جزئیات گفت و گوی بایدن و جاستین ترودو

کدخبر: ۵۴۷۸۳۷
بایدن و ترودو قبل از دیدار سه جانبه با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک در نشست مکزیکوسیتی، نشستی دوجانبه داشتند. بایدن به ترودو گفت: ما باید ظرفیت اقتصادی نامحدودی در نیمکره را نشان دهیم تا به کل منطقه کمک کنیم.
جزئیات گفت و گوی بایدن و جاستین ترودو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن  رئیس جمهور آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز سه شنبه به وقت محلی در حاشیه اجلاس سران آمریکای شمالی در مکزیکوسیتی درباره موضوعاتی مانند تجارت در منطقه آمریکای شمالی، وضعیت امنیتی شکننده در هائیتی و ناآرامی های سیاسی در برزیل گفتگو کردند.

بایدن و ترودو قبل از دیدار سه جانبه با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک در نشست مکزیکوسیتی، نشستی دوجانبه داشتند. بایدن به ترودو گفت: ما باید ظرفیت اقتصادی نامحدودی در نیمکره را نشان دهیم تا به کل منطقه کمک کنیم.

قرار است رهبران آمریکا، کانادا و مکزیک در مورد مهاجرت، تجارت و تغییرات آب و هوایی بحث کنند. سه کشور به دنبال به دنبال بهبود تنش هایی هستند که میان آنها اختلاف ایجاد کرده است.

این گردهمایی سه جانبه هر سال برگزار می شود، اگرچه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ این دیدارها برگزار نشد. به نشست رهبران این سه کشور اغلب "اجلاس سه دوست" گفته می شود که به روابط عمیق دیپلماتیک و اقتصادی میان آنها اشاره دارد.

با این حال این سه کشور به خصوص در مورد حجم گسترده مهاجران و مقابله با قاچاقچیان انسان دچار اختلاف شده اند.

اما تفاوت گفتگوی بایدن و ترودو و دیدار بایدن و لوپز اوبرادور کاملا مشهود بود. رئیس جمهور مکزیک، ادعای بایدن برای بهبود زندگی در سراسر منطقه را به چالش کشید و به او گفت: کلید در دست شما است.

لوپز اوبرادور افزود: اکنون ما باید تصمیم بگیریم و این رهاسازی، این تحقیر و این فراموشی آمریکای لاتین و کارائیب را کنار بگذاریم.

اما بایدن به میلیاردها دلار کمک خارجی آمریکا در سراسر جهان اشاره کرد.

در آغاز دیدار روز سه شنبه، بایدن و ترودو با خوش بینی و لحنی آشنا با یکدیگر صحبت کردند. ترودو رئیس جمهور آمریکا را "جو" خطاب کرد و بایدن با ترودو شوخی کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که بایدن و ترودو درباره جنگ در اوکراین و "فرصت موجود برای تقویت زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی، وسایل نقلیه الکتریکی و و تراشه های الکترونیکی و استفاده از ظرفیت کامل اقتصادی قاره آمریکا" بحث کردند.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرد که بایدن اولین سفر خود به کانادا را به عنوان رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس انجام خواهد داد.

بر اساس گزارش ها، لوپز اوبرادور قبل از دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهوری آمریکا و متعاقب آن، نشست سه جانبه با همراه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در مسیر بین فرودگاه و مرکز پایتخت به مدت یک ساعت با بایدن گفتگو کرد و به بیان رویکرد و مدل خود برای رویارویی با چالش مهاجرت در دراز مدت پرداخت.

رئیس‌جمهوری مکزیک به سیاست‌های جاری در این کشور به عنوان نمونه‌ای از اقداماتی که باید برای مهار جریان‌های مهاجرتی انجام داد، اشاره کرد و در اظهارنظری کنایه‌آمیز از بایدن خواست تا آن‌ها را به منظور کنترل بحران مهاجرت مد نظر قرار دهد و همچنین از ابتکارات توسعه جان فیتز جرالد کندی، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در آمریکای لاتین تقلید کند.

وی افزود اجرای این اقدامات با بهبود شرایط زندگی در فقیرترین مناطق قاره آمریکا سبب می‌شود تا مردم مجبور نباشند برای زنده ماندن یا پیشرفت، به مناطق شمالی مهاجرت کنند.

اوبرادور گفت: بیش از ۵۰ سال است که برنامه ای برای توسعه و رفاه مردم آمریکای لاتین و کارائیب توسط آمریکا وجود نداشته است. کِندی، اتحاد برای پیشرفت را راه اندازی کرد و سپس سرمایه‌گذاری صورت گرفت. این در دهه ۱۹۶۰ بود و از آن زمان تاکنون (آمریکا) هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کشورهایی با جمعیت در شرایط فقر، نابرابری، رها شدن و به حاشیه راندن وجود نداشته است.

کندی در سال ۱۹۶۱، اتحاد برای پیشرفت را برای مقابله با نفوذ انقلاب کوبا در آمریکای لاتین راه‌اندازی کرد. در این طرح سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای مبارزه با فقر، ایجاد زیرساخت‌ها و بهبود اقتصادی در آمریکای لاتین پیش‌بینی شده بود. اما دخالت اندک دولت ها، ترور رئیس‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۱۹۶۳ و هزینه‌های جنگ ویتنام، به طور قابل ملاحظه‌ای اجرای این طرح را تحت تاثیر قرار داد.

مکزیک به غیر از ۳۰ هزار مهاجر در ماه که قبلاً با بایدن توافق کرده بود، مهاجران بیشتری را می پذیرد که از ایالات متحده اخراج می شوند.

دولت مکزیک همچنین از تمایل برای پذیرش مهاجران بیشتری که از ایالات متحده اخراج می شوند، خبر داد. این افزایش پذیرش، افزون بر ۳۰ هزار مهاجری است که پیشتر بر سر آن توافق شده بود.

بایدن که در نخستین سفر رسمی به عنوان رئیس‌جمهوری، عازم آمریکای لاتین و مکزیک شده است، نگرانی ویژه دولت آمریکا در مورد قاچاق ماده مخدر فنتانیلو از طریق مرزها را ابراز کرد؛ ماده مخدری که به صورت روزانه موجب مرگ ۲۰۰ جوان آمریکایی می‌شود.

به گفته جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، مقامات مرزی از اوت گذشته (مرداد- شهریور)، بیش از ۹ هزار کیلو فنتانیلو کشف و ضبط کرده‌اند. دو یا سه گرم از این ماده مخدر می‌تواند موجب مرگ انسان شود و پلیس ایالات متحده در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، ۳۷۹ میلیون دز از این ماده کشنده را کشف و رهگیری کرد که برای از بین بردن مجموع جمعیت این کشور کافی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید