گروه، تنها مالک کمی بیش از ۶ درصد سهام این گروه خواهد بود. در حالی که او پیش از این بیش از ۵۰ درصد سهام این گروه مالی را در اختیار داشت. 

آقای ما پیش از این قصد داشت در نوامبر ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۰ میلیارد یورو از سهام این گروه را از طریق بورس واگذار کند و گام نخست را برای بدل کردن آن به یک شرکت سهامی عام بردارد؛ اما اجرای این تصمیم او با مخالفت دولت چین مواجه و متوقف شد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید